tjock häst..

okie. men de har jag börjat med. jag undra bara om det finns nåt annat som är bra??

Bantningshage och ridning 6 dagar i veckan... :D
Hur man ska rida varje dag beror ju på hästens kondition och det allmänna fysiska tillståndet.
Äevn om du bara skrittar och klättrar uppför två backar så rör hästen på sig samtidigt som den äter mindre..
Då går den ner i vikt.
För jag tror inte att överviktiga hästar och ponnyer mår bra... :crazy:
Långa travpass ute och galopper i en lugnt tempo ökar på konditionen och därmed förbränningen.
Alla hästar mår bra av att "hitta flåset"!!

LYCKA TILL!!

hej,
hennes kondition verkanr nästan vara på topp.
för hon e jätte pigg när vi rider ut..
men hon e lite osäker på traven, hon går över till galopp direkt. men det är nog bara att träna.

Tror du att det är farligt att träna för mycket, eftersom hon e så överviktig och så gammal??

hejsan. vi har ett hbl sto som är 7 år. hon är väldigt tjock o vi har bestämmt att banta ner henne nu i sommar. kanske fel årstid men i alla fall. dessutom har hon förändringar på strålbenet h fram så hon behöver verkligen tappa vikt. så hon får gå kvar i vinter hagen med shettisarna hela sommaren o vi försöker motionera henne snällt varje dag. hon har redan tappat en hel del kilon o börjar bli jättefin. o nu får hon juh inte så mycket vikt på hovarna o strålbenet så hon går bättre oxå. o andra pollen. hbl. valacken som verkligen behöver sommarbete har hittat en beteskompis i kalmar som kommer i veckan hoppas vi. lycka till! :)

sjælv sð "bantar" jag aldrig hæsten utan motionerar den mera. Fick hem en mycket överviktig hæst, men hon gðr fortfarande pð stora naturbeten med fri tillgðng till mat. (men mærker du att din hæst æter överdrivet mycket sð bestæm fodergivan dð sjælv)Men skillnaden ær mera motion och stimulering genom lekkompisar (nðgot hon inte hade innan)

Detta funkar æven bra pð min islandshæst som förut var 225cm runt om magen, förra sommarn 175cm...nu vet jag inte eftersom jag jobbar utomlands hela sommarn och inte fðtt træffa honom. :(

Lycka till med hæsten och hoppas du fðr igðng henne,
Kram Frida

när vi fick våran var han lite fläskig men d va ba att börja hårdträna red dr/hopp lektioner regelbundet konditions träna ibland och ha tålamod ;)

Hur gammal är hästen?
Är den JÄTTEgammal så får man väl ta det lite lugnt och tänka på benen och så..
Och man behöver ju inte köra skiten ur den, precis.. :D
Nä, men allvarligt. Se till så att den rör på sig varje dag och anpassa foderstaten tills du hittar en som passar för hästen. Så att den inte får onödigt mycket mat.. :smirk:

ha en uträknad foderstat så att hästen inte får i sig för mycket, och motion!

hon är 22 år, men mycket pigg!
var ute och red tillsammans med en unghäst på 6 år, och hon höll samma tempo som henne i 1½ timma.
vet inte om hon tyckte det var jobbigt, men kul tyckte hon att det var iaf.
finns det nån gräns hur hårt jag kan träna henne?
jag tränar henne ungefär 2-3 ggr i veckan, de e väl lagom i början?
Mvh Linnea

hej!
vill smyga in ett faktum, en tjock häst får för mycket energi i maten. jag föreslår att titta över foderstaten i första och hur din hästs behov är. en häst i hård träning behöver mer kraftfoder än en som lufsar i skogen, som vi alla vet (förhoppningsvis!)

ett annat misstag som många gör vill jag också bara upplysa om (jag bara säger det för sägandets skull och kritiserar inte någon, speciellt eftersom jag inte känner någon här personligen!), är att stråfodret ofta ges för lite av. stråfodret ska vara i rätt mängd, där hästen ska kunna klara sig på bara hö och inget kraftfoder exempelvis en vilodag. hästar i vilt tillstånd äter inte kraftfoder, det är bara ett tillskott som människan tillsatt i domesticerat tillstånd eftersom de arbetas, det gör ju inte vildhästar.
något nyttigt att lägga på minnet! ;)

Greenguard-mask

Hej, bara ett litet påpekande angående rådet att använda sk greenguard-mask:
Citat ur yttrande från Jordbruksverket (Dnr 34-226/02)angående användning av "greenguard-mask" till häst:
Jordbruksverkets uppfattning är att rutinmässigt användande av "greenguard-mask" på friska hästar för att minska beteskonsumtion inte är acceptabel ur djurskyddssynpunkt då den hindrar hästen från att utföra andra viktiga beteenden. Övervikt och fång bör istället förebyggas med betestyper som är anpassade för olika hästkategorier och succesiva foderövergångar.

Hlsn Helena, själv ägare till en överviktig ponny... :crazy:

Re: Greenguard-mask

Hej själv

Använder själv inte green-guard till någon av mina hästar men det kan nog vara ett bra alternativ när inget annat hjälper. En del ponnyer är ju "föd-genier" trots att de går på lätt bete.

Re: Greenguard-mask

He he, jag vet... Ponnyer som kan TITTA på två tistlar i en hage och ändå bli feta är inte skoj... Man skulle verkligen önska att det fanns "mirakelkurer" ibland.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama