Tjuvbetäckt-kolla eller inte?

Digbil

Trådstartare
Mitt sto, född 1 Juli 2012 har gått tillsammans med ett sto och hingstföl fram till 24 Mars i år. Hingstungen var då nästan (9 mån 3 veckor) 10 månader. Han flyttades då till annan hage (finally... :crazy:) i några veckor för att sen flytta från gården.

Jag har inte sett någon brunst hos mitt sto, men jag vet inte heller hur tydlig hon är eftersom det sannolikt är första brunsten. Ingen har sett honom klättra men han har bråkat och bitit (bus/lek) henne väldigt mycket. När han flyttade från gården hade han börjat bli rejält hingstig men då hade han varit särad från min häst i nästan två veckor.

Skulle ni dräktighetskolla eller ha is i magen?

Blodprov känns inte meningsfullt då jag inte vet när en eventuell betäckning kan ha skett utan det är väl ultraljud som gäller. Jag tänker att sannolikheten för att hon skulle bli dräktig i Mars, 1 år och 7 månader gammal inte är jättestor. Men det gnager i mig.
Ingen har alltså sett att han har klättrat, än mindre betäckt men han har hängt ut slak snorre någon gång vid bus. Men de har ju gått på lösdrift så det finns mycket tid där man inte sett dem. Hon har bara gått undan och försökt slå honom när han bitit på henne. Men hans morsa grinade på min häst varje gång hon försökte slå undan honom. Jag har aldrig sett henne ställa upp sig eller vara annat än irriterad. Men som sagt, det går utan uppsikt långa perioder av dygnet.

Tankar?

Senast ändrad:
Sv: Tjuvbetäckt-kolla eller inte?

Ja det skulle jag ha gjort, även jag lär mig av andras misstag.:D

Det är värt pengarna undersökningen kostar för att bli säker. Är hon dräktig vet du dessutom att ditt växande ungsto behöver utfodras annorlunda för att inte fostret ska ta all näring för henne och hon få men för livet.

Barn ska inte ha barn,så ja jag hade kollat henne och bett vet kläma om det nu skulle vara något.

Det är värt pengarna undersökningen kostar för att bli säker. Är hon dräktig vet du dessutom att ditt växande ungsto behöver utfodras annorlunda för att inte fostret ska ta all näring för henne och hon få men för livet.

Jo jag ska göra det. Jag har inte för avsikt att låta henne gå fram med ett ev. föl. Hingsten är i vuxet tillstånd minst 2 ggr hennes storlek och av ett temperament jag inte vill föra vidare.

Det är ju ingen nackdel att kolla ;) :)
Dock tror jag inte att hon kommer vara dräktig.. Här har vi hingstarna kvar hos mammorna (varje år) tills de är 8-10månader i stoflocken (blandat avelsston, föl & ungston upp till 3-4års ålder).

Det är ju ingen nackdel att kolla ;) :)
Dock tror jag inte att hon kommer vara dräktig.. Här har vi hingstarna kvar hos mammorna (varje år) tills de är 8-10månader i stoflocken (blandat avelsston, föl & ungston upp till 3-4års ålder).

Hon är ju en väldigt "ursprunglig" ras. Men ändå. Jag tror inte jag får ro i kroppen. Jag vill kunna plocka bort det om det skulle vara något.

Nu brunstar hon som en liten tok och ställer upp sig för allt inklusive valackar i hagen bredvid, sto i egen hage, träd, ligghall, halmbal etc. Kan jag andas ut?

Nu brunstar hon som en liten tok och ställer upp sig för allt inklusive valackar i hagen bredvid, sto i egen hage, träd, ligghall, halmbal etc. Kan jag andas ut?

Kanske ;) Troligen är hon inte dräktig, sett till situationen etc. Men vissa ston brunstar sig glatt igenom hela dräktigheten, så helt 110% säker kan du inte vara av brunsten.

Kanske ;) Troligen är hon inte dräktig, sett till situationen etc. Men vissa ston brunstar sig glatt igenom hela dräktigheten, så helt 110% säker kan du inte vara av brunsten.
Nej det är klart. Samtidigt så kanske man måste se till sannolikheter någonstans. Jag har alltså inga problem att ta ut en vet. Jag har redan en tid bokad, problemet är att hon är lite för liten för att ultraljudas och man måste väga risker mot sannolikheter.

Det verkar osannolikt att hon är dräktig. Egentligen behöver hon inte ultraljudas om det är ett problem. De du kan kolla med veterinären är om h*n tycker det är okey att ge en spruta Dinolytic, så hon resoberar om det finns foster.

Nej det är klart. Samtidigt så kanske man måste se till sannolikheter någonstans. Jag har alltså inga problem att ta ut en vet. Jag har redan en tid bokad, problemet är att hon är lite för liten för att ultraljudas och man måste väga risker mot sannolikheter.

Som jag skrev så med tanke på omständigheterna är det betydligt troligare att hon inte är dräktig än att hon är det. Så skulle inte ul:a då utefter vad du skriver.

Som jag skrev så med tanke på omständigheterna är det betydligt troligare att hon inte är dräktig än att hon är det. Så skulle inte ul:a då utefter vad du skriver.
Jo precis det var så jag tolkade ditt inlägg. :)
Det verkar osannolikt att hon är dräktig. Egentligen behöver hon inte ultraljudas om det är ett problem. De du kan kolla med veterinären är om h*n tycker det är okey att ge en spruta Dinolytic, så hon resoberar om det finns foster.
Jag tänkte ringa och höra med dem vad de anser. Så som hon beter sig nu har jag aldrig sett henne tidigare. Men visst första brunsten kan ju varit tyst. Nu springer hon baklänges mot valackarna när jag släppte ut henne. Hon är "jättekär":angel:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 999
Senast: Karro-Lina
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 648
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästvård Är det någon därute som har erfarenhet av spatt och gummiskor? Bakgrund: Det är så att min häst (halvblod, sto 15 år) har fått spatt...
2
Svar
24
· Visningar
3 234
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar