Tokosel eller inte?

majapia

Trådstartare
Undrar om det är några som ger sina hästar tokosel nu när dem går på bete?
Mina går på bete på dagarna och är inne på nätterna. Rider/kör dem nästan varje dag så dem får mûsli och lite betfor och torklevertran.
Ute i hagen har dem tillgång till mineraler.

Men min ena häst är lite glanslös i pälsen och inte riktigt lika "allert" som han brukar vara, och han har tappat lite grann i vikt men inte märkbart synligt. Svullen lite i benen till och från, kan ha ha brist på selen? :crazy:

Sv: Tokosel eller inte?

Vi har selenfattiga jordar i våra trakter, både beten och vallar alltså. Mina får tokosel som vanligt även på sommaren.

Ok, jag bor i stockholmsområdet...var bor du? Jag tror också att vi har fattigt på selen här.

På bete behöver man oftast inte ge selen. Betet är mycket e vitaminrikt, och e vitamin och selen kan ersätta varandra till viss del. en häst på bete gör knappast större ansträgningar/prestationer varav selenbrist snarare är otänkbart. Detta har INGET med selenfattiga marker att göra.

antaglien är det selen i muslifodret coh finns säkert i betforn oxå, börja kolla det först så vet du om den behöver mer. Ger inte min häst några minerlaer nu, går på gräs på dagen och får hösilage på kvällen + lite betfor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit