Tjockt dräktigt sto!

arna

Trådstartare
Har problem med att mitt dräktiga sto lägger på sig så förskräckligt lätt. Hon är en haflinger och ska föla i början av maj.
Hon får ca 6 kg hö (oanalyserat) för det är vad hon pillar i sig, lämnar kvar i boxen om hon får mer.
Sen får hon 1,2 liter Mustang Orginal/dag, 2 dl torr betfor,lite morötter, 1 dl mineraler och lite vitaminer.
Har inte ökat på fodergivan sen i januari.
Hon har nu inte bara en jättemage utan ett ganska tjock lager fett över revbenen och det har kommit sen jag ökade på hennes giva i januari.
Hon rids inte så ofta pga sin stora mage ,som hon fick väldigt tidigt, men går på promenader och är ute 12 tim /dag.
Tycker att det känns knepigt att dra ner på kraftfodret eftersom hon inte får så mycket. Hur skulle ni göra?
(skäll inte på mig om det oanalyserade höet för det hjälper föga just nu!):D

Sv: Tjockt dräktigt sto!

Jag tycker nog inte att du ska dra ner på fodret.. Är det ett stort problem att hon är tjock? Annars kan hon väl få vara det tills bebisen är ute..? :confused:

Sv: Tjockt dräktigt sto!

Att hon är tjock i sig gör mig inte så mycket ,tycker inte om vinthundsstuket:D Det jag är nojjig över är att kompliktionsrisken vid fölning ökar för överviktiga ston.

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur