Tjock i kotan och en rörelsestörning

M

mumlan81

Hej alla smarta där ute! :idea:

Har ett litet problem..
Min häst, importerades från Polen i november. Kommer hem till mig i slutet av november. Har då ett sår på utsidan av kotan på vänster bak. Något tjock runt såret.
Säljaren säger att han har skadat sig i transporten från Polen. Det är säkert så!
Han har under hela tiden varit lite tjock runt såret, ingen värme eller ömhet.
Nu i söndags skulle jag longera honom och upptäcker då en rörelsestörning/markering på vänster bak. Kan inte säga att han är halt men han tar inte för sig lika mycket med bakbenen.
Det konstiga är att han fortfarande är tjock runt "såret" (som inte är ngt sår utan har läkt ihop, håret har dock inte växt ut än..)

Vad kan detta bero på? Och vad ska jag göra åt det?
Någon här på Buke som har ngn idé?
Försökte få tag i veterinären idag men lyckades inte.. ska försöka imorgon igen.

Min fasa är att det är en lös benbit... :crazy: men vad tror ni??

Tacksam för svar!!!!

Sv: Tjock i kotan och en rörelsestörning

Besiktigade du hästen innan du köpte den? För i så fall, vad står det i protokollet?

ja det gjorde jag, ingen anmärkning över huvudtaget. De sa att han var lite öm, vid böjning men att det berodde på såret och att han var i en växtperiod. Han var då tre (är nu fyra)
Kan inte säga att han är svullen, men lite tjock.. Ingen värme, ökad temp eller att han är öm eller har ont när jag klämmer och trycker.

Senast ändrad av en moderator:

Har den varit lite tjock/svullen i kotan ända sedan i november? Eller är det ärrvävnad som gör att han är tjock? Har du kollat i hoven så att inte där sitter något? Har du provat med liniment för att få ner svullnaden. Tycker det verkar konstigt att han är halt av ett sår.

Jättesvårt, det lättaste är ju att ringa en klinik - de har möjlighet att snabbt ta reda på vad problemet är.

Har inte provat med liniment, däremot har jag haft jodopaxomslag sen i söndags för att "suga ut" om det finns ngt där.
Ja, han har varit lite tjock i kotan hela tiden men ingen rörelsestörning eller dyl.
Ska som sagt försöka ringa veterinären som besiktade honom i slutet av december och höra vad han säger.
Tror inte att det är ngt i hoven då rörelsestörningen är så ytterst lite, men den finns dock där..

Uppdatering!!
Fick tag i min veterinär idag. Han trodde att tjockheten berodde på ärrvävnad. Fick rekomendationen att masssera in liniment varje dag.
Han trodde inte att rörelsestörningen berodde på det gamla såret utan att han kan ha vrickat sig i hagen.
Ska nu hålla igång honom så han får rör på sig och massera in linimnt för att få en verksamht i ärrvävnaden.

Så vi får väl se vad som händer nu...

om hästen har vrickats sig i hagen borde den inte vara halt pga vrickningen?
mvh Tail

jo jag tycker det oxå..:confused:
Kom på nu i stallet att det kanske beror på att han växer som 17.. vet inte om det kan frambringa en rörelsestörning... Kollade på honom idag igen och den finns där fortfarande..
Tänkte att jag väntar ett par dagar till och ser om det blir någon bättring. Annars blir det väl att åka till kliniken med honom

Senast ändrad av en moderator:

Kom och tänka på en sak.. Vad tror ni om att massera med arnika tinktur istället för liniment? Bra eller dåligt?

Hade det varit min häst hade jag tagit ut en veterinär som på plats hade fått undersöka benet.

Anledningen till att jag inte har tagit ut veterinären är att de, precis som jag, kan konstatera att han är tjock och har en rörelsestörning vä bak.
Jag ringde och konsulterade med "min" veterinär och han tyckte som sagt att jag ska massera med liniment och vänta ett par dagar.
Blir det inte bättre åker jag till klinik.
Men det är nog kanske så att jag överreagerar lite, är nog inte så farligt..
Veterinären tror att det rör sig om ärrvävnad och att rörelsestörningen kommer från en vrickning alt att han växer som 17 och att det beror på det.

Tack sassiball för dina råd!! :D

Åh - det var så lite! Har själv behandlat en hel del småsår hemma med bra resultat. Jodopaxbandage eller liniment brukar fungera bra.

Åh - det var så lite! Har själv behandlat en hel del småsår hemma med bra resultat. Jodopaxbandage eller liniment brukar fungera bra.

Vad tror du om arnikatinktur på ärrvävnaden då? Bara en idé jag fått...

Uppdatering, igen!!!:angel:

Har nu masserat honom i ca en veckas tid med liniment på "ärrvävnaden". Han har vilat sen i söndags (idag lördag veckan efter)
Svullanden är MYCKET bättre :) MEN, skrittade ut en stund i skogen idag OCH rörelsestörningen finns fortfarande där... (travade en liten bit för att känna efter, kanske 20 m) Hade med mig kompisen på sin häst och hon bekräftade rörelsestörningen.

Hur skulle ni SMARTA bukisar ha gjort nu? :confused:
Ska jag ringa och beställa tid på klinik eller ringa "husveterinären" och rådfrågat?

Tilläggas kan att han var jättebusig i början av skritturen och tyckte det var en bra idé att försöka slänga av sin matte.. :angel: (bockade och skuttade..:smirk: )

För övrigt är han som vanligt, pigg, glad och allmänt "unghästig"

Hoppas på många bra svar.. :D

Frågan är om jag är "överkänslig" vad gäller denna rörelsestörning (OBS han är alltså INTE halt, utan "bara" en rörelsestörning/markering på vänster bak)

Är detta en reaktion på att han växer?, Har säkert växt ca 7-8cm på 3 månader?

Jag hade som tidigare sagts tagit ut veterinär för att få en riktig koll av hästen, alternativt åkt till klinik för utredning.

Jättesvårt att ge råd utan att ha sett hästen, men det kanske inte är fel att åka till en klinik och kolla? 7-8 cm är mycket och det är ju inte alltid positivt att de växer fort. Om du kollar upp det så behöver du förhoppningsvis inte oroa dig så mycket över det sen utan kan sova gott om natten...

Tack för svaren!:)
Ja det blir nog till att ringa kliniken och beställa tid. Jag känner att det är ingen idé att ta ut distriktarna då de som jag kan konstatera att han är tjock och har en rörelsestörning.:cool:
Ringer kliniken på måndag!:)

Puttar upp lite..
Finns det någon här som har en idé vad det kan vara?
Jag ska ringa kliniken imorgon men vill iallafall ha lite idéer..
Funderar på remonthälta.. usch har en massa funderingar nu..

Snälla hjälp!!!

HAr nu ringt kliniken...
Fick tillsvar att jag ska fortsätta med linimentet och låta han vila ännu en vecka. Har det inte blivit bättre då ska jag ringa igen..

Han (veterinären) trodde att det hela berodde på växtvärk..

Hoppas, hoppas att det blir bättre snart :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 692
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 272
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka