tjocka ben och svullen karled

sweep

Trådstartare
Vad kan det bero på att en häst har tjocka, hårda bakben som även är svullena i karlederna?
Har gått ute på bete dygnet runt ett tag men fick stå inne inatt pga mycket regn så dom fick torka. Och imorse hade hästen tjocka bakben (vilket kan komma av att hästen stått stilla i boxen antar jag) men varför är hästen svullen i karlederna?

Gick som vanligt ut till hagen och reagerade inte när jag petade o klämde på benet.

Hästen har ätit samma hö som förut men får en massa grönsaker och frukter i fodret. Kan detta orsaka svullnaden?

Sv: tjocka ben och svullen karled

Min gamla häst blir svullen även över karleden när hon står inne över natten. Inte lika mycket på vintern som om när hon står inne en natt på sommaren (upplever det så iaf) när de vanligtvis går ute.

Hur gammal är din häst och brukar den bli mer svullen när den står inne på nätterna i vanliga fall?

Jag skulle inte ge grönskaer om jag var du - åtminstone inte just nu... Möjlightvis nån morot då.... Det är kallt, regningt, gräset blir "stressat" och fångrisken är hög. Jag skulle ta in honom och bara ge hö några dygn för att se om svullnaden går ner. Och ha stenkoll på ev röreslestörningar och stelhet.

hästen är 16 tror jag.
Minns inte hur hästen var när dom stog inne på natten varje dag.. Men hästen har svullnat en annan gång när dom stått inne över natten när dom tidigare gått ute dygnet runt. Så jag minns tyvärr ej om hästen svullnar vanligtvis. Men har inte varit svullen i karleden förut.
Hästen var okej nu när vi kollade.

Det är inte min häst och ägaren tycker att grönsakerna är nyttiga och har läst i böcker att det är bra att ge. Ägaren ger äpplen, rotselleri, kålrot, broccoli, morötter, apelsin och eventuellt något mera.

Hästen var inte svullen nu men har gått i hage hela dagen så vet ej om hästen svullnar om hästen står stilla nu igen men gissar på det.
Har även knottror på rumpan (typ nässelutslag)

Hej!

Det låter mest som att båda bakbenen är jämntjocka fr howen och uppåt? En sådan swullnad ser man wid lymfangit men äwen i samband med wissa infektioner (wirusinfektioner aw olika slag, bla hästinfluensa, wirusarterit m fl men äwen anaplasma och så förstås mindre allwarliga infektioner!) Det skulle kunna wara en reaktion på äpplen och sådant, men oftast ses de problemen som gallor i ffa kotsenskida bak. Äwen nedsatt cirkulation kan ge sådana symptom. Att problemet blew tydligare när hästen stått still under natten beror på att rörelse hjälper till att forsla bort wätskan.

Att swullnaden sitter i karleden också är inte så konstigt - hela benet är tjockt och wätskeuttrödet (ödemet) rinner nedåt. I karleden finns det inte så mycket plast och ofta ses swullnaden här som korwiga weck.

jämntjocka och hårda från hoven och upp till hasen japp.
Hästen har gallor på båda bak i vanliga fall och haft det hela tiden hon stått i stallet (8 veckor eller nått sånt)

om det är lymfangit visar det sig något då hon går ute o rör på sig dygnet runt eller kommer det bara synas när hon står stilla?

Det werkar lite osannolikt att hon skulle ha fått lymfangit på båda bak samtidigt, men det händer förstås. Har hon mugg? Det skulle kunna wara en förklaring. Oawsett orsak till ödemen kommer de att bli bättre när hon rör på sig. Lymfangit brukar inte förswinna helt efter hagwistelse eller lite skrittmotion, men kan göra det. En ordentlig lymfangit kommer hurusom att synas äwen på betet, annars är den så lindrig att ni kan bortse från den - så länge hästen mår bra.

Ha koll på hästens allmäntillstånd och ta tempen morgon och kwäll. Får hon feber eller werkar hängig ringer ni weterinär, annars skulle jag nog gissa på att det är en tillfällighet orsakad aw betet + plötsligt stillastående. Om hon inte får kopiösa mängder morötter o annat hade jag fortsatt att ge det, i synnerhet om hon är wan.

Om swullnaden är orsakad aw en wirusinfektion kan den kwarstå några dagar och hästen lär få ett mer eller mindre påwerkat allmäntillstånd och åtminstone en febertopp. Risken finns då att andra hästar i stallet också insjuknar. Om det rör sig om Anaplasma (tidigare Ehrlichios) kommer också feber att följa.

ja det tycker ju jag med.. lite väl konstigt att få lymfangit på båda bak sammtidigt :)

nej ingen mugg men på ena bak är hästen lite svampig mitt på.. typ 5 kr storlek. Går att dra loss "geggigt" hår där. Men reagerar inget när man petar.

Vad är kopiösa mängder?
Hästen får kanske 4-5 äpplen sen blandat med övrigt (kålrot, rotselleri, banan, apelsin, osv) Hästen har nyss börjat få rotselleri och kålrot. Och sen får hästen krossad havre, krafft grund, lusern, betfor och några mineraler (vet ej vad dom innehåller, köpa i lösvikt)

Ska be ägaren att tempa (tyvärr vet vi inte vad hästens normal temp är..)

Det är inte min häst och ägaren tycker att grönsakerna är nyttiga och har läst i böcker att det är bra att ge. Ägaren ger äpplen, rotselleri, kålrot, broccoli, morötter, apelsin och eventuellt något mera.

Hästen var inte svullen nu men har gått i hage hela dagen så vet ej om hästen svullnar om hästen står stilla nu igen men gissar på det.
Har även knottror på rumpan (typ nässelutslag)

Bara hö och inget bete på några dagar är fortfarande mitt tips. Att blanda en massa olika grejer kan ge allergier och andra konstigheter. Hästar är skapta för att bara äta hö/gräs. Inte alls säkert att hästen mår väl av "grönsakerna". Troligen är det inte bra och absolut aldrig bra att blanda en massa olika. Magen kan slås ut och ge följdsjukdomar, tex fång.

min unghäst fick detsamma i onsdags. jämtjock i benet från karled till has. plockade hem honom ifrån betet ( efter att ha pratat med vet) och stallade in honom igen. ute i hagen på dagen, med lite gräs i bara och stallbandage på natten och skrittat honom 30-40min/dag. och nu är han jätte fin i benen igen. troligen för mkt gräs i samband med för lite motion. kanske är det ngt liknande din häst drabbats av?

har samma symptom på min häst. Hon har normalt gallor bak men har även blivit svullen i karlederna efter att ha börjat gå på gräs (dock väldigt lite gräs i hagen) men i samband med detta har jag bytt till mer proteinrikt kraftfoder.
Därför tror jag inte att det är lymfangit för det skulle inte vara troligt på båda benen. Min är även aningen gallig fram ochså i samband med ovanstående vilket hon normalt sett aldrig är.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 885
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka