Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast ett stereotypt beteende beskrivs bl a som "... återkommande beteenden som inte verkar ändamålsenliga men som utövaren fixerar sig vid".
Synonym till stereotyp är bl a monotont, enahanda och slentrianmässigt.
Och det får man väl säga att t ex pennknäppande är?
Precis!
När jag ska förklara stereotypa beteenden för barn brukar jag säga åt dem att ta sig en kik på de som står och väntar på en försenad buss eller tåg.![]()
(Fast defintionen av stereotypa beteenden diskuteras och även att ha en annan benämning just för att det inte behöver vara just så fixerat som man ansåg tidigare)
Najj man är ganska överens om att den bakomliggande orsaken är frustration över sin miljö som inte går att göra något åt. Typ.![]()
Tex en elefant jag känner, frustrationen för henne var att hon hölls utan artfränder. En annan frustration kan vara att ha ont i magen pga felaktig utfodring. Eller att man inte får utlopp för sitt rörelsebehov. Så orsak finns det alltid men exakt vad frustrationen är över kan variera något så enormt dock.![]()
Hahah, okej då!
Är ett stereotypt beteende störande för andra? Alltså vandrandet på perrongerna tex.?
(med tanke på tråden)
Jag tycker att det låter som om du har kinestetiska drag om det har med koncentrationen på föreläsningarna att göra. Jag själv har liknande drag och fyller i rutor i block och liknande i stället för att hålla hjärnan på rätt spår![]()
Jag har varit med om att klagomål från förbipasserande där den med välanvända stallkläder (typ jeans och tröja) inte gav upphov till hästallergi medan den som hade nytvättade ridkläder var boven. Damen i fråga behövde nog snarare psykolog än allergiläkare kanske polare med din stallkompis.Jag har en gummimatta i boxen till pållen, innan vi lägger in den brukar vi strö golvet med Staldren. En hyresgäst gnäller oerhört över att det luktar illa, när detta sker vilket är en gång per år. Tja det känns ingen lukt när mattan väl ligger på plats, medlet är till för just stallar till djur och helt gift fritt. Men det klagas hela året på att det luktar, ingen annan i stallet känner någon lukt det är bara denna hyresgäst.
Vid ett tillfälle var personen inte närvarande när vi la in mattan, men vi använde staldren även då. Däremot hade jag köpt kornad kalk för annat ändamål, personen tyckte då att det var jätte mycket bättre med kornad kalk för nu luktade det inte längre.![]()
Det kryper i mig av väldigt många olika typer av ljud, men smaskningar och sånt är absolut värst.
En människa kan väl börja lukta svett på 10 sekunder?