Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

R

rabarber2

Flicka illa skadad av häst på Orust

ORUST: En ung flicka ådrog sig livshotande skador, sedan hon under fredagseftermiddagen sparkats illa av en häst.
Olyckan inträffade på södra Orust.

Klockan var 15.25 när ambulanshelikopter från Göteborg hämtade flickan, som är i de yngre tonåren, på en plats norr om samhället Varekil. Hon fördes omedelbart till akuten på Sahlgrenska.
- Hennes tillstånd är livshotande. Just nu vet vi ingenting om utgången, säger Ann-Christin Andersson på SU:s pressjour.
Var hästens spark träffat kan Andersson, av sekretesskäl, inte berätta.

Kritiskt för flicka som trampats av häst

En flicka i 13-årsåldern blev på fredagseftermiddagen trampad av en häst på Orust. Exakt hur olyckan gick till var inte känt, men flickan fördes i ambulanshelikopter till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg med skallskador.
Läkare vid neurokirurgen vid Sahlgrenska betecknade vid fyratiden på lördagsmorgonen flickans tillstånd som kritiskt.

Hörde talas om olyckan idag.. Nu när jag läste artikeln minns jag hur jag satt utanför stallet när en ambulanshelikoptern flög över huvudet på mig. Hoppades att det inte var min kompis som skadat sig när hon red ut.. Men sen insåg jag att det inte kunde vara det eftersom hon precis lämnat stallet... Så tänkte jag inte mer på det..

Nu insåg jag var helikoptern skulle...

Har luskat lite så har fått reda på lite mer.. Obehagligt när det är så nära en själv.. Är ju många från Orust som är hos oss i Stenungsund oxå.. Tänk om det är någon jag känner..

Man inser hur skört livet är.. Jag blev själv sparkad i ansiktet i julas.. Några cm åt fel håll och jag hade inte levt nu... Klarade mig undan med bruten käke..

Hoppas att alla tar lärdom av det här..
Det är inte så svårt att sätta på sig en hjälm när man rider eller om man hanterar svårare hästar. Eller använda träns eller kedjegrimskaft när man leder... Kan förhindra många onödiga olyckor..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

rabarber2 skrev:
Hoppas att alla tar lärdom av det här..
Det är inte så svårt att sätta på sig en hjälm när man rider eller om man hanterar svårare hästar. Eller använda träns eller kedjegrimskaft när man leder... Kan förhindra många onödiga olyckor..
Eller så hanterar man hästen på ett sånt sätt så den inte blir farlig att leda i grimma å grimmskaft:smirk:
Om hästen verkligen cpar ur så har du inte en chans m kedjor å skit heller så det är lika bra å fostra sina hästar så dom funkar normalt.
Hjälm däremot ska ALLTID va på om man rider.

Haukur skrev:
Eller så hanterar man hästen på ett sånt sätt så den inte blir farlig att leda i grimma å grimmskaft:smirk:
Om hästen verkligen cpar ur så har du inte en chans m kedjor å skit heller så det är lika bra å fostra sina hästar så dom funkar normalt.
Hjälm däremot ska ALLTID va på om man rider.
Fast någon måste ju börja någonstans för att dessa hästar ska bli uppfostrade och kunna gå att leda säkert med bara grimma..
Kanske denna någon bör ha hjälm även vid hantering?

Svar Ja, gärna hjälm vid hantering men aldrig kedjor, det skapar bara mer problem.

Tror du att varenda människa hanterar sin häst så att den är säker att leda i bara grimma å grimskaft?

Du har inte funderat på att det finns barn som håller på med hästar? Å att vissa håller på med hästar utan att dom har en aning om vad dom gör? Eller att det finns erfarna hästmänniskor som inte har hunnit få 100 % pli på sin häst.

När jag blev sparkad var det inte min häst jag ledde. Jag är helt övertygad om att jag hade haft betydligt mer kontroll om jag hade haft en kedja på hästen som blev uppjagad av de 15 hästar som sprang i hagen bredvid honom, halkade i den första snön satte sig på rumpan, blev chockad och sedan insåg att det faktiskt var lunch så att han borde skynda sig in i stallet!

Undertiden som vi försöker lära alla sveriges hästmänniskor hur man fostrar sina hästar normalt kan vi ju använda kedja så vi slipper ha barn som dör.

rabarber2 skrev:
Tror du att varenda människa hanterar sin häst så att den är säker att leda i bara grimma å grimskaft?

Du har inte funderat på att det finns barn som håller på med hästar? Å att vissa håller på med hästar utan att dom har en aning om vad dom gör? Eller att det finns erfarna hästmänniskor som inte har hunnit få 100 % pli på sin häst.
Barn ska inte hantera svårhanterade hästar. Å barn ska absolut inte hantera en häst i kedja för dom vet inte hur dom ska använda den på ett för hästen skonsamt sätt! Kan man inte hantera hästar ska man lära sej d INNAN man skaffar en egen häst. MAn får väl börja på dom "snälla" hästarna å arbeta sej upp mot monstren... Men när kedjor kommer in i bilden har människan i sin iver att hantera "värre å värre" hästar trampat hästen på "tårna" å så långt får det inte gå! Rätt häst till rätt människa.

rabarber2 skrev:
Undertiden som vi försöker lära alla sveriges hästmänniskor hur man fostrar sina hästar normalt kan vi ju använda kedja så vi slipper ha barn som dör.
NEJ! Sveriges hästmänniskor lär sej inte att hantera hästar rätt genom att använda kedjor! Å barnen ska inte vara i närheten av en häst som riskerar att döda den.

Vad d gäller din egen olycka så låter d som att den hade inträffat även om du haft kedja på hästen.. hjälm kanske däremot varit lämpligt när man hanterar okända hästar:smirk:

Haukur skrev:
Barn ska inte hantera svårhanterade hästar. Å barn ska absolut inte hantera en häst i kedja för dom vet inte hur dom ska använda den på ett för hästen skonsamt sätt! Kan man inte hantera hästar ska man lära sej d INNAN man skaffar en egen häst. MAn får väl börja på dom "snälla" hästarna å arbeta sej upp mot monstren... Men när kedjor kommer in i bilden har människan i sin iver att hantera "värre å värre" hästar trampat hästen på "tårna" å så långt får det inte gå! Rätt häst till rätt människa.

NEJ! Sveriges hästmänniskor lär sej inte att hantera hästar rätt genom att använda kedjor! Å barnen ska inte vara i närheten av en häst som riskerar att döda den.

Vad d gäller din egen olycka så låter d som att den hade inträffat även om du haft kedja på hästen.. hjälm kanske däremot varit lämpligt när man hanterar okända hästar:smirk:
Bra svar :D :bow:

undrar också hur det kan skapa problem...

Haukur skrev:
På samma sätt som den "löser" problem:smirk:
En rätt använd kedja på rätt häst, löser en hel del problem.. :smirk:
Men jag såg ditt svar ovan och håller med dig i din åsikt... :D

Då undrar jag hur den LÖSER problem... sen kan jag berätta varför din lösning inte är bra;)

rabarber2 skrev:
undrar också hur det kan skapa problem...
Som Haukur redan svarat så ska en kedja inte användas av barn eller "nybörjare", utan av erfaret folk på hästar där den behövs..

Om jag förstår "kedjemetoden" rätt så ska hästen lära sej att lugna sej/lyda genom att ha "respekt"/rädsla för kedjan/smärtan/obehaget. Vill vi att hästen ska gå "fint" för att vi tvingat den genom obehag eller vill vi ha en häst som VÄLJER att gå "fint" för att den vill vara sin ledare till lags?

Haukur skrev:

Jag tänker inte "trampa dig på tårna" å försöka ta ifrån dig dina åsikter.

Men oavsett om hästarna är väluppfostrade eller inte är dom fortfarande flockdjur vars första instinkt är att fly... Man kan inte sitta och blunda för att hästarna är stora djur som när olyckan är framme faktiskt kan skada människor.

Vi vet ingenting om det var tjejens egna häst, det är såvitt som jag vet fortfarande oklart vad som egentligen hände.

Det jag försökte meddela är att man aldrig kan vara för noggrann med säkerheten.

I mitt fall hade en hjälm inte hjälpt mig eftersom hjälmen inte skyddade där jag blev träffad. Hästen var heller inte okänd för mig och jag visste att han ibland kunde ha mkt energi. Jag klantade mig som inte hade kedja och lärde mig av mitt misstag.. Hoppas att ni kan lära er av andras.
Om olyckan hade hänt eller inte kan jag inte svara på, men jag hade haft mer kontroll med en kedja än utan.

Haukur skrev:
Om jag förstår "kedjemetoden" rätt så ska hästen lära sej att lugna sej/lyda genom att ha "respekt"/rädsla för kedjan/smärtan/obehaget. Vill vi att hästen ska gå "fint" för att vi tvingat den genom obehag eller vill vi ha en häst som VÄLJER att gå "fint" för att den vill vara sin ledare till lags?
Det är ganska så konstig att folk tror att bara för man har kedja eller pisk i handen, måste använda sig av våld och tvång?
En kedja är oftast en förstärkning och ska absolut inte ryckas eller slitas i, det räcker ofta med att den sitter där för att få hästens uppmärksamhet och skärpning...
Det jag tycker är riktigt tråkigt är att se dem så rycker, drar och sliter i en grimma på hästen...

Nu talar jag inte om vardagshästen i allmänhet, utan hästar som brister i respekten för människor i allmänhet eller liknande... Målet är att hästen snällt ska knalla brevid, och vägen dit kan vara väldigt olika... men att behöva riskera liv och lem, för att man inte får sätta på kedja, på väg till/från hagen känns ju lite fel..

Sen beror det ju på vad för olika hästar man träffar och hanterar i vardagen..

Haukur skrev:

Det handlar INTE om smärta och obehag! Utan att hästarna lär sig att stanna för tryck emot nosryggen. precis som den gör när man rider på hackamore.

rabarber2 skrev:
Men oavsett om hästarna är väluppfostrade eller inte är dom fortfarande flockdjur vars första instinkt är att fly... Man kan inte sitta och blunda för att hästarna är stora djur som när olyckan är framme faktiskt kan skada människor.
JA, dom är flockdjur. Flockdjur som ser trygghet i flocken och i ledaren. Detta bör människan lära sig att utnyttja!
Blir mina hästar rädda flyr dom -till mig, till tryggheten. För är dom hos mej kan inget ont hända. Men visst skulle d kunna hända att dom blir överaskade å rädda å råkar springa ikull mej eller liknande, men vilken nytta skulle jag ha av en kedja i d läget?

En stor häst väger runt 500 kg å ingen kedja hindrar en häst som blir så rädd så den inte har koll på var folk är. Och har dom koll så ska dom inte springa över en, dom ska springa till en, annars är det nåt i hästhanteringen som inte stämmer och man bör ta ett steg tillbaka och lära sej grunderna för att hantera häst.

Frågan är ju VARFÖR hästen skärper sej när den har kedja? En häst som aldrig haft kedja å inte har erfarenheter av den, skärper den sej oxå utan att du måste VISA hur kedjan verkar om hästen inte skärper sej?
Om det vore så enkelt så alla hästar gick som tända ljus så fort dom fick kedja på sej, utan att dom har dåliga erfarenheter av kedja skulle jag givetvis förespråka att alla använder kedja, va lätt hästhanteringen skulle bli då!:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka