Tobbe Larsson Gästar...

Kookaburra

Trådstartare
Nu har jag köpt två nya filmer (skamligt billigt :o ) och haft lite hästkväll här hemma...

Luis Valenca Gästas av Tobbe Larsson & Jan Brink Gästas av Tobbe Larsson.

Är lite sugen på att filmprata lite...

Vad tyckte ni?

Det första jag tänkte på var vilken fantastisk anläggning Jan Brink har! :eek:
Sen tänkte jag på att båda använde inspänning av olika slag... något som hett diskuterats här på buke. Sen tänkte jag på hästarna ofta gick bakom lod i båda filmerna (inte hela tiden - men ofta i lång och låg).

Kul att se arbete med capriolle och croupade för hand.

Sen inser jag att för att riktigt lyckas med sin häst måste man vara två stycken... Jag har länge velat ha en medhjälpare... var hittar man sådanna?

Någon mer som har filmerna och vill bubbla lite om vad vi sett?

Sv: Tobbe Larsson Gästar...

Ja, jag har ju då sett dem... EN gång var, än så länge. Innan jag börjar gå in mer på djupet, behöver jag se dem några gånger till.

Men jag såg också det där med inspänningarna. Jag är ju inte helt "aja baja" fy skäms, för att använda inspänning utan kan använda det vid behov, för att få hjälp, att få igenom något.

Det jag också såg, och blev väldigt glad för. Det är att det är inte LÄNGDEN på ridpasset som är viktigt, utan att det blir något bra av det. Försök få igenom det man tänkt sig, om det blir bra, gnata inte utan avsluta. Luis kunde ju ta ett kort pass på förmiddagen och sen ta ett kort till på eftermiddagen. Samt att bägge talade sig varma för SKRITTEN. Hallå, glöm inte gångarten skritt. Jan var inte så förtjust i skrittmaskin, efter vad jag förstod utan det var visst skötarna som skrittade hästarna på morgnarna.

Men som sagt, jag måste titta några gånger till. För det fanns lite mer sånt där som vi tjatat om här på forumet och även saker som mina tränare tjatar om och saker som jag vill testa, men inte har förstått riktigt hur och nej, då menar jag inte att piaffera min häst från marken utan hjälp trots att jag inte rikigt fattar hur man gör det själv då min häst är rädd för spö bakifrån, vare sig det klatchar eller toucherar, utan lite andra små "vid hand"-övningar som man fick lite tips och "aha"-upplevelser om.

Jag har sett Jan Brink-filmen. Hög klass på anläggning, träning och hästar. Fint samspel mellan Jan och hästarna. Det ser så lätt ut.
Den svarta hästen First Wish 3½ år var mycket rörlig och välbalanserad. Har Jan kvar honom? Jag skulle gärna se dem i verkligheten.

Vad för inspänning använde sig Luis Valenca av? Jan fäste tömmen mellan hästens framben vid piaffträning. Hästen fick piaffera omväxlande på stället och framåt med låg nacke. När den var duktig fick den godis.

Vad för inspänning använde sig Luis Valenca av? Jan fäste tömmen mellan hästens framben vid piaffträning. Hästen fick piaffera omväxlande på stället och framåt med låg nacke. När den var duktig fick den godis.

Kapson, som linan är fäst i, plus fast inspänning i vanligt tränsbett vid grundläggande "inlongering" och arbete vid hand, typ skolor, piaffträning och skolhopp ovan mark. Den fasta inspänningen ska fästas från insidan av bettringen, för att ge mer stadga.

Inspänningen kopplas bort, när hästen har ryttare.

Senast ändrad:

Den fasta inspänningen ska fästas från insidan av bettringen, för att ge mer stadga.

Ja, bra att du tog upp det... funderade på vad han menade med detta.. visst var det så enkelt att khan menade att kapsonen ska ligga närmast nosen och inspänningen ska sitta i bettringen så som med en remontgrimma... Visst handlade det inte om något annat?

Sen funderade jag på en annan sak. Luis pratade lite otydligt om tygelfattningen vid ridning på kandar. Skulle vara kul att veta vad han sa... vilken som skulle vara innerst och vilken som skulle vara ytterst och vad han menar med innerst och ytterst? Jag fattade aldrig riktigt hur han menade, och vad han menade :confused: Spolade tillbaka två gånger men jag tyckte han hade lite för svår brytning just där... sen ligger ju manen över alla tyglar så inget syns när han pratar om det heller... synd. Någon som gjort sig en uppfattning?

Vad för inspänning använde sig Luis Valenca av?

Som ingela sa... inspänning med fasta remmar (utan gummiring) från strax ovanför armbågen på hästen i en gjord, fram till bettringarna. Linan sitter i kapsonen. Det var inte nån särskillt hård inspänning, men han sa att han gjorde det för att hästen skulle hitta välvningen på halsen så att den vande sig vid den formen. Insidan var något mer inspänd än ytter för att hästen skulle söka sig till ytter.

Jag funderar vidare på om det är vanligare att en häst som är longerad med inspänning oftare går bakom handen vid lång och låg?

Det jag också såg, och blev väldigt glad för. Det är att det är inte LÄNGDEN på ridpasset som är viktigt, utan att det blir något bra av det. Försök få igenom det man tänkt sig, om det blir bra, gnata inte utan avsluta.

[...] lite andra små "vid hand"-övningar som man fick lite tips och "aha"-upplevelser om.

Ja håller med, tror sånt är bra att poängtera i sådanna här filmer som kommer ut till en vidare publik. Träningen var fokuserad och det hände något helatiden; byte av tempo, upprepning av övning, byte av övning etc. Bra!

Luis pratade om att han hade ett komando för levaden, croupaden och kapriollen etc.. men jag tyckte det var svårt att urskilja något mer än förhållningar (ganska skarpa sådanna) i yttertygel. Sen såg jag pisken mot bakbenen när han ville ha en kick eller ett hopp. Såg jag rätt?

Ledande tygeltag, nedåt mot knät sa Brink, rakt ut säger andra.

Ja, bra att du tog upp det... funderade på vad han menade med detta.. visst var det så enkelt att khan menade att kapsonen ska ligga närmast nosen och inspänningen ska sitta i bettringen så som med en remontgrimma... Visst handlade det inte om något annat?

Hmmm... om du menar att man med remontgrimma, spänner inspänningen från insidan av hakan på hästen och UT mot bettringen, så... Det var i alla fall så jag förstod...

Sen funderade jag på en annan sak. Luis pratade lite otydligt om tygelfattningen vid ridning på kandar. Skulle vara kul att veta vad han sa... vilken som skulle vara innerst och vilken som skulle vara ytterst och vad han menar med innerst och ytterst? Jag fattade aldrig riktigt hur han menade, och vad han menade :confused: Spolade tillbaka två gånger men jag tyckte han hade lite för svår brytning just där... sen ligger ju manen över alla tyglar så inget syns när han pratar om det heller... synd. Någon som gjort sig en uppfattning?

Tyvärr, där har jag heller inte någon uppfattning... då han bara pratar om mkt man. =)

Hmmm... om du menar att man med remontgrimma, spänner inspänningen från insidan av hakan på hästen och UT mot bettringen, så... Det var i alla fall så jag förstod...

Hmm. njae. inte riktigt så jag menade. Jag menade mer att jag förstod det som att han menade att kapsonen skulle sitta som en remontgrimma och bettringen innanför den sas. Jag uppfattade det inte som att han menade att man skulle "kroka på" insp.tygeln från något specifikt håll. Nä, jag måste nog kolla igen på filmen tror jag...

Hur mycket skillnad skulle det bli att kroka fast insp.tygeln från insidan och ut, mot från utsidan och in mot hakan? Hur blir det stabilare? Det är ju bara en krok, in min värld skulle det inte göra skillnad, inte ens om det var en läderstropp som dras igenom bettringen och spänns fast i ett spänne i sigsjälvt. Kanske av säkerhetsskäl skulle jag kunna förstå, man vill lätt komma åt att kroka av... men annars fattar jag inte. Gu va luddigt det blir. Skulle nästan behöva rita en bild. :D

Tyvärr, där har jag heller inte någon uppfattning... då han bara pratar om mkt man. =)

Ah, synd. Ska kolla filme igen och återkomma...

Nu har jag köpt två nya filmer (skamligt billigt :o ) och haft lite hästkväll här hemma...

Luis Valenca Gästas av Tobbe Larsson & Jan Brink Gästas av Tobbe Larsson.

Är lite sugen på att filmprata lite...

Vad tyckte ni?

Det första jag tänkte på var vilken fantastisk anläggning Jan Brink har! :eek:
Sen tänkte jag på att båda använde inspänning av olika slag... något som hett diskuterats här på buke. Sen tänkte jag på hästarna ofta gick bakom lod i båda filmerna (inte hela tiden - men ofta i lång och låg).

Kul att se arbete med capriolle och croupade för hand.

Sen inser jag att för att riktigt lyckas med sin häst måste man vara två stycken... Jag har länge velat ha en medhjälpare... var hittar man sådanna?

Någon mer som har filmerna och vill bubbla lite om vad vi sett?

Nu har inte jag nån utav filmerna men intressant att få höra era egna reflektioner från dom.
Brinken vet jag vem det är men inte Valenca. Googlade lite och hittade bara ett klipp på you tube...nån som har hittat mer på V ?

Vill inte få nån diskussion om inspänningars,bokom lod vara el inte men skilde det sig något på hur dessa herrar andvände sig av dessa ? I piaffträning el i vilken sitvation ?

Var det någon av dem som mer el mindre red, tömkörde bakom lod och pratades det något om formen ö.h.t ?

Det jag också såg, och blev väldigt glad för. Det är att det är inte LÄNGDEN på ridpasset som är viktigt, utan att det blir något bra av det. Försök få igenom det man tänkt sig, om det blir bra, gnata inte utan avsluta. Luis kunde ju ta ett kort pass på förmiddagen och sen ta ett kort till på eftermiddagen. Samt att bägge talade sig varma för SKRITTEN. Hallå, glöm inte gångarten skritt. Jan var inte så förtjust i skrittmaskin, efter vad jag förstod utan det var visst skötarna som skrittade hästarna på morgnarna.

Detta var trevligt :) Jag skrittar oxå väldigt mycket och vill få skritten att fungera innan jag fortsätter till trav, galopp efter framridningen.

Min har oxå varit rädd för spöt... har själv arbetat för hand från Kyras bok, även med spö och det har gått bra.Nu är jag medveten ni diskuterar filmerna men på vilket sätt arbetas det för hand i piaffträningen ?

På de äldre hästarna Briar och Biggles var Jan noga med att de skulle länga sänka halsen när de jobbat samlat i hög form. Biggles var stressad av piaff i tävlingsform och fick därför piaffera ganska länge i låg form där tömmen mest hängde lös för att känna sig trygg.
Hästarna var bakom lod i låg form med ingen/lätt kontakt med munnen, aldrig med nosen indragen mot bringan, ingen kraftig överböjning av halsen vänster-höger heller.
Briar reds på tränsbett och aachennosgrimma vilket han gör mellan tävlingar, kandar veckan före tävling.

I natt låg jag vaken och funderade på hur First Wish skulle sett ut om BB utbildat honom, eller om en elev till en elev... Eller hur han skulle klara sig som voltigehäst, ska en välbalanserad häst följa ryttaren eller klara sig själv o s v :D

Jag funderar vidare på om det är vanligare att en häst som är longerad med inspänning oftare går bakom handen vid lång och låg?

Spinner vidare på detta...min erfarenhet är just det.
Tycker att det blir lätt att dom tar för mycket stöd av inspänningen och det är så svårt att få hästen att arbeta tillräckligt framåt. För mig är det enklare med tömkörning.

Om jag linar har jag chambong för att visa vägen till djupare form och fast ytterinspänning ganska lös plus att jag tar tömmen från gjord till bett-hand.
På det sättet kan jag leda loss innersida lite i en mindre volt inledningsvis och ändå ha en yttersida.

Vet dock inte om det är optimalt med fasta inspänningar i skritt p.g.a huvudpendlingen ?
Hur löser ni dessa problem ? Kanske det bara är jag som tycker det är svårt :crazy:

Jag undrar om den låga formen i piaffen då är lugnande i sig ?
Nu har jag då inte sett filmen men min spontana reflektion på detta är att formen oxå är viktig så hästarna inte arbetar utan rygg.

Fanns där någon skillnad på hur V arbetade ?

I natt låg jag vaken och funderade på hur First Wish skulle sett ut om BB utbildat honom, eller om en elev till en elev... Eller hur han skulle klara sig som voltigehäst, ska en välbalanserad häst följa ryttaren eller klara sig själv o s v :D

:D om jag utgår från mina egna funderingar på ridningen i sig så tycker jag att det nog är ryttaren som väl avvägt ska hjälpa hästen till att både muskla för att klara uppgiften och för att sen oxå hjälpa till med att balansera upp.

Alla utgår från vad man själv kan och prioterar men visst vore det roligt att se andra ryttare på olika hästar.

Luís Valenca är en av de mer erkända traditionsbärarna av den klassiska portugisiska dressyrridningen. Han var med i kärntruppen som startade Portugisiska ridskolan. Han driver även ett ridcenter en bit utanför Lissabon, där han bland annat utbildar hästar och ryttare till shower som t ex Apassionata, och samverkar med ett liknande ridcenter i Thailand.

Han är en mycket trevlig och ödmjuk person, som skulle behöva klonas i ett par upplagor för att hinna med att dela med sig av sin kunskap till alla som vill ta del av den. Hemsida finns på www.celg.pt

Här står det om honom på engelska: http://www.celg.pt/centro_equestre/luis_valenca3_eng.htm

Tack för infot ! Google översatte just den sidan du hänvisar till.
Har länge velat rida för någon av de portugisiska mästarna men är osäker på hur mycket man kan översätta till halvblodsridning...de har jö inte samma förutsättningar som de ibiriska hästarna.

Med din erfarenhet, skulle du rida för tex V med halvblod ?

Ja, självklart. Skillnaderna i ridningen ligger i detaljer och på individnivå hos den enskilda hästen, inte i de stora dragen. Dessutom är jag ganska övertygad om att Valenca har erfarenhet även av halvblod, det finns såna också i Portugal! ;)

Jag rider ju för Júlio Borba, som under flera ungdomsår var elev till Luís Valenca, och han applicerar ju sin klassiska skolning på både det ena och det andra. Han undervisar GP-ryttare i dressyr på halvblod - och landslagsryttare på islandshäst från både Sverige och Island, samt förstås allt hopkok som vi släpar med oss på hans clinics (bara genom att undervisa mig har han fått träna shetland, russ, fjording och lipizzanerkorsning...).

Anledningen till att jag håller mig till Júlio är just att jag tycker att hans ridning ligger så nära det som jag betraktar som den klassiska ridkonstens kärna - ridning när den är som enklast, men ändå som mest avancerad. Och den kärnan är faktiskt applicerbar på alla hästar - med vissa tillägg och varianter för att passa individen.

Nu kan jag inte uttala mig så mycket om Luís Valenca och hur han tränar hästar, för jag har tyvärr inte haft förmånen att se honom "in action" särskilt mycket alls. Och självklart ska man inte heller sätta likhetestecken mellan Júlio och Luís Valenca heller, de är två individer.

Ytterligare en elev till Valenca som undervisar i Sverige är Charlotte Wittbom, som dessutom driver Morgado lusitanos ridcenter tillsammans med sin man Rodrigo Matos, beridare på Portugisiska ridskolan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka