Tjockis Häst?? / Greenguard.

gerd

Trådstartare
äntligen är det betes dags.. för mina hästar är det rena njutningen och för de flesta andra. men min kompis häst har väldigt lätt att gå upp i vikt och hon har fått valet att antingen ha honom ute fast med någon typ av greenguard / munkorg, eller ha honom i rasthage... då undrar jag om det är någon som har erfarenheter av att använda munkorg på hästarna.. det är ju skönt för honom att komma ut med dom andra i flocken och slippa gå själv..

Väldigt tacksam för alla svar:bow:

Sv: Tjockis Häst?? / Greenguard.

Provade med GreenGuard på mitt sto en sommar av just samma anledning men "usch!" tyckte hon och slet helt sonika sönder både GreenGuard och grimma 2 gånger trots långsam invänjning.
Hon fick gå ensam i liten nerbetad hage istället, tråkigt för henne men fanns inget annat att göra.
Men prova kan ni ju alltid göra:)

Jag har greenguard på min shettis och ska nog ha det på alla mina i sommar. Köpte en slags korg och inte en sådan hård i plast. Fungerade jättebra och absolut värt att testa!

Ok:banana:.. har hört att vissa hästar kan bli lite deprimerade för att dom inte kan uttycka sig på samma sätt som dom brukar, och även går miste om närkontakten genom klining från och på andra hästar, och att de även kan bli lite rädda av sig när dom inte kan försvara sig på samma sätt som dom brukar.. (oj vad negativ jag lät)
är detta något som märkt av, eller har du märkt några andra förändringar hos din häst förutom att den inte blir lika tjock :rofl:

Nej jag har inte märkt något sådant på min häst. Men sedan har vi också en lugn flock där det inte är några kamper om ledarrollen bland hästarna. Men hon har kunnat klia kompisen och sådant ändå.

Det enda jag märkte var det första dygnet innan hon kom på hur hon skulle äta. Då sprang hon fram till varenda människa som visade sig för att någon vänlig själ skulle ta av henne den:D Men i början gick hon med den ngra timmar bara för att lära sig. Sen gick hon med den hela tiden.

Jag tycket det är självklart att hästarna ska få gå ihop och rekommenderar därför att testa med greenguard. Funkar det så är det ju jättebra, funkar det inte får väl kompisen se till att motionera hästen så att den inte går upp i vikt så mycket. Alternativet att hästen ska gå själv i rasthage tycker jag att man så långt det går ska undvika.

Och jag tycker precis tvärtom - att man ska undvika munkorg så långt det går (av bla. de negativa sidorna som du nämner). Har hon ingen möjlighet att släppa i gräshage enbart några timmar per dag och resten i grushage?

Eller finns det ingen sommarhage som inte är så kraftig i närheten?

Jag har också lite problem med kraftigt bete (ett par av hästarna behöver det). Vad finns det mer för alternativ än greengard? Och var köper man det?

Källqvist och Globus har någon modell. Borde finnas i ridsportaffärer, Granngården eller på EKO.

Har greenguard på min islänning som har fånganlag.(köpt på Granngården f.ö) Det funkar mkt bra, han kommer ju åt lite gräs men den begränsar gräsintaget mkt. Jag fick också välja mellan grushage-utan kompis, eller gräshage-med greenguard-med kompis, och jag tycker att den socialakontakten är viktigast min kille hade lidit mkt mer av att gå på grushage hela sommaren:(. Håller dock på att göra iordning en skogshage till honom där han kan gå utan guarden:).

Ang. putsning och "klia-manken" så kan allt dom klia varandra ändå! Min gnider guarden imot kompisens manke istället och kompisen har inte misstyckt:D

Ang. om hästen blir deprimerad av greenguarden så är det nog mkt individuellt. Min bryr sig inte nämnvärt, han var lite fundersam i början varför han inte kunde greppa tag i det där ljuvliga gräset men han vande sig snabbt. Andra gör sonika sönder den och det får man väll ta som ett tecken på att greenguard kanske inte passar just den hästen.

Men som sagt, min häst mår bäst av att ha guarden då han blir otroligt deppig av att inte kunna vara nära sin bästakompis och skulle lida värre av att gå själv.
Dock tkr jag även lite som Saigon, att man ska undvika den så långt det går, den är ju trots allt antagligen inte alltför kul att ha på sig.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 146
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka