Men luftföroreningarna är som sagt farlig för alla. Rökning motarbetas redan framgångsrikt på många sätt. Det sker en statistiskt säkerställd nedgång av andelen personer som röker, inte bara bland unga utan i alla åldersgrupper.
Att vissa inte följer lagar är förstås alltid ett problem. Själv upplever jag att det har blivit ovanligt med rökning vid ingångar till lokaler som allmänheten har tillträde till sedan förbudet infördes för snart 3 år sedan. Men det kan ju vara som
@Badger skriver, att jag inte märker det eftersom jag inte retar mig lika mycket på det. Och det gäller förstås inte överallt. Men t ex affärer, vårdinrättningar, myndigheter osv har en skyldighet att se till att ingen rökning sker vid deras entréer.
Du är inte heller helt representativ för alla med astma eftersom du är allergisk mot formaldehyd. Jag misstänker att du får besvär på mycket större avstånd än de flesta astmatiker eller personer med andra andningsbesvär. De jag känner med svåra sådana(på nivån syrgas hemma, akutbesök om någon i samma rum har mycket parfym, konstant kortisonbehandling och/eller regelbundna besök på lungmottagning) kan passera en rökare utomhus på några meters avstånd utan att få några påtagliga symtom. Däremot känner jag också allergiker som har det lika besvärligt som dig, men av andra orsaker än rökning.
Jag tycker absolut att man ska slippa utsättas för cigarettrök, t ex när man sitter på sin balkong. Men att någon gång då och då passera någon som röker utomhus har jag ytterst svårt att tro ger någon som helst hälsopåverkan på den absoluta merparten av oss.