Tjockis-nordis

T

TovaTut

Hej! Jag har en nordis som är lättfödd och tjock!:o Hur bör foderstaten för en sådan häst se ut enligt dig? Hon är 9år och rids 5ggr/veckan.

Sv: Tjockis-nordis

Räkna ut ungefär vad hästen väger och dra av de kg den behöver bli av med. Utifrån det så räcker det med att ge hö om du har ett hö med bra kvot mellan energi och protein (minst 6) Hästen behöver äta 1,2-1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Sen måste du ta hänsyn till hur mycket hästen tränas. Ungefärligt behov av energi finns i böcker om foder och utfordning. (christina Plancks bok är bra) Sen gäller det att fodra med ögat så att du kan justera mängden om det behövs.

Hej! Jag har en nordis som är lättfödd och tjock!:o Hur bör foderstaten för en sådan häst se ut enligt dig? Hon är 9år och rids 5ggr/veckan.

DEt beror först o främst på vad du har för grovfoder (vad ditt hö eller hösilage har för näringsvärden).
Men låt säga att ni har ett "snitt -hö" på 8MJ och 40g smbrp/kg. Energibehovet täcks nästan alltid av enbart höet till sånna här lättfödingar (även om de rids/arbetas) men om man nu har bara 40gram protein per kg så behövs lite extra protein från nåt proteinrikare foder - t ex att ge 1kg lusern utöver höet. Mineraler behövs nästan alltid så därtill behövs alltså minst 100gram mineralfoder.

Nu vet jag inte hur stor just din nordis är och HUR lättfödd den är, och inte heller vad du har för grovfoder, men om jag utgår ifrån att det är en 600kg häst och jag hade ett bra hö så skulle jag ge ca 8kg hö och bara lägga till nåra nävar av t ex betfor för att blanda mineralerna i.

Mitt lättfödda 160 cm kallblod som hobby-rids har denna vinter ätit:
2 kg hö
6 kg hösilage
0.6 kg lusern
200 g mineraler

Med våra fodervärden blev det en foderstat i balans och energi på kring 60 MJ.

På detta är han... smällfet.

Hej,

Vi har exakt samma problem som du med vårt kallblod. Han blir tjock av luft har jag kommit fram till. Han får följande, väger runt 700 kg.

Per dag:

Foderstat i samråd med veterinär på ATG.

8 kg hö föredelat på 4 mål
En dutt halm på kvällen och lite halm i hagen.
1 dl mineraler
1 dl Fibergi att blanda ut Flexijointen i.
B-vitamin
Några morötter

Trots denna diet blir han rund om magen, han äter verkligen inte mer. Fritidsrids och tömkörs/körs 4-5 dgr i veckan. Han har en gammal skada vi måste ta hänsyn till.

Men det är verkligen hopplöst... önskar det fanns en mirakelkur!!!

~Ingrid

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka