linafina

Trådstartare
Min lilla kille blev verkad idag och han har fått flikar mellan strålen och väggen liksom. Hovslagaren sa att jag skulle hålla extra rent och använda tjära.

Var kan man köpa tjära? Kan man göra så att man spolar av hästens ben och sätter dit tjära efteråt sen? Hur ofta kan man använda tjära? Varje dag?
Eller ska jag spola av och tvätta av det med utspädd jodopax dagligen och sen ta tjära var tredeje dag eller nått? Någon som har tips så är jag väldigt tacksam.

Sv: Tjära?

Alltså det är på undersidan av hoven eller? Du ska väl inte ha tjära på benen då?
Tjära kan du köpa på Granngården tex.

Nej jag menade att jag skulle spola av hans hovar :). Blev lite fel där.

Jag köpte tjära idag och spolade han hovar rent och satte lite på undersidan av hoven där han har problem. Sen fick han stanna kvar inne i boxen.

Är det ingen som vet om man kan använda det varje dag eller om jag ska göra så som jag skrev i första inlägget? Vilket är bäst? Jag har aldrig haft hovproblem på hästarna förut så jag känner mig väldigt osäker på vad som kan tänkas vara bäst.

Hovtjära ska du pensla på vid behov, efter varje gång du kratsat ur hovarna kan du pensla på en snutt. Men ta inte hela burken, dutta lite bara..

Jag köper tjära på färghandeln eller på Jula. Det är billigare än i hästaffärer men då måste man kolla så det inte är syntetisk tjära utan riktig. Det finns flera olika sorter.

Jag tycker det är svårt att få tjäran att fastna om hoven är för blöt.

Jag skrev lite inte hela burken :).

mimus: Jag köpte Ekols tjära på burk för hovar. Men den verkade ganska bra när jag tog på lite med en pensel. Men vet ni om man kan ta det varje dag nu eftersom han har problem med hovarna. Jag ska ju tvätta rent mycket noga varje dag nu. Ska jag använda tjäran varje dag eller kankse ta jodopax istället och ta tjäran två gånger i veckan kanske?

Du kan använda tjäran varje dag så här års när det ofta är väldigt blött ute. Tjäran är uttorkande så du ska enbart pensla undersidan där han har problem.

Tack så jättemyket för ditt svar. Jo jag penlsar bara där han har problem. Det var just det jag hade hört att den var uttorkande. Men man kan ta med jodopax med va?

Hur lång tid brukar det ta för sånt här att läka? Någon som vet? Jag vet inte om det kallas för hålvägg men flikarna mellan strålen och väggen är liksom djupa.

Jodopax är ju okså uttorkande, du kan hålla rent med koksalt lösning, det fungerar bra.
Tiden innan det försvinner borde väl vara lika med tiden det tar för hoven att växa ut.
Fråga hovslagaren.

"Hålvägg" verkar vara lite på "modet" just nu.

Jag gör som hovslagaren sa. Hålla rent varje dag och ta på tjära. Det viktigaste är endå att det är rent och att det kommer på något bakteriedödande och både jodopax och tjära är ju det så det borde fungera bra.

Lite mer påfyllning i tjära-tråden...

Letar just efter trätjära. Mimus härovan tipsade om Jula o färgaffär, så jag kontaktade min lokala byggnadsvårdsbutik. Jovisst de hade tjära, många olika sorter. Vad skulle jag ha den till? "Hästvård" svarade jag och han tipsade mig om att björktjära var den mest anitseptiska av dem, så jag beställde raskt ett par liter. Tänkte att det kunde vara vits att föra tipset vidare.

Mvh
/C

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 667
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka