Mauthoria

Trådstartare
Är jag helt tokig om jag skulle vilja lära mig själv och mitt varmblodssto på 19 år lite western? Har alltid velat ha en westernsadel till henne och kikat mycket på westerntävlingar och så. Verkar mycket givande träning, mycket med tanke på sammanhållningen mellan häst och ryttare. Alltid roligt att prova ngt nytt :)

Sv: Tokig?

Det är aldrig för sent att börja :)
Jag började med mitt halvblod när han var 18 (?) och det blev en fin tävlingskamrat i 2år innan han gjorde illa sig :)

Javisst!
Jag och mitt 18 åriga ridtravarsto är (fortfarande) i början av våran omskolning. Går för våran del otroligt långsamt framåt, men det beror mest på sjukdom/skada och till sist.. hennes psyke.
Kan nog tänka mig att vi kommer vara i startgroparna i resten av henne liv iaf. :angel:

Kör på bara :D Jag har börjat med min 17 åriga ponny. Väldigt givande, hästen älskar det :) Har tyvärr varit skadad men är under igångsättning nu... Det är aldrig för sent!

Åh så skoj! :) Låter ju suveränt! Har iofs aldrig brytt mig om att lära henne galopp då hon är en riktig naturtravare ;) Men är ändå sugen på att lära henne de yttersta?!? grunderna (och kanske galopp om det blir så?) Hon är just nu mest skogsriden så kan eg. inga grunder inom dressyr heller :grin: Hur har ni gjort? Anlitat en tränare? Just det där med långa tyglar går iaf suveränt!

Du kommer att lyckas fin fint. Kolla på henne i hagen hur o när hon galopperar. Du får inte jaga in galoppen, utan samla , samla o cykla iväg. Ungefär så, plus att du llongerar o ger henne puss komando för galopp. Sen e de bara upp o pussas för hela slanten. har en 22 åring som jag började löshoppa härom dagen. Så länge vi lever e de aldrig försent, man kan bara ångra att man inte började lite tidigare. lol

Ja, blev tipsad av en kompis om en bra tränare :D Har bara varit där tre ggr ännu men det har gett otroligt mycket och jag tycker det går bra att träna på egen hand hemma efteråt :)

Vad roligt! Jag kan tänka mig att det kan komma rätt fort med en bra tränare :) Undrar om det kan funka att börja träna "utan" galoppen i början? Det finns väl andra saker att börja med som med tyglarna, hållning, vikten osv. eller börjar jag i fel ände nu? :o

Nej jag tror du är helt rätt ute. Vi (hästen o jag ;) ) fick börja med diciplin, inte så mycket western egentligen. Utan bara att jag ska kunna släppa tyglarna och hon fortsätter i samma tempo. Lära henne stanna när jag "sätter mig", jobba på att hon inte ska gissa vad vi ska göra utan vänta på min signal. Mycket uppmjukande övningar i skritt o så :) För oss funkar formen ganska bra i skritt och trav, bättre än på kort tygel helt klart! Galoppen är svårare men man förenklar ju för sig själv och hästen om man bygger upp muskler på andra sätt innan :)

Klart att du inte är tokig! Men hitta en seriös tränare, akta dig vad man kan hitta som kallar sig tränare.. En westernsadel är ju för det första underbar att rida i, även om du nu skulle köpa en och inte komma iväg på någon träning, så kommer du att vara nöjd redan där!!;)
Men jag hoppas att du hittar någon att rida för och att du och din häst trivs med det sättet att rida!! Du kan ju börja med att titta på filmer och läsa böcker så att du hittar grundtänket, då kanske du kan ha det med dej när du börjar! Lycka till:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30