Tjuvbetäckning.... Hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
D

DuploBit

Hejsan

Jag hade under min praktik i somras, mitt då 5åriga Basjkirsto med mig. Under en natt i slutet av Juni så hade deras avelshingst rymt in till stona(inkl. mitt = 9 st) och stått där under hela natten. Dumt att inte kolla upp det då, eftersom han ändå hade stått där. Det var bara ett sto som man såg hade blivit betäckt och hon fick abortspruta.

Nu står hon inackorderad där för att jag inte har tid just nu med tanke på mycket skola.

Så ringde hon och sa att hon tyckte att jag skulle komma och ta en titt på Min Zhita för hon var nästan säker på att hon var dräktig...

Jag trodde inte att det hade tagit sig, man kan ju visserligen inte vara säker, men nu verkar det som det ändå, så vi ska ta dig en veterinär så han får undersöka henne och så.

Hade verkligen inte tänkt mig ett föl. Men i så fall så är det ju som det är.

Som tur är är hingsten av samma ras och klass 1.

MEN, nu till frågan..
Vad är det som gäller nu? Blir jag skyldig att betala hingstägaren för??
Om det nu blir ett föl, vi är ju inte säkra förrens veterinären vart och kollat.
Hon har en mage som pekar rakt ner i backen och mer ut till sidan på höger sida än den vänstra, hon är inte fläskig heller... Vad tror ni??
Hon ska i så fall föla om ca 3 månader.

:bow:

Sv: Tjuvbetäckning.... Hjälp!

Jag har ju blundat inför att hon kan vara dräktig..

Men nu när jag tänker efter så har hon inte brunstat sedan hingsten rymde. förutom 2 dagar då hon "svätte" litegrann..

Dumma dumma mig!! :crazy:

*puttar*
(ingen som kan hjälpa??)

Hingsten har rymt in till stona hemma hos dom= du ska inte behöva betala.Se till så hingstägaren fyller i i papprena att hingsten verkligen är pappa så har du fått ett godkänt föl! Du kan väl inte hjälpa att deras hingst rymmer?

nej, det är klart. Jag ska kolla upp så att hon är dräktig först.. Sen får jag se vad som händer.

Tänkte lägga upp lite bilder senare så ni får se magen, ifall ni tror att det ligger nått där.

Lägg gärna in bilderna... Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad som är rätt eller fel i denna situationen. Men det ska bli spännande att följa denna tråd. Prata med en hingsthållare o fråga vad som gäller. Du kan ju ringa vilken hingst station som helst.

ok, ja här kommer en bild.

Alzhita i vad som i så fall ska vara 8e månaden.

Hon är snutsig på bilden, jag vet.. men vi fotade direkt i hagen.

Hon är inte tjock eller fläskig. Hon liksom "gungar" när hon går..

Hon har endast visat tecken på brunst 1 dag sedan hingsten kom lös och då skvätte hon framför en valack. och det va ca 1,5-2 månader efter den antagliga beetäckningen.

en till från andra sidan.

Hon på gården har ett till sto som är dräktigt.. (planerat dock) och hon är ENORM!! fast hon ligger 1-1,5 månad före zhita.

det där skulle kunna vara en dräktig mage, ja.
Ta ut veterinären och kolla henne, som sagt.
Och se till att få ordentliga papper från hingstägaren - det är nog ändå risk att det blir krångligt att registrera fölet eftersom betäckningen inte finns med i ordinarie språngrullan...

det där skulle kunna vara en dräktig mage, ja.
Ta ut veterinären och kolla henne, som sagt.
Och se till att få ordentliga papper från hingstägaren - det är nog ändå risk att det blir krångligt att registrera fölet eftersom betäckningen inte finns med i ordinarie språngrullan...

Jadå, jag har pratat med henne och hon tror inte det blir några problem, dock lite dyrare med stoavgiften eftersom det var försenad sa hon.

Tror du det?? fast det i så fall ska vara så långt som i 8e månaden.

Tror ni kanske inte att det är en "matmage" som lagt sig neråt?? :crazy:
för man kan känne revbenen utan att det är överflödigt fett emellan.
Har försökt känna fosterrörelser, men har inte lycktat.. det rör sig ju självklart inte jämt.. men jag hoppases på lite bekräftelse.. :confused:

Det är omöjligt för oss här att veta om det ÄR en matmage eller en dräktig mage.
Ta ut veterinären eller möjligen gör ett urinprov själv för att få svar. (googla på weefoal eller nåt sånt så hittar du nog)

Fosterrörelser har jag inte känt särskilt många gånger. Avsaknad av rörelser behöver inte alls betyda att stoet inte är dräktigt.

ok, ja men det kan ju vara en bra sak också =)
tur att det är en bra hingst av samma ras.
Synd bara att det är en inavelsprocent på 6%

Menmen, det är ju en ras som knappt inte har någon linjeavel alls..

Ska kolla ett test, plus veterinär så får vi se vad som säger, för då blir jag med fölis för första gången i mitt liv.

kän efter fosterrörelser under magen en bit framför juvret.
bästa tid att känna är strax efter att du gett hästen krafftfoder.

Menar hingstägaren att du ska betala stoavgiften plus den extra avgiften för att det blir krångel? I ditt fall hade jag krävt av hingstägaren att denne betalade RUBBET, samt eventuellt lite till som plåster på såren. Du får en fölunge om hon är dräktig, ja, men den är inte planerad och du kan inte rida ditt sto normalt på nästan två år. Och det är ju inte ditt fel någonstans eftersom du inte bad om en betäckning. Hingstägaren har strikt ansvar för vad dennes hingst hittar på och ska också stå för eventuella skador och annat som stot kan råka ut för om hingsten gör nåt dumt. Det är mycket som kan gå fel vid en dräktighet och fölning, ditt sto kan till och med dö om du har extrem otur. (Menar inte att skrämma upp dig.) Eller få permanenta skador.

Du och hingstägaren behöver nog diskutera vad ni ska göra om stoet ska ha föl, för det kan alltid bli tvist om det kan uppfattas som ditt eget fel att stoet inte kollades upp efter hingstens visit, samt vem som ska stå för kostnader för fölets registrering m.m. och eventuella skador på stoet i samband med dräktighet och fölning. Ni behöver vara överrens, gärna med kontrakt, eftersom det är en extrem situation som inte är planerad för någon av er.

Jag tycker faktiskt att det är väldigt slappt av hingstägaren att inte kolla upp direkt efter rymningen om hingsten gjort något sto dräktigt. Det hade i alla fall jag viljat veta om så snart som möjligt, för att slippa att såna här situationer uppstår. Det kan ju bli väldans dyrt för er båda om det går galet med någonting.

Lycka till, hur det än blir med dräktighet!

Ok, ojdå, så trodde jag inte att det skulle vara.. Jag vill inte komma i osämja med hingstägaren då denne är min vän. Så jag vill inte ha något bråk eller tvist om det..
Men om jag inte betalar, kan hon inte låta bli att skriva på papprena då? så att fölet inte blir registrerat??
Varför och på vilket sätt kan hingstägaren bli skyldig att betala dessa saker??

Vill så gärna veta!

Men, ta reda på FÖRST om hon är dräktig och SEDAN kolla upp med hinsgten, så du inte oroar dig i onödan, inte bra för hjärtat;)

Ja, vi ska kika upp henne först.
Ska jag vara ärlig så hoppas jag på både och.

Tack för all hjälpen jag fått av er!!! :bow:

Hingstägaren är ansvarig för sin hingst. Kommer hingsten lös och betäcker ett sto som han inte ska betäcka så är det självklart att hingstägaren ska betala det som ska betalas till respektive förbund och avelsförening. De kan omöjligt lägga det ansvaret på dig så länge du inte var skyldig till att tjuvbetäckningen ägde rum. Om det är så att de blir griniga över extra avgifter till förbundet så får de bli det, och nästa gång tänker de förhoppningsvis ett steg längre om nåt liknande inträffar. (Till exempel så bör de ta reda på eventuella dräktigheter direkt efter att en hingst varit lös i en stohage.) De ska vara jägarns glada över att du inte drar in en jurist och begär skadestånd, för i en sån sits skulle hingstägarna kunna bli väldigt fattiga väldigt snabbt. Det kan lätt bli dyrt att vara hingstägare om man inte har koll på vad hingsten har för sig! ;)

Hursomhelst är det inte du som ska betala avgifterna, tycker jag. Hade jag varit i dina skor nu hade jag sagt åt dem att de får klaga och vara hur griniga de vill - de ska ändå betala om stoet är dräktigt. Jag förstår att ni är vänner och inte vill bli oense, men det borde ju i så fall ligga lika mycket i deras intresse att behålla vänskapen, eller hur? Fortsätter de kräva dig på pengar (om stoet är dräktigt) så skulle jag nog börja fundera på hur bra vänner ni egentligen är. De har sjabblat sig och låtit sin hingst komma lös in i en stohage, det är inte på något sätt ditt ansvar eller ditt fel. Du ska således inte heller stå där med räkningar från avelsförening eller förbund för att ditt sto råkade ha ägglossning precis då. Stå på dig! :)

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 311
Senast: animalasia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 084
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka