Tokosel till föl

F

frenja

Har ett föl som är 8 månader, behöver hon få tokosel, vet att dräktiga ston ska ha det men behöver fölen också få det.

Jupp. Just selen behöver föl! Men det behöver inte vara från Tokosel, det finns annat att ge. Men Tokosel är helt ok.

Det måste ju bero på hur mycket selen hennes foderstat annars innehåller, om det är brist på selen eller inte. Visst är selen livsviktigt, men det är också giftigt i för stora doser.

Att bara rutinmässigt ge föl/dräktiga ston selentillskott verkar ju livsfarligt. :confused:

Så länge man håller sig till rekomenderade doser så kan det vara onödigt men knappast livsfarligt. Maxdosen är 30 gånger rekomenderat intag så säkerhetsmarginalen är stor.
PL

Det är oftare man hamnar under behovet på selen än över till föl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur