Tokosel vs Selevitan- pris?

athena

Trådstartare
Har slut på Selevitan nu och ska ringa vet för nytt recept i morgon. Nån som vet priser/dos för ovanstående? Andra för/nackdelar? Jag har alltid gett Tokosel innan men sista burken nu var av ngn anledning Selevitan.

Sv: Tokosel vs Selevitan- pris?

Tokosel är numera receptfritt??

kostar 568 kr för 2 kg pulver på Apoteket, eller 258 kr för 800 gr.

Selevitan kostar 358 kr för 1250 gram.

Säker? Frågan är ju vad dagsgivan är då, för att kunna räkna ut dospriset.... Får kolla Fass.

Vad skumt, blir det billigare med recept? Det kostar ju en del till vet då...

800 gram plastburk, receptfri, 258.50 kr. Pris med recept 218 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 568 kr. Pris med recept 446.50 kr

Hm, kanske vet har bättre priser?, så att det inte ska löna sig att inte använda vet...

När en veterinär skriver ut det som läkemedel blir det en liten subvention jämfört med om man köper det själv. Är likadant med t ex maskmedel och läkemedel till människor för den delen.

Vet ringer ju in till Apoteket så jag får köpa det ändå. Har jag räknat rätt nu blir dospriset på Tokosel 4,80 och på Selevitan ca 7 kr. Om man köper den stora förp av Tokosel men jag har fem hästar så det är nog rätt.

Aha! Men om man räknar in hans arvode, blir det nån skillnad kvar då tror du?

Basics e-vitamin med selen kostar bara 80 kr för 3kg, räcker ca 3 mån för en häst om man ger varje dag.

Det blir 6,70 per vecka, alltså mkt dyrare än Tokosel :smirk:.

Fast jag ger inte varje dag efter som jag har mineraler också,utan bara någon gång i veckan

Varför ger du Tokosel:)
Bara lite allmänt nyfiken:D Enda gången vi gett det var när vi hade ett sto som ev. hade haft korsförlamning. Annars har vi aldrig använt det, så jag tänkte vad man mera kan använda det till;)

Jag räknar på en dos per vecka, för alla. Jag menar att om du ger enligt anvisningarna (och så ger du tom _mindre_) så blir det 6,70 per vecka. Tokosel kostar 4,80 per vecka.

Jag har dräktiga ston och har förlorat ett föl en gång pga selenbrist. Eftersom jag dels bor i den selenfattigaste delen av landet, dels ger både grov- och kraftfoder producerat främst här, vågar jag inte chansa trots att jag ger mineraler också.

Då blir det billigare med tokosel, fast mer pengar att lägga ut på en gång. Man kanske inte alltid behöver ge full dos beroende på ridning och foder. I Basic burken ingår det ju vitaminer också så man får lite mer för pengarna där..

Selen bheövs för att hsäten ska kunna tillgodogöra sig allt den stoppar i sig.. Vitaminer, energi etc. Vårt land är OFTAST väldigt Selenfattigt och det är viktigt att häsen får i sig Selen så den inte får någon bristsjukdom. MEN man får heller inte ge för mycket selen.. Men det ska till rätt mycket innan man har överdoserat..

Jag använder Tokosel förebyggande mot korsförlamning efter en tråkig historia här i närheten för närmare 20 år sedan då ett par hästar gick åt. De hade gått hårt i veckan, stått över helgen och sedan skulle de ut i arbete igen - och då gick det åt skogen...

athena skrev:
Vad skumt, blir det billigare med recept? Det kostar ju en del till vet då...

800 gram plastburk, receptfri, 258.50 kr. Pris med recept 218 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 568 kr. Pris med recept 446.50 kr
Billigare och billigare... Beror ju på om du är momsregistrerad då det är momsfritt med läkemedel på recept.

Mvh/Somi

Så du menar att det är momsen som Apoteket lägger på :confused:. Jag är momsregistrerad så alltså tjänar jag på att köpa den utan recept?

Prisskillnaden mellan recept och utan beror på att priset beräknas olika. Det finns ett inköpspris, sedan används en formel för att få fram receptpriset och en annan för receptfrittpriset. Fråga mig inte om hur formlerna ser ut, minns inte alls... Brukar i alla fall bli så att det blir billigare på recept.

/Ida

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar