Tjock och uppblåst.

J

Jaba

Jag ska ta hem en ny häst. Denna häst är uppblåst runt magen och fet. Han har inte så mycket muskler utan är endast fet över rygg och rumpa. Enda stället han är tunn på så är det mitt fram på bogen. Annars så kan man sticka in fingrarna rätt långt in för att känna revbenen.

Fråga 1: Hur mycket Mj jag ska lägg honom på samt hur hög kvot. Räcker det med 6 eller ska jag lägga honom högre med tanke på att han säkerligen har proteinbrist/låg kvot. 7 kanske?

Han har tidigare fått 8-9 kg oanalyserat hö, 1 kg havre och 0,3 kg betfor. Hästen ska nog väga 550 kg. Är 167 hög, ingen nätt häst men inte direkt grov heller.

Fråga 2: Min häst ska äta av detta oanalyserade hö eftersom att vi ska bytlåna hästar ett tag. Hon behöver en kvot på 7 för att hålla sig fin när vi tränade men ska enbart skogsridas nu mera.
HUr ska jag tänka när jag gör hennes foderstat nu? Några tipps? HUr skulle ni resonera och hur mycket skulle ni ge?
I dag får hon ca 76 Mj Kvot på nära 7.
Jag funderade om det skulle vara bra om hon fick 8-9 kg hö och 0,5 kraft protein? Eller ska jag nöja mej med kraft pluss grön? Vad tycker ni?
JAg är mycket väl medveten om att man enbart kan gissa sig fram men med tanke på att hennes häst ser ut som han gör så borde det vara hög energi och ganska låg kvot i hennes hö och min behöver en hög kvot totalt.

Någon som har några funderingar?

Sv: Tjock och uppblåst.

För det första så ska ALLA hästar, oavsett ras,typ och hull, ha en MJ/smbrp kvot på minst/runt 6. Om han nu troligen haft proteinbrist, som du tror, finns väl ingen anledning att höja kvoten mer? Ha en kvot nånstans mellan 6-7 så blir det nog bra, skulle jag tro. Om han tidigare haft en låg kvot på säg 2,3-4 kanske så kommer nog skillnaden så smånigom när han får den rätta kvoten på minst 6.

För det andra: Jag tror det räcker med att ta bort HAVREN helt till den feta hästen så kommer resultaten. Varför ger man havre till en fet häst överhuvdtaget? :confused:
Hömängden ska ni INTE minska, han behöver så pass mycket om han är så stor som du säger (167cm, 550kg). Lite betfor (100-200gram kanske?) kan ni fortsätta med så han får nåt i krubban och att blanda mineralerna i.
Mj -behovet för honom borde väl ligga nånstans kring 70-80 beroende på hur mycket han rids eller inte...

Till din häst skulle jag ge LUSERN. Det är svårt utan analys att säga annat! Men ersätt 1.5-2kg av höet mot lusern hack och möjligtvis skulle jag våga ge den 2-300gram krafft protein.

Tack för synpunkterna!

JAg funderade att lägga henens häst högre för att han ska kunna muskla sig fortare. HAn ska ju som sakt komma hem till mej och jag har´analyserat hösilage och behövde därför ha en riktlinje vart jag skulle lägga honom på för MJ.
Ta bort havren och ge honom 8-9 kg av mitt hösilage skulle innebära smalare häst men med dessto större proteinbrist då jag har en kvot på endast 4.

TIll min häst: TYvärr så käkar hon inte lusern med sådan väldig lust och hatar hacket. Vad göra? Tror du det blir för mycket med 0,5-0,75 kg kraft protein till hennes hö?

Jaba skrev:
Han har tidigare fått 8-9 kg oanalyserat hö, 1 kg havre och 0,3 kg betfor. Hästen ska nog väga 550 kg. Är 167 hög, ingen nätt häst men inte direkt grov heller.
Är du säker på vikten? Har du mätt honom och beräknat eller t o m vägt honom? 550 kg låter lite för en häst av den storleken om den inte är väldigt nätt.

Ska hästen ridas mera än tidigare? I så fall tror jag inte du behöver ta bort havren utan viktminskningen kommer automatiskt. Det bästa är, som du kanske är inne på (minns ej) att räkna på foderstaten eftersom du har analysvärden. Tänk också på att ta hänsyn till TS-halten. Hösilage är ju blötare än hö. 8-9 kg hösilage med samma protein- och energivärden som motsvarande mängd hö ger mindre näring pga fukten.

Just nu väger han då inte 550 kg när han är tjock. JAg har bara uppskattat viken på honom. Utgått från min som ska väga 450 enligt veterinär och är 1 dm mindre. Är jag helt fel ute kanske? Låter 600 kg bättre?

Han ska som sakt gå på mitt hösilage, ridas lika mycket men dock tror jag att det blir mer intensift + att han ska få bära upp sig själv mera. Det blir ju jobbigare för honom.
Jag ska räkna på foderstaten efter mina väden och efter dom värderna kan jag ej bara ge havre och lite hösilage och tro att det blir bra.
Jag är alltså ute efter hur mycket enehri han kan tänkas behöva. 70 eller 85? och om jag ska lägga honom på kvoten 6 eller närmare 7 eftersom att han troligtvis behöver muskla sig bättre över överlinjen när fettet försvinner.

Med andra ord ska han inte ha hennes oanalyserade hö och jag tänker inte byta rakt av för det funkar alltså inte. Mina värden är för övrigt 5,6/18. Väldigt kast när man själv har en häst som behöver 7 i kvot för att inte se ut som ett staket.

Skulle 77 Mj/6,4 vara bra tror ni?

Jaba skrev:
Just nu väger han då inte 550 kg när han är tjock. JAg har bara uppskattat viken på honom. Utgått från min som ska väga 450 enligt veterinär och är 1 dm mindre. Är jag helt fel ute kanske? Låter 600 kg bättre?
600 kg låter bättre, kanske t o m 650 kg, men jag tycker att du ska mäta honom och beräkna vikten. Det finns formler för det på t ex Hippocampus och Freefarm för detta, men dessa kanske du känner till redan. Hästar väger mer än vad man kan tro.
Hippocampus, http://hippocampus.slu.se/hastens_foder:
horse.jpg

Freefarm:
hast.jpg

Beräkna genom att multiplicera hästens längd med bröstomfånget i kvadrat och sedan dividera med 11 900.

Det finns en annan formel också i en av SLU:s böcker där man mäter lite annorlunda, men resultatet blir detsamma då som med den från Freefarm. Hippocampus formel har jag inte använt.

Han ska som sakt gå på mitt hösilage, ridas lika mycket men dock tror jag att det blir mer intensift + att han ska få bära upp sig själv mera. Det blir ju jobbigare för honom.
Jag ska räkna på foderstaten efter mina väden och efter dom värderna kan jag ej bara ge havre och lite hösilage och tro att det blir bra.
Bra!

Jag är alltså ute efter hur mycket enehri han kan tänkas behöva. 70 eller 85? och om jag ska lägga honom på kvoten 6 eller närmare 7 eftersom att han troligtvis behöver muskla sig bättre över överlinjen när fettet försvinner.
Hur mycket energi han behöver går inte att svara på utan att ha rätt vikt och tillgång till behovstabellerna. Antar att du tar fram underhållsbehovet och lägger till för arbete? Om du utgår ifrån det energibehov du får för underhållsbehov och lägger till för lätt arbete, men rider mera bör du få en successiv viktminskning som hästen mår bra av. Vare sig folk eller fä blir glada av att hårdbanta.;) Jag tror inte att du behöver laborera med kvoten nu. Vänta ett tag och se vad som händer och hur hästen svarar på foderstat och arbete.

Med andra ord ska han inte ha hennes oanalyserade hö och jag tänker inte byta rakt av för det funkar alltså inte. Mina värden är för övrigt 5,6/18. Väldigt kast när man själv har en häst som behöver 7 i kvot för att inte se ut som ett staket.
Ja, det är inte mycket till näring i det hösilaget.

Är du säker på vikten? Har du mätt honom och beräknat eller t o m vägt honom? 550 kg låter lite för en häst av den storleken om den inte är väldigt nätt.

Nu är ju naturligtvis alla hästar olika så det är ju lite svårt att få en exakt vikt genom att mäta också. Jag har mätt min häst som är 162 cm hög till att i nuläget väga 510-515 kg. Han är inte heller så grov, men inte supertunn heller. Kanske lite nättare än ett "vanligt" halvblod. Han skulle dock kunna väga mer eftersom han har ganska mkt "hingstmuskler". Är det en häst på 167 cm som inte är så musklad och inte heller så grov i typen, så låter inte 550 kg så lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 176
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 681
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 142
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama