Tjockt ben under en vecka.....

L

Linabebis

Mitt snart 15 åriga fullblod som tävlas o tränas hoppning på va svullen (rejält) i vänster fram under ca en vecka, varm och "svampig" men ej någon tendens tills hälta ej ens markering utan va tom med på hoppträning med min tränares inrådan och allt gich super, nu är hon ej svullen längre, det känns ingenting....

Svårt att säga det va ja, men vad kan det ha vart? och skall man tillkalla vet? Skulle ni gjort det??

Hon är ju trots allt 15 och gått 120-130 hopp under hela sin "karriär"...

Mvh//Emma.

Sv: Tjockt ben under en vecka.....

jag skulle nog ställa henne lindad på nätterna...Vilket hon kanske redan är?
varför inte även linimenta henne börja me det och de om hon blir bättre =)
Jag skulle nog inte ring vet innan hälta visas...

Lycka till

Vågat av dej att rida och hoppa när du inte vet vad det är. Men fanns inte något sår? Det kan ju ge lymfsvullnad utan hälta. Kolla noga nästa gång efter sår kan vara mkt litet men ändå ge svullnad. Då går det ner när hästen rör sig. Är du osäker så led hästen några varv på stallplanen och se om svullnaden minskar av det.OCh kolla upp innan du hoppar.

Kan hon ha haft ngt litet osynligt sår som orsakade svullnaden? Blev den bättre när hon arbetades, dvs gick ner under arbete?

det är ju omöjligt att säga vad det var, men om jag inte visste att det typ bara var ett litet sår som orsakade det så skulle jag själv aldrig ha tränat även på tränares inrådan, om hästen var tjock i särskilt bara ETT framben. Men nu verkar hon ju ok så det var väl ingen fara på taket, men du tog en risk som tränade tycker iallafall jag.

låter som lymfangit?
då är det bra att hästen rör sig men att träna var kanske att ta i..

Ja håller med er...det va dumt att träna...*skäms*....borde veta vid det här lagat att man gör inte så!!!!!:mad: ARG på mig själv.

Vad jag kunde se så va det inte nått sår, letade o letade...men hittade ingen skråma...nu har svullnaden helt lagt sig som sagt o som nån annan sa, när det bara är ett ben så blir man ju mer orolig...hon lindas varje natt med BoT o ja ska hålla uppsikt, har däremort bestämmt mig för att inte åka o tävla nästa helg pga av svullnaden som va för att se om den kommer tillbaka, vill ju inte riskera nått (igen).
Tack för svar o gärna mer synpunkter!!

Mvh//emma.

kan det inte vara så enkelt att hon kanske fått en spark eller vrickat sig i hagen.
Om nu svullnaden lagt sig och hon känns okay så skulle jag nog tävla, men också vara uppmärksam på att kolla benen.
Jag har en 13 årig herre som ibland svullnar upp. Veterinär på Ultuna råder mig att rida varje dag så länge han inte visar hälta. Det kan faktiskt höra till när hästarna blir äldre att de svullnar upp.

Vad det gäller din träning tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete. OM som du skrev träningen skedde på inrådan av din tränare. H*n känner väl både dig och hästen? Därmed borde h*n se om det var något som var fel.
Vi är nog alla väldigt duktiga på att ge oss själva dåligt samvete när vi gjort något. Men det är faktiskt så att det är av sina misstag man lär sig. :smirk:

Tack....:bow:
Jo, det va min tränare sen 13 år som tyckte att hästen va i form för att träna....den va inte halt eller markerade o visade en god form!

Men ja ska va uppmärksam, som du säger...hästen är ju igen ungdom längre (tyvärr..) o jag hoppas att ja kan ha glädje av henne i nåra år till!!!

Mvh//emma.

Liknande trådar

Hästvård Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: ztsu
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 636
Senast: Anna Lilja
·
L
Hästvård Mitt 14 åriga fullblod fick för drygt 3 veckor sen ett sår på vän bakhas, det va inte så farligt sår men dan efter svullnade hon upp och...
Svar
3
· Visningar
2 209
Senast: Linabebis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits