S

Sax!

Enligt ordination av veterinär ska jag ge min totto 1½ mått tokosel 1 gång i veckan.
men jag har ett ganska högt innehåll av selen i min foderstat och är lite tossig över att det kanske bli lite för mycket av det goda.

Foderstat:

18 kg hösilage (ts 56%, 5.6 MJ, 27 smrp)
ca: 1 kg halm (står på halmbädd och petar lite i halmen då och då)
0,5 kg lusern green power
2 kg havre
0,5 kg fibergi müsli
0,5 kg soja
50 gr miner blå.
1 mått glucosamin
dubbel dos B-vitamin Emin (enligt ordination)

kvot på ca 6,7 MJ/smrp
kvot på 1,5 Ca/P
selen ca: 2,1 (utan tokosel inräknat)

Häst; 700 kg sv.halvblod, svårfödd (uppenbarligen), 6 år. Under igångsättning efter knäledsoperation.

Han har fått B-vitamin direkt i blodet och jag ska ge honom en kur B-vitamin i halsmuskeln varannan dag 4 gånger.
Få se om det kan "sätta fart på systemet"

Va tror ni om tokoselen? :confused:
 
Sv: Tokosel

Om din foderstat innehåller 2,1 mg selen skall du normalt sett inte behöva ge mer. Om di vet rekomenderar detta pga tex muskelproblem skall du inte vara rädd att lyssna utan ge det extra selenet. Säkerhetsmarginalen är stor 30 ggr.
PL
 
Sv: Tokosel

Rekommenderar ändå att du frågar vet varför du ska ge Tokosel. Vet h*n hur mycket selen du har i foderstaten?

Varför ska du, enligt vet, ge Tokosel?

mvh Jessica
 
Sv: Tokosel

Hej hej!

Jo, veterinären vet om foderstaten.
Han har svårt för att sätta framförallt knästräckar muskler sedan knäledspoerationen och vet ville prova om tokosel kanske kunde hjälpa till, han är ganska muskelfattig överhuvudtaget för tillfället och behöver muskla sig relativt snabbt för att stabilisera leden då han även har en liten tendens till patella upphakning.

Usch, nu blev jag orolig igen :crazy:
 
Sv: Tokosel

Bli inte orolig! Ingen fara att prova.
Jag tror inte det kommer att hjälpa men det kan minska risken för muskelproblem om du försöker träna upp hästen snabbt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Tokosel

Nej, du har nog rätt. Det är värt att prova!
Har du någon teori om varför det inte kommer hjälpa?
*nyfiken* :)
 
Sv: Tokosel

Skyddar musklerna från nerbrytning?
Men i "samarbete" med tillräckligt med MJ och protein ska/borde det väl ändå hjälpa till att behålla musklerna, eller?
*hoppas*

Annars är det väl ganska meningslöst.... :confused:
 
Sv: Tokosel

ger min polle tokosel men aldrig fattat vad det ska vara bra för.. eller alla hästar i vårat stall får de.
 
Sv: Tokosel

Har du tillräckligt med E-vitamin i foderstaten? Annars kan det väl vara läge att lägga till lite extra av det också, eller?

mvh Jessica
 
Sv: Tokosel

Jag spyr snart :confused:

Jag vet faktiskt inte om jag har tillräckligt med E vitamin i foderstaten, har ju ingen anlys på vitaminerna.

Selen och E vitamin verkar väl i symbios och kan väl delvis ersätta varandra? Hur vet jag om det fattas E vitamin?
 
Sv: Tokosel

Lugn och fin. Du har tillräckligt med vitamin e! Utan att räkna med ensilaget så ger din foderstat nästan dubbelt så mycket vitamin e som hästen behöver. (Behov 525 mg, du ger 1030 mg)
 
Sv: Tokosel

pijuoo...folk i stallet börjar klaga på alla pyttslar och spänner som tillhör mig och min häst, behöver inte fler... :o

Hur räknade du ut det förresten?
*vill gärna lära mig*

tack förresten :bow:
 
Sv: Tokosel

Jag har fått ett fint excelblad från Jessica! Flirta med henne så får du det säkert också. Eller så kan jag skicka vidare mitt, men det är så kladdigt nu med alla tillägg jag har gjort (på olika färdigfoder).

Men i all korthet:

Behov: 700 kg *0,75 = 525

0,5 kg Green Power Lucerne = 35 mg
2 kg havre = 26 mg
0,5 kg Fibergi Müsli = 720 mg
50 g Miner Blå = 250 mg

35+26+720+250=1031

Soja har jag ingen uppgift om selen + vit e på tyvärr, men minus lär det ju inte bli! ;)
 
Sv: Tokosel

Oj, det var inte meningen att skrämmas!!! :o

Tänkte bara att Basic E, som innehåller både selen och e-vitamin, kan vara ett alternativ till Tokosel.

Testa du med extra Tokosel om veterinären säger så.

mvh Jessica
 
Sv: Tokosel

haha...
Jag är lite nervig när det gäller hästen min....behöver liksom inte mer problem....

Duuuu, det där exell bladet...*blink blink*
har du lust att delge mig det? :) :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 066
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp