Tjock unghäst!

raggarn

Trådstartare
Hej jag har en unghäst -07 som ständigt är tjock. ser dräcktig ut på sommaren och nästan även på vintern.. även då han rids!

Han är ca 155-156 cm manken och får ca 6kg bra hösilage inne sedan så delar
4 hästar på 10-15kg ute får inte så mkt kraftfoder 1/2 l havre/ dag (då hösilaget har så bra värden)
fodras 4 gr dag + får betfor till kvälsfodret.

Han har ju inte ridits vääldigt hårt då han är så ung men har gått 3-4 dagar veckan.

Han är pigg och värkar inte bli trött och alldrig svättig vid ridning( rids i alla gångarter).

Kan han behöva ridas mer eller lite hårdare pass?

till och med veterinären skrattar och säger att han är välfödd tycker ju inte att han får så mkt mat :o tipps råd någon??

Senast ändrad:
Sv: Tjock unghäst!

Du har ju bantartråden att läsa. Där kan du säkert hitta massor.
Men blir hästen tjock får den för mycket energi till sin storlek o arbete.
Du kanske kan hitta ett "sämre" grovfoder eller byta ut lite mot halm (tänk på att ersätta proteinet).
½ liter havre per dag är ju inte så mycket men kanske ändå kan ersättas mot något annat krubbskrammel.
Men leta upp bantartråden, där hittar du proffsen.
// Linda

Tack för svaret jag har kollat den tråden :)
Jag kan inte byta ut mot halm då han inte äter halm knappt han äter den lilla havren han får och är inte så förtjust i betfor men äter lite han älskar hösilaget.
Vet har räknat foderstat enligt hösilage analys och ridning(motion) men han är ändå fet :)
Kanske blir bättre om man ökar på motionen lite??

Alla hästar är inte tabellhästar så blir han fet på det han får är det för mycket.
Räkna ner energibehovet med 10% eller räkna bara på underhållsbehovet utan arbetstillägg.
Tänk på att räkna på den vikt han SKA väga och inte på den vikt han har.
// Linda

Tack jag ska prova det!
Hans mamma har också vääldigt lätt att bli tjock men henne går det ju att motionera mer.
Jag ska kolla vad han väger nu och vad han ska väga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 975
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka