K

krizzte

vad ska jag göra med min häst som är en glad o trevlig tjej.förutom när hon står i sin box o jag går in till henne. då blir hon så tjurig. lägger öroren bak o går undan.inte så att hon försöker bitas eller sparkas.hur ska jag få en trevligare häst i boxen??

Sv: tjurig

Hur gammal är hon?
Det är ju iaf ett sto, och dom har faktiskt lite speciellt beteende...många ston ÄR tjuriga i boxen, eller i andra avseenden...speciellt när de har MAT... :devil: Det brukar vara svårt att ändra på...hon verkar ju ändå vara snäll f.ö....
Men det KAN ju även vara så att det hänt henne något,,,,det ÄR ju inte omöjligt att hon kanske blivit slagen eller ngt dylikt, och detta kanske just I boxen, om hon tex varit grinig eller inte velat komma...då har detta blivit hennes sätt att "försvara" sig på....Hon GÖR ju ändå inte dig något....å du får ju vad det verkar som, ta henne?
Mitt sto e oxå en JÄTTTTTEsnäll å social dam, men passar det inte unga flickan, så tjurar hon till....det behövs bara att jag ska flytta henne åt sidan vid fel tillfälle så åker öronen bakåt, å det sak MINSANN inte flyttas nå, men när jag inte ger mig så flyttar hon väl sig då , med butter min, men då e det bra å hon blir snäll igen... :love:

Förra damen som jag och en kompis köpte var oxå grinig i boxen, i början. Våran lösning på detta tog i och för sig lång tid, men det funkade. Vi gjorde helt enkelt så att vi i början bara var i boxen med henne och bara pratade med henne(stod eller satt ner). När hon accepterade att vi var där utan att vara grinig började vi borsta och göra henne i ordning där. Det funkade! Tyvärr funkade det inte så bra med folk hon inte kände om det visade sig att de var rädda för henne. Det gjorde även henne orolig... Jag bör väl tillägga att hon aldrig har sparkat eller bitit nån sen vi köpte henne, men hon kunde se ut som att hon hade ville döda nån av oss ibland! Lycka till

min häst, valack, är också lite sådär i boxen. han anser att hans box är hans borg typ, och när man lägger ut hö så står han och tjurar och blänger surt på en.
i hans fall gäller det bara att ignorera honom. och inte stå och provocera honom genom att titta på honom. är han dum annars så säger man till honom, då blir han helt plötsligt världen snällaste...

Rätta mig gärna om jag har fel, men av vara sur och vaktig i boxen, verkar oftast vara ston. :smirk:

De ston jag träffat på som varit sådana, har jag respekterat att de inte tycker om en massa löst folk( läs jag) springandes inne i sin box.

Givetvis skall de dock tolerera att man går in och fodrar, byter täcke etc. Jag har heller aldrig tillåtit dem att försöka ge en ett tjuvnyp eller liknande.

Dessa ston har iallafall varit trevliga att hantera för övrigt, och därför har jag valt att låta dem ha sin "borg" ifred.

tack för alla svar..jag får väl ta det lite lugnt med henne i hennes box..kan ju vara så att hon inte trivs med grannen.men det verkar nästan tvärt om..hon retar grannen som också är ett sto så hon sparkar i väggen åt henne.men hon tycks inte bry sig om det.
ja ja..får väl ta det som det är..är ju en super häst annars :) :d

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka