Tjuvvehund...

D

dorisdoris

Ett problem som jag aldrig varit med om tidigare har dykt upp nu... Förut behövde vi inte ens tänka på detta, men nu, hur ska man bli av med problemet?

Problemet är att hanhunden tjuvar mat. Det började förra söndagen när han åt upp en massa kakor på fikabordet när vi inte var i köket, sedan tog han något mer i veckan, och idag när vi kollade en sak (dvs vi var inte i köket och tiken låg vid våra fötter) hade hanen rensat sambons tallrik med köttfärssås och spaghetti (han lär ju vara fin i magen... :crazy:)

Vad skall jag göra? Jag undrar om jag ger dem för lite mat, men hanen väger nog tom lite i överkant mot vad han borde väga. Hanen får Eukanuba Maintenance Adult Large 140 g på morgonen och 100 g på eftermiddag/kväll.

Sv: Tjuvvehund...

Jag har dalmatiner (=en av de mest utsvultna raserna som vandrat på jorden). Ena tiken är en :devil: på att sno mat och även om man tar henne när hon gör det så fortsätter hon. Det var en dag hon var uppe på matbordet en 3-4 gånger och åt/letade efter något att äta. Hon var låg precis när jag sa åt henne, men sedan tog det bara några minuter innan man hörde henne ute i köket igen.

Jag har fått bukt med problemet genom att aldrig låta mat stå framme. Det är inte så svårt att lägga in bröd och dylikt i skafferi eller kylskåp. Om det finns mat på bordet och jag måste göra något ser jag till att jag hela tiden ser henne.
På så sätt slipper jag bli arg på henne i onödan och skapa en massa konflikter i onödan (som så lätt kan undvikas).
Blandisen vi har fattade efter någon tillsägelse att man inte får ta från bordet eftersom han tyckte det var obehagligt. Dalmatinerna däremot...jag tror att sugen efter mat får dem att gå igenom eld och vatten (trots att de får lagom mängd mat).

Fast varför börjar han nu?!?`Och det är ju en husky, inte världens matgladaste ras... Han blir ju 2 år i april, aldrig tjuvat något från middagsbordet innan... Hm.. en tanke slog mig, kanske trotsåldern börjar komma på riktigt?

Fast det är väl som du skriver, vi får vara supernoga med att aldrig lämna minsta smul på bordet helt enkelt

Afghanen jag hade var likadan. Gick inte och lämna något på bordet om vi inte var i närheten. Annars var han hur bra som helst. Men just mat på bordet. Räckte man vände ryggen till, så vips...

Jag har en kastrerad schäfer hane som har varit likadan!
Jag började köra stenhårt med vem som var flockledare bla.
sedan så hadde jag köttbullar som jag då jag satt vid bordet kasstade så långt från bordet jag kunde i ca 1 v.
efter det så stod han alltid så långt från bordet som möjligt då vi tog fram maten han hadde ju lärt sig att maten ej kom vid bordet eller bänkarna...att den kom långt från tillslut så la han sig där borta och väntade på att få en godbit vilket han fick om han låg där!
säger inte att det funkar på alla hundar men är man konsikvent och holler stenhårt på det så borde det funka.
Jag tror inte att din hund e hungrig han tar för att han kan!
Du måsste visa att du som flockledare inte tillåter det!
Träna att ha mat framme på bordet och avled honnom från att ta det genom att ge honnom något godare någon annanstans i huset!
Man får inte ge efter. min hund tar idag inget utan att jag säger varsågod.
Träna ev också varsågod med olika lång tid innan han får maten
då lär han sig även att du bestämmer när han får ta sin mat!
Detta är bara tipps på vad som har hjälpt mig.

Ska beskriva lite mer:

Hundarna får ALDRIG äta något om vi inte säger varsågoda, det har vi haft sedan de var valpar. Tex så kan de ligga på golvet och lillkillen skvätta mat omkrings som bara den, men de ligger absolut blickstilla tills alla ätit upp, då får de kommandot varsågod.

IGår kvll var jag så trött att jag somnade på soffan, och vem hade inte varit uppe på soffbordet och slickat när jag vaknade?!?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka