tjock arab!

W

Wishes

Hejsan skulle vilja ha lite hjälp med en foderstat för en nu ganska tjock arab på nu CA 450 kg, 147 cm, sto, 10 år, rids varje dag MEN har lätt att lägga på sig! Doch är hon en grövre modell, men är alldeles för tjock nu. Hon får nu 6 del havre om dagen, mineraler, b-vitamin, olja, salt, morötter (3 kg? ), 2 kg hö, 1 kg hösilage. Men detta är hon rund utav? brukar beräkna foderstater men har slarvat bort alla mina papper med angivleser och hur man räknar ut energibehov mm. vore jättesnällt om någon kunde göra en foderstat till henne som är "rätt" energibehov, protein mm...

Sv: tjock arab!

analysen på höet (ensilage) är
torrsubstans 62%
Energi 5,7 Mj/kg foder
Smb-råprotein 18
Ca 1,4
P 1,1
Mg 0,5
K 10,3

Får hästen bara 3kg grovfoder eller har du skrivit fel?:confused: :crazy:

Väger den verkligen 450kg?
Har du vägt den eller hur har du kommit fram till den vikten?

Om detta stämmer så är det......illa......:crazy:
Hästen ska ha minst 1kg ts/100kg(=1,2kg hö) kroppsvikt och det är den absoluta minimi gränsen.

Bara genom att se på det du skrivit så kan man räkna ut att hästen måste ha brister så det bara skriker om det...(om det du skrivit stämmer)

Du vet svältande barn...
Dom får liksom svälld mage även om dom är magra och om din häst går på det du skrivit så borde den lida av samma sak.

Jag har också en arab modell grövre (gammel polskt blod)...
Hon är 154cm hög. Hon går på 8kg hö(med bra värden 8 mj, 50 smb rp) och 1kg havre och 0,4kg betfor+mineraler. Hon är svår matad för hon kan gå upp och se ut som en julgris men hon går ner lika fort och blir bara skinn och ben. När veterinären var ut och kollade henne sa hon att hästen var i perfekt hull.

Senast ändrad av en moderator:

Mer grovfoder och mer protein!!!

Du har en heltokig kvot mellan energi och protein så det är inte konstigt att hästen ser fet ut. Dra upp hö/hösilagegivan ordentligt och lägg till ngt kg lucern hackat strå. Varför får dne olja? Tror inte att det behövs.

Mitt arabsto som är 10 år och 155 cm, 450 kg och är nu i perfekt hull går på 70 MJ och en smrp/kvot på 6.5. Hon får följande:

8 kg hö
1 kg lucern hackad strå
½ kg hestekraft
0,3 kg soja

Kan tilägga att mitt hö har en liknande kvot som ditt, så du behöver tilägga MKT proteinfoder, byt gärna ut en del av ditt grovfoder mot 1 till 2 kg lucernhack.

Det är inte min häst! Vet att foderstaten är Galen, därför vill jag ha hjälp. Erbjöd mig att fixa foderstaten men har tappat bort alla mina utberäkningspapper!

Funderar på om man ska ge hö och halm för att kompensera grofodret. Har även rekomenderat henne lusern hack. Men som sagt ajg är intresserad av att veta hennes energibehov samt en ungefärlig foderstat? kan tänka mig att hon väger 100 g för mycket nästan.... Så jättesnällt om ni kunde göra en beräknad åt henne, med hö/halm, mineraler, salt, morötter och havre o.s.v. och ev. lusernhack.

tusen tack!

Hur mycket/hårt rids/tränas hästen? Rids varje dag kan ju vara allt från "skrittas 30-45 minuter/dag" till "rids intensivt 1h/dag och långritter på helgerna".

Jag vet ju att det kan vara svårt att genomföra men helst borde man byta bort det där höt över huvud taget. Kvoten är så låg och den KAN göra att hästen blir fet och omusklad om man BARA ökar stråfodergivan (vilket jag annars skulle ha rekommenderat).

/JES

Senast ändrad:

jo jag förstår vad du menar, bukfylla ;) men det är stallhöt så hon har bara det och "vanligt" hö som hon köper. Annars funderar jag på att om man ger hö, halm och lusernhack?

rids varje dag, vissa dagar mer andra dagar mindre... säg då 1 h dag, varierande arbete...

tror ni detta blir bra?

Morgon Insläpp Kväll

1 kg höensilage 1 kg höensilage 2 kg Hö
2 dl havre 2 dl havre 1 kg Lusern hack
1 msk salt B-vitamin 2 dl havre
1 kg Morötter 1 kg Morötter 1 kg Morötter
1 mått mineraler
Är fundersam över mängden morötter (saftfoder) per dag /tillfälle. Vad tycker ni är lagom?

vad konstigt det såg ut, gör såhär totalt per dag :

2 kg höensilage
2 kg Hö
1 kg Lusernhack
6dl Havre
b-vitamin
1 mått mineraler
1 msk, salt
3 kg morötter

Hästen får för lite stråfoder, även enligt ditt senaste förslag (3,76 kg).
Du har inte skrivit vad höet innehåller?
Är det betet som gjort henne tjock? Om så är fallet så ska ni inte svälta henne för hårt även om hon är för tjock. Ditt senaste förslag ligger på ca 40-45 MJ och det är under hennes underhållsbehov. Proteinet är svårare att räkna eftersom du föreslår 2 kg hö som jag inte vet hur det är.
// Linda (också arabägare)

det har dem ingen analys på. Säg att jag rekomenderar henne att ge 5 kg ensilage istället för att blanda? plus 1 kg lusernhack. det blir ju då 6 kg grovfoder

5 kg ensilage med torrhalt 62 % = 3,1 kg TS
1 kg lucern med torrhalt 84% = 0,84 kg TS
Tillsammans 3,1+0,84=3,94 kg TS
Eftersom ensilage innehåller mer vatten än hö är det bättre att räkna på hur mycket TS man behöver ge.
Du för låg kvot g smbrp/MJ på 5 kg ensilage + 1 kg lucern + havre och morötter.
Mitt förslag är:
5 kg ensilage
2 kg lucern
0,4 kg havre
3 kg morötter
+ salt
detta ger: 55 MJ 357 g sbrp 34,5 g Ca 13,3 g P
Det behövs mer fosfor men detta finns att köpa separat.
Om denna foderstat fungerar vet man ju inte förrän man provat. Håll koll på vad som händer med hästen.
// Linda

Ska kanske tillägga att jag igentligen tycker att det här är för lite mat. Min egen valack ligger mycket högre.
Men jag kan tänka mig att ägaren kommer att vägra ge så mycket eftersom hästen ska bantas i hans/hennes ögon.
Med mer grovfoder och mer protein så lär magen minska.
// Linda

jo precis, hon tror att hon kommer att bli ännu fetare... men skall försöka att prata med henne imorgon... tusen tack..

:bump:

Wishes skrev:
jo precis, hon tror att hon kommer att bli ännu fetare... men skall försöka att prata med henne imorgon... tusen tack..

:bump:

Om hon inte förstår det här med att hästen måste ha mera mat för att bli smal så kan du ju jämföra med barn som svälter som får stora magar...
Det brukar jag göra och då blir det mera "lätt smält" för ägaren.

Öhh ehh... det var en väldigt konstig foderstat den har! :crazy:

SÅ LITE grovfoder?? Och varför så himlans mycket morötter?! :confused: Och varför OLJA?! :crazy: Stämmer inte alls med ensilaget värden... BORT med energitillskott och lägg till PROTEINTILLSKOTT istället!

Ta bort 2kg av morötterna (de innehåller en massa kolhydrater bara)och öka grovfodret rejält (minst 7-8kg ensilage) samt lägg till proteinfoder. Ensilaget är extremt proteinfattigt!!

Jag skulle tro att den ska ligga på ca 50-55MJ.

Med 8kg ensilage blir det = 45.6 mj och 144 protein
350gram soja = 133 protein och 3.85 mj
0,5kg lusern pellets = 4 mj och 55 protein
Totalt 53.5 Mj och 332 protein = KVOT 6.2 - Okej!
(obs! inga morötter inräknade - vet ej vad de innehåller men definitivt bara energi och ingen protein)

Det räcker inte med att lägga till/byta ut 1-2kg av silaget mot lusern hack (det ger inte tillräckligt med protein). Därför blir ovanstående alternativ billigare. Soja är inte så dyrt.

Försök att få dom att förstå att det finns inget syfte med att ge så himlans mycket morötter och att det är bättre att ge mer grovfoder.
Det är inte ens nödvändigt att ge morötter alls!

milly skrev:
Ta bort 2kg av morötterna (de innehåller en massa kolhydrater bara)(obs! inga morötter inräknade - vet ej vad de innehåller men definitivt bara energi och ingen protein)

Försök att få dom att förstå att det finns inget syfte med att ge så himlans mycket morötter och att det är bättre att ge mer grovfoder.
Det är inte ens nödvändigt att ge morötter alls!
Om du inte vet vad morötter innehåller så kanske du skulle ta reda på det innan du kläcker ur dig att det bara är energi.
// Linda

mahlmt skrev:
Om du inte vet vad morötter innehåller så kanske du skulle ta reda på det innan du kläcker ur dig att det bara är energi.
// Linda

Är det så mycket mer då? :confused: Förutom vitamniner och ytterst lite protein. Jag menade iaf att dom inte tillför något i foderstaten! Sen om man vill ge det för A-vit och karotin så är det en annan sak - dock behöver man väl inte ge mer än max 1kg, tycker jag.

Jag vet ungefär vad de innehåller men hade ej de exakta värdena.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Natasja
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama