Tobbe Larsons picka med spömetod

Harbor

Trådstartare
Tar upp detta sätt ännu en gång. Vi har försökt picka med spöt vid olika tillfällen, både vid lastning och när vi ska in i vattenboxen, men våran häst börjar bara backa när vi pickar. Nån som kan svara på varför?

Sv: Tobbe Larsons picka med spömetod

Hur går ni tillväga? Vart står ni när ni "pickar"?

Det handlar om mycket mer än att bara stå och peta på dem med ett spö och vänta på att de ska gå in. Ni måste tänka framåt och belöna så fort hästen rör sig framåt så den förstår vad ni vill att den ska göra.

Han börjar ju inte picka bara sådär, utan först så lär han ju dom att pick betyder frammåt.
Pick, frammåt ,eftergift=)

Förmodligen för att hästen inte vill gå in i ex. spolspiltan, transporten eller vad det nu kan vara, men ändå svarar "rätt" (flyttar sig) på pickandet.

Det bästa ni kan göra är att aldrig sluta "picka" när hästen går bakåt, men så fort hästen rör sig framåt så slutar ni (= eftergift). Har ni vid det laget hamnat 20m ifrån transporten/spolspiltan så gör det ingenting, hästen går framåt vilket är rätt.

Man måste störa hästen så pass mycket när den går åt "fel" håll att den tycker att det är trevligare att gå framåt.
Störa den kan man göra på olika sätt, själv föredrar jag att ha två linor som ramar in hästen och vifta med dem när den går åt fel håll och så vara helt stilla när den går rätt.
Det gäller att ha timing, så att man stör i rätt ögonblick och ger eftergift i rätt ögonblick.
Hästen lär sig snart att det inte händer något värre än att det pickas med ett spö om den backar, så man måste öka obehaget eller störningen efterhand som hästen går åt fel håll.

Det finns tusen åsikter om detta, och det krävs massor med tid att lära sig att hantera hästar på ett lugnt och effektivt sätt. Jag har numera inga svårlastade hästar på gården, och jag brukar också få hjälpa andra att lasta om de har problem. Jag gör som jag beskrev ovan, och jag tror att det inte spelar någon roll om man pickar med ett spö eller viftar med en lina om man har timing.

Pickandet med spöet ekvivalerar att du lägger ett tryck på hästen, dvs framåtdrivande. Det är samma princip som om du skulle stå och veva ett rep, vilket är en annan metod.
som flera redan klokt svarat förutsätter detta ju att man vet hur och varför man gör det, det är inte pickandet i sig som betyder ngt. Ni behöver få koll på hur ni flyttar hästens fötter först och främst, sen kan pickandet eller duttandet eller svängandet osv, vara en framåtdrivande hjälp = tryck som ni lägger på hästen.

timingen för detta tryck dvs när det läggs på och när det upphör, måste vara exakt och tajmad.

Ursäkta en korkad fråga. Men varför leder man inte bara in hästen dit den ska utan krusiduller?? :confused:

AM

Haha, ja det kan man ju fråga sig : )

själv kan jag väl bidra med att säga att jag haft lastproblem med en häst som inte gillar trånga utrymmen, och han vill gå in själv, inte ha ngn före sig eller med sig inne i trailern vid lastning.
Jag använder dock inget pickande eller svängande, men är ändå lite familjär med metoderna så att säga. Till syvende och sist handlar det ju om att kunna reglera hästens hovar och hur den flyttar sig, om det så är framåt, bakåt eller i sidled. Kan man det brukar inte sånt tryck behövas.

själv kan jag väl bidra med att säga att jag haft lastproblem med en häst som inte gillar trånga utrymmen

Vilket får mig att fundera på en sak lite off topic..

En märr hemma, som säkert har åkt tio tusentals mil, som skall alltid tänka och fundera om hon verkligen har lust att gå på släpet.
Inget bekymmer för oss då hon går på när hon tänkt klart.
Hon har även lite bråttom då hon ska gå in i boxen.
Troligen har hon slagit i höften nån gång och sen sitter detta fastetsat i skallen på henne.

Men seminspiltor har hon inga problem med. Hon är som en stoppad korv så magen tar i på båda sidorna så här kan vi snacka om trånga utrymmen.
Men hon går både in och backar ur den utan problem..

Funderar på om man kan scanna hjärncellen på henne för att förstå hur den fungerar :D:D

AM

För att hästen kan vara av en annan åsikt.

Så var iaf min ponny, vill hon inte gå till vattenslangen (har ingen spolspilta) gick hon inte dit. Och försökte jag leda dit henne slutade det med två spår längs hela gårdsplanen (hon backa, jag "stod kvar). Samma resultat varje gång jag "bara" skulle gå dit.

En dag tröttnade jag och bestämde mig för att testa med spöt. Och vist hon bråkade lite ibörja men fattade vinken snabbt. Så nu kan jag får henne att gå fram till slangen utan att för mycket tjafs.

TS: Lär hästen vad den ska göra på i tex paddocken så den lär sig vad du menar innan du försöker med spolspiltan.

Vår ponny är en envis jävel. Han är inte alls rädd för att gå in i dessa ting. Gå med en morot framför så kommer han snällt efter, står still tills den är uppäten och backar sedan ut igen :-)

Haha, vår måste vara släkt då:p Men som sagt lär den att när du petar med spöt ska den gå fram (lägg tryck även i grimman) och gör det e paddocken eller någon annanstans. Och märker du att han e på väg att back så be honom då att göra det. Så du tar över komandot.

haha, jadu det önskar man ibland : )
Min är iallafall konsekvent: jag får säga till extra i samband med klinik check eller tandläkar check på klinik osv att han absolut inte kan stå i semin spilta : ) Han åker dock som en ängel så länge han får stå utan mellanvägg så jag är nöjd :)

Nå nu tycks nya stallets spolspilta vara avklarad då. Vi lockade in honom och satt fast honom i kedjorna och där stod han helt snällt. Vi var lite rädda att han skulle få nåt slags anfall om vi band fast honom men det gick helt bra, och idag fick dottern honom in dit helt utan mutor också. Så vi kan lämna pickmedspö metoden till en annan gång igen :-)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama