Tjocka ben vid foderbyte

BlackBeauty100

Trådstartare
Hej! Nyligen bytte vi från fjolårshöet till årets höskörd och bara ett par dagar efter blev hästen tjock i alla benen. Vet att man inte ska göra bytet för snabbt men fjolårshöet var slut så det fanns inte mycket att göra.
Hur lång tid kan det ta innan det går ner? Är det något man ska tänka på och kan man fortsätta träna som vanligt om hästen inte visar tecken på smärta?

Hej! Nyligen bytte vi från fjolårshöet till årets höskörd och bara ett par dagar efter blev hästen tjock i alla benen. Vet att man inte ska göra bytet för snabbt men fjolårshöet var slut så det fanns inte mycket att göra.
Hur lång tid kan det ta innan det går ner? Är det något man ska tänka på och kan man fortsätta träna som vanligt om hästen inte visar tecken på smärta?
Vad får dig att tro att det beror på att du bytt hö?

Om min häst var svullen i benen hade jag inte tränat utan tagit det lugnt tills det försvinner. Att den är svullen är en reaktion på något, har den någon feber?

Vad får dig att tro att det beror på att du bytt hö?
Om min häst var svullen i benen hade jag inte tränat utan tagit det lugnt tills det försvinner. Att den är svullen är en reaktion på något, har den någon feber?
Hört att hastigt foderbyte kan orsaka bl.a. tjocka ben och eftersom det kom bara någon dag efter höbytet misstänker jag det. Dessutom var det flera hästar i stallet som reagerade på samma vis, dock inte alla. Kan det bero på om de kanske är lite känsliga?
Ingen feber och ingen hälta. Blir bättre av att röra på sig. Det gäller ju inte bara ett ben som är tjockt utan alla fyra, så tvivlar på att hon har skadat sig på något vis. Inte nyskodd så bör inte vara det heller.

Fast en del svullnader blir ju bättre av rörelse. Man måste se till hela bilden. Många svullnar om de rör sig för lite t ex.

Till nästa gång så tajma in så ni kan blanda höet innan ni helt går över på det nya. Jag hade skrittat hästen för hand lite om det blev bättre av rörelse och om den inte har feber eller verkar allmänpåverkad.

Mina hästar kan också få den typen av reaktion, speciellt på hösten när vi tar ner från betet. Jag brukar skritta längre rundor, reaktionen är över på ett par dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar