Tjurig häst?

josefinefreed

Trådstartare
Min nya foderhäst och jag kommer suuuperbra överrens. Bara det att han inte gillar att stå stilla. Jag tränar mkt halter för att få honom att kunna stå stilla bättre och bättre, och det funkar bra. Men när man stått stilla ett tag så börjar han tokbacka och blir jättetjurig, slänger ner huvudet o flänger o hoppar omkring o blir helt omöjlig.

Frågan är, hur ska jag hantera det? Vad gör jag när det händer?

Sv: Tjurig häst?

min häst är likadan och jag tränar mycket halter med henne för att det ska bli bättre. GÖr han likadant på ridbanan? Jag brukar då och då rida ett pass på banan i bara skritt och då träna halter. Vad som är viktigt är att du "tömmer" skallen när du tränar....hästar är ju känsliga och känner om du sitter och tänker at: "snart rör han sig, snart rör hansig". Och när du har gjort halt och han börjar röra sig, bli inte arg utan sitt bara lugnt och hindra honom. Backar han så flyttar du fram honom till stället du gjorde halt på och går han framåt så ryggar du tillbaka. Påpekar igen hur vitkigt det är att vara helt lugn och inte bli arg.

och det gäller att ha tålamod och öva, öva, öva. Först att stå still en kort stund och sedan längre och längre....lycka till!

Jag tycker det ger effekt om jag tränar halter redan när jag hämtar hästen från hagen, då är ju hästen uppärksam på mig redan innan jag sitter upp. Den märker ju också att jag är konsekvent och att det bara blir jobbigt om den inte står stilla när jag ber den.

en anna bra grej man kan göra är att först träna den på att stanna på ett röstkommando när man leder den. Sen använder man samma kommando när man rider:)

min häst är likadan och jag tränar mycket halter med henne för att det ska bli bättre. GÖr han likadant på ridbanan? Jag brukar då och då rida ett pass på banan i bara skritt och då träna halter. Vad som är viktigt är att du "tömmer" skallen när du tränar....hästar är ju känsliga och känner om du sitter och tänker at: "snart rör han sig, snart rör hansig". Och när du har gjort halt och han börjar röra sig, bli inte arg utan sitt bara lugnt och hindra honom. Backar han så flyttar du fram honom till stället du gjorde halt på och går han framåt så ryggar du tillbaka. Påpekar igen hur vitkigt det är att vara helt lugn och inte bli arg.

och det gäller att ha tålamod och öva, öva, öva. Först att stå still en kort stund och sedan längre och längre....lycka till!

Japp, han gör likadant på banan.

Ja, jag försöker alltid vara lugn men inte alltid jag kan behärska mig.. Men jag ska verkligen försöka.

Och jag försöker alltid hindra honom, men inte alltid det går. Han flänger runt åt alla möjliga håll och hoppar runt, och backar mkt. Men jag ska verkligen försöka få honom på samma plats vi var innan.

Tack så mkt!

Jag tycker det ger effekt om jag tränar halter redan när jag hämtar hästen från hagen, då är ju hästen uppärksam på mig redan innan jag sitter upp. Den märker ju också att jag är konsekvent och att det bara blir jobbigt om den inte står stilla när jag ber den.

Jag gör precis samma sak, jag brukar gå nån runda innan vi går in i stallet, som jag gör lite halter på.

en anna bra grej man kan göra är att först träna den på att stanna på ett röstkommando när man leder den. Sen använder man samma kommando när man rider:)

Ja, fast problemet är inte att han inte stannar. Stannar gör han på ett ögonblick, det är att sedan stå stilla ett tag också, som är problemet. :/

Då får du jobba vidare från det ögonblicket...
Börja att nöja dig, med ett litet ögonblick... beröm och gå vidare..

När hästen förstår att det är halten och att stå still som belönas så kommer han att kunna stå still längre stunder.

Tänk på att hålla dig lugn och inte tappa tålamodet själv..
Beröm framstegen först å främst.

Har du en travare?

Då får du jobba vidare från det ögonblicket...
Börja att nöja dig, med ett litet ögonblick... beröm och gå vidare..

När hästen förstår att det är halten och att stå still som belönas så kommer han att kunna stå still längre stunder.

Tänk på att hålla dig lugn och inte tappa tålamodet själv..
Beröm framstegen först å främst.

Har du en travare?

Det är precis så jag gör ju.. berömmer alltid när han står stilla osv.

Ja, det är en travare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka