A
Aeternum
Har nu en 11-årig palominovalack som sköthäst (står på ridskola)
Han har ett väldigt humör!
När jag hämtar honom i hagen kommer han oftast med spetsade öron och låter sig snällt fångas.
Men ibland, särskilt om jag hämtar en annan häst i samma hage (dom går två och två) så gör han utfall.
Öronen platt bakåt, rusar emot mig och hugger/vänder om och sparkar för att Träffa! inte för att varna.
I stallet är han "jobbig" att borsta.
Jag får knappt borsta halsen längre för att han vänder och hugger mig i armen, bara bakdelen går bra att borsta numer.
I ridningen är det inga problem alls.
I lastning är han också svår, han stannar, slänger sig och vägrar.
För att en annan dag när jag skulle lasta själv efter en dressyrtävling (dom andra var i cafeterian) så gick han in helt själv, jag knäppte fast honom med säkerhetshake + balsnöre (som lossar om han skulle få panik) och går runt och stänger lämmen.
Helt lugn och gick in direkt.
Jag har haft honom i två år nu.
Ridningen går bättre.
Men han är svårare i hanteringen nu.
Han är snäll att leda, tuggar ibland på tygel/grimskaft.
Hjälp mig ni kunniga människor!
Här finns ingen "corall" eller rundpaddock att jobba i.
Bara ett ridhus eller skogen..
Han har ett väldigt humör!
När jag hämtar honom i hagen kommer han oftast med spetsade öron och låter sig snällt fångas.
Men ibland, särskilt om jag hämtar en annan häst i samma hage (dom går två och två) så gör han utfall.
Öronen platt bakåt, rusar emot mig och hugger/vänder om och sparkar för att Träffa! inte för att varna.
I stallet är han "jobbig" att borsta.
Jag får knappt borsta halsen längre för att han vänder och hugger mig i armen, bara bakdelen går bra att borsta numer.
I ridningen är det inga problem alls.
I lastning är han också svår, han stannar, slänger sig och vägrar.
För att en annan dag när jag skulle lasta själv efter en dressyrtävling (dom andra var i cafeterian) så gick han in helt själv, jag knäppte fast honom med säkerhetshake + balsnöre (som lossar om han skulle få panik) och går runt och stänger lämmen.
Helt lugn och gick in direkt.
Jag har haft honom i två år nu.
Ridningen går bättre.
Men han är svårare i hanteringen nu.
Han är snäll att leda, tuggar ibland på tygel/grimskaft.
Hjälp mig ni kunniga människor!
Här finns ingen "corall" eller rundpaddock att jobba i.
Bara ett ridhus eller skogen..