Estimerat värde på registrerad arab med den stammen: 18.000kr
Korsningsponny - får han inte registreras som så vitt jag vet (rätta mig gärna om jag har fel och tala GÄRNA om för mig VAR man reggar honom så i så fall) utan han blir registrerad som arabkorsning i ARAB och då skulle värdet ha kunnat öka OM han HADE varit en korsning, (dvs om det hade varit en halvblodshingst/PRE/Quarter som hade varit framme), så är nu inte fallet.
Förstår inte om du med köparna menar köparna av mitt föl, men antar det i mitt svar: Det som hindrar dem är att det inte är JAG eller DE som äger pappan. Endast ägaren kan registrera honom, (men visst kan någon ANNAN betala kalaset, som sagt - 3000kr till då), men jag vet inte hur samarbetsvillig ägaren skulle vara till att skicka in rätt papper etc...?
Det är inte hemskt för fölet alls antar jag? Om det nu inte gör att han kommer att lalla omkring bland oseriösa ägare pga sitt låga värde etc?
Det som JAG tycker är ett bekymmer är att man MÅSTE registrera honom någonstans för att få hästpass (som ju snart kommer att bli obligatoriskt), samma sak gäller för att få hästlicens om du vill tävla. Hittills har jag INTE lyckats hitta någonstans förutom ARAB (som ju som tidigare nämnts är svindyrt att registrera i) där man kan tänkas regga sin "arabkorsning". Får bara svidande svar från Arabuppfödarna här på Buke om att han "SJÄLVKLART" ska reggas som arab med de föräldrarna?
Den oregistrerade pappan är till salu, snart sex år, knappt riden (har slängt av x antal spekulanter redan, om man säger så). Han står just nu hos en tjej med stooora western-ambitioner vilket gör att han i så fall kommer att tävlas inom WRAS som jag inte tror har några krav på registrering, till skillnad från SRF? *gissar hejvilt idag*
Det är dock väldigt osäkert om hon vill köpa honom eftersom han på de få månader hon har haft honom har fått en stor, ful hovspricka, en hasledsskada (smäll/spark) och ett överben (annan smäll i hagen, han gick själv).
Om hon bestämmer sig för att INTE köpa så går han ju tillbaka till stuteriet och där vet jag inte vad de gör med honom.. antingen säljer (som skogsmullehäst kanske?) eller avlivar?
OM den här tjejen köper honom så KOMMER han dock att BLI registrerad, för hon är min vän och hon anser (som jag) att araber SKA vara registrerade.
Tillägger eftersom jag läst hela tråden innan jag svarat att man hade INTE kunnat abortera fostret eftersom stoet var i 9-10:e månaden innan jag uppfattade och fick dräktigheten konstaterad. Ingen visste ju om betäckningen, (eller så höll man käften från stuteriet), men jag tror nog att OM de hade vetat nåt så hade de överlämnat valet att abortera eller behålla fölet till mig, för då kan man ju hävda att det är mitt ansvar att han finns sen, eller hur?
Om avlivning av fölet vid födseln...
Vet inte om jag ens ska bemöta sånt jävla mänskligt översitteri mot en djurart som gjort och gör ALLT för oss trots att vi behandlar dem som vi alltför ofta gör?
Jag är absolut INTE någon kaninkramare/vegan/djurrättsaktivist. Jag är en köttätande, djurinstängande, pragmatisk-i-första-hand, men ändå djurälskande människa som hellre önskar att fler MÄNNISKOR aborterades (alternativt avlivades vid födseln) för DÅ kanske den här världen skulle se betydligt bättre ut för de djurarter som FÖRTJÄNAR planeten, dvs INTE VI!