"tjurig" häst

A

Aeternum

Har nu en 11-årig palominovalack som sköthäst (står på ridskola)
Han har ett väldigt humör!
När jag hämtar honom i hagen kommer han oftast med spetsade öron och låter sig snällt fångas.
Men ibland, särskilt om jag hämtar en annan häst i samma hage (dom går två och två) så gör han utfall.
Öronen platt bakåt, rusar emot mig och hugger/vänder om och sparkar för att Träffa! inte för att varna.
I stallet är han "jobbig" att borsta.
Jag får knappt borsta halsen längre för att han vänder och hugger mig i armen, bara bakdelen går bra att borsta numer.
I ridningen är det inga problem alls.
I lastning är han också svår, han stannar, slänger sig och vägrar.
För att en annan dag när jag skulle lasta själv efter en dressyrtävling (dom andra var i cafeterian) så gick han in helt själv, jag knäppte fast honom med säkerhetshake + balsnöre (som lossar om han skulle få panik) och går runt och stänger lämmen.
Helt lugn och gick in direkt.

Jag har haft honom i två år nu.
Ridningen går bättre.
Men han är svårare i hanteringen nu.
Han är snäll att leda, tuggar ibland på tygel/grimskaft.

Hjälp mig ni kunniga människor!
Här finns ingen "corall" eller rundpaddock att jobba i.
Bara ett ridhus eller skogen..

Sv: "tjurig" häst

20 visningar och ingen har ett tips på vad jag ska göra? :eek:

Jag brukar använda mig av hästens egna beteende. Dvs. hugger han så hugger jag tillbaka , fast med spö eller handen. Hugger han igen så hugger jag hårdare.
Kan du inte bara göra så att du hämtar honom ensam i hagen? Så slipper du risken att bli sparkad. Ibland får man kanske ge sig lite för hästarna om man inte kommer på ngn bra lösning. En häst attackerade mig i hagen. Jag gick in å satte på mig hjälm å tog med pisken. Nästa gång han kom farande varnade jag först genom att vifta m spö å skrika. han fortsatte å när han kom nära rappade jag till honom hårt m spö över bringan. Han tvärstannde å såg helt paff ut. Jag låtsasdes som ingenting. Han vände, kom emot mig igen å ställde sig på bakbenen. Jag skrek, gick emot honom ändå och viftade med spö. Han gick ned på alla fyra å trippade bort. sen den dagen är det inga problem.
Men jag vet inte om du vågar eller om det är lösningen till din häst. Så tipset är enkelt. ta in honom ensam.
Angående beteendet med borstning så ge honom ett rejält rapp. Så får han inte bete sig. han tar över mer å mer å verkar inte direkt rädd eller fessig. Visa honom på plats.
Vi är för klemiga med våra stora djur. De hugger oss, biter oss, sparkar, knuffas.. ändå tycker många att det är misshandel när man som människa ger ett rapp med spö när hästen beter sig illa.

LYCKA TILL! Hör av dej om hur det går.

min kompis har också en palominovallack och han var väldigt tjurig i 10-11 års åldern men hon var sten hård mot honom och ibland när han blev för jobbig så satt hon bara av ledde in honom i boxen och lät honom stå i tio min. (o skämmas) sen fortsatte hon och så fort han gjorde nåt så piska hon till honom på bogen riktigt ordentligt, och idag, ifall han gör något så varnar hon bara lite med att bara peta lite med piskan och så ger han sig .
det funkade ju på honom men om det funkar på din häst vet jag inte !!!!!
men lycka till

Men, jag kan väl inte lösa våra problem med våld? :crazy: :confused:
Om man slår en häst som blir arg kan den väl bli rent utan farlig? eller?

Kan du inte bara göra så att du hämtar honom ensam i hagen? Så slipper du risken att bli sparkad

Det där förstod jag inte riktigt?

Angående beteendet med borstning så ge honom ett rejält rapp. Så får han inte bete sig. han tar över mer å mer å verkar inte direkt rädd eller fessig. Visa honom på plats.

Men saken är att han står i spilta på ridskolan. Han kan ju hur lätt som helst trycka upp mig i väggen om jag klappar till honom.

Jag må låta mesig. Men jag vill ta reda på varför han gör såhär. Och först nu. Vi har aldrig haft problem med ömsesidig respekt.
Jag vill inte skrämma honom till lydnad.
Jag vill inte att han ska göra som jag säger pga. rädsla att bli slagen. :eek:

Fler tips?
Ingen i närheten som vill komma och titta på honom?

Tycker det verkar som pållen är "kung" över människan:angel: försök skaffa någon som hjälper dig ta kontroll över ledarskapet. Om det är ett beteende som börjat på senaste tiden ska du ställa dig frågor som, vad är nytt i rutinerna runt hästen? Ny kompis i hagen? Har hästen möjligen ont? osv...

sorry, jag fattade fel; tyckte mig läsa att du tog in dem två och två men de STOD två och två...

Du ska inte skrämma honom till lydnad. Men om du vore häst skulle du väl bita tillbaka om han bet dej? Om du rappar till honom får han en valmöjlighet till nästa gång han tänker bita.
1 Jag hugger henne och det gör ont tillbaka
2 Jag struntar i att hugga henne och det gör inte ont tillbaka
3 Jag provar en gång till... rappar du då till honom så vet han ännu bättre till nästa gång att Så Gör Man Inte.
Men stressa inte upp dej elller börja rya och gorma. Ett enkelt rapp räcker och så återgår du till din syssla som om inget hänt. Då får han tid att fundera på vad han gjorde fel; han verkar ju rätt bossig av sig så jag tror inte han blir rädd.

Orsaken kan vara den enkla att han inte trivs på ridskolan. Alltför många ridskolehästar får stå kvar tills de blir sura och arga. De hotar med hovar, tänder och bakstrukna öron - för då vågar ungarna inte gå in och hästen får vara ifred.
Om ni inte får bukt med problemet tycker jag att han ska byta miljö. Komma bort från ridskolan. Jag har själv en ridskolepålle hemma som var grå som en mus när han kom, hatade barn och så fort man lutade sig i sadeln ville han kasta av en. Haft honom i 4 mån nu är han helt underbar, pigg, nyfiken, glad och sprallig!
Det bästa vore kanske att sälja honom till ett privatstall där han får lite mer lugn och ro.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar