Tjänstledighet

Lejonelle

Trådstartare
Jag har en 100% tillsvidareanställning. Just nu är jag partiellt tjänstledig för att vårda liten valp, och tycker det är jätteskönt att hinna med lite annat i livet. Eftersom det här med sex timmars arbetsdag inte verkar drivas i något parti för tillfället funderar jag på andra sätt att minska arbetstiden.

Ni som har koll på arbetsrätten, vilka rättigheter har man egentligen? Vad kan man söka tjänstledigt för? Kan man som mormor/farmor ha någon ledighet för vård av barnbarn (jag har inga barnbarn än men hoppas få i framtiden)? Finns det några regler kring vad som är "giltiga skäl" (förutom sjukdom och studier) att gå ned i arbetstid för?
 
Sv: Tjänstledighet

Tjänstledighet för studier och för att driva eget företag fiinns i lag.

Gå ner i tid pga barn finns vad jag förstår bara för föräldrarna själva. Men jag har hört att förälder kan överlåta en viss föräldraledihget. Ngn annan kanske har koll på det...? Känner till en mormor som var "pappaledig" då det inte fanns någon pappa med i bilden.

I vissa kollektivavtal/ vissa företag kan det också finnas möjlighet till annan tjänstledighet tex för att pröva annat arbete. Detta kanske dock inte är till hjälp för dig om du snarare ville gå ner i tid än att pröva annat arbete.
Har du hört med arbetsgivaren hur de ställer sig till att ge tjänstledighet " i största allmänhet"? Dvs arbetsgivaren kan ju ge tjänstledighet utan att det finns i lag. Det är ju dock helt upp tilll arbetsgivarens goda vilja, men jag har hört om vissa som fått igenom det.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjänstledighet

Tjänstledighet för studier och för att driva eget företag fiinns i lag.

Gå ner i tid pga barn finns vad jag förstår bara för föräldrarna själva. Men jag har hört att förälder kan överlåta en viss föräldraledihget. Ngn annan kanske har koll på det...? Känner till en mormor som var "pappaledig" då det inte fanns någon pappa med i bilden.

I vissa kollektivavtal/ vissa företag kan det också finnas möjlighet till annan tjänstledighet tex att pröva annat arbete.

Precis som stjarnhimmel skriver så är tjänstledigt för studier och för att driva eget företaget inskrivet i lag. Dock har arbetsgivaren rätt att skjuta upp studieledighet i max 6 månader så det gäller att vara ute i god tid med sin ansökan... d.v.s minst 6 månader före studiestart för att vara helt säker.
En förälder kan överlåta en del av sina VAB dagar till någon närstående... men då är man ju inte tjänstledig utan VABBAR i sedvanlig ordning.... Försäkringskassan vet mer om detta...
En förälder med små barn har också rätt att gå ner på deltidstjänstgöring om det finns små barn med i bilden... Man har lagstadgad rätt att arbeta 75% tills barnet fyller 8 år (om jag inte minns fel) eller avslutat första klass i skolan...

Rent kasst har arbetsgivaren ingen skyldighet att erbjuda tjänstledighet utöver detta. Utan det är helt upp till AG:s egen vilja.....
 
Sv: Tjänstledighet

Alltså, grejen är väl att du kan göra vilka överenskommelser du vill med din arbetsgivare. Vill du gå ner i arbetstid, ställ frågan om de kan acceptera det. Svårare än så är det väl egentligen inte.
Många arbetsgivare utgår från att alla vill jobba heltid, så de erbjuder heltidstjänster.
 
Sv: Tjänstledighet

Om du vill minska din arbetstid utan att gå ner i lön så kan du försöka hitta något arbete där du kan jobba på icke kontorstider, t.ex. helger.
 
Sv: Tjänstledighet

Tjänstledighet för studier och för att driva eget företag fiinns i lag.
.

Finns det ngn tidsbegränsning för detta eller kan man få tjl "i evig tid" för att driva företag? Jag är delvis föräldraledig, det är ju lagstadgad till 8 års ålder och förlängt till 12 tror jag om AG går med på det (sistnämnda som gäller för mig).

Men jag kommer nog aldrig ha tid att jobba heltid utanför gården året runt, frågan är om man kan få ha kvar sin heltidsanställning men vara tjl på deltid ändå?

(ja jag vet att AG kan tillåta det ändå, det jag undrar är om det finns lagstiftning som är tvingande)
 
Sv: Tjänstledighet

Finns det ngn tidsbegränsning för detta eller kan man få tjl "i evig tid" för att driva företag? Jag är delvis föräldraledig, det är ju lagstadgad till 8 års ålder och förlängt till 12 tror jag om AG går med på det (sistnämnda som gäller för mig).

Men jag kommer nog aldrig ha tid att jobba heltid utanför gården året runt, frågan är om man kan få ha kvar sin heltidsanställning men vara tjl på deltid ändå?

(ja jag vet att AG kan tillåta det ändå, det jag undrar är om det finns lagstiftning som är tvingande)

Google är din bästa vän......

http://www.driva-eget.se/har-jag-ratt-att-ta-tjanstledigt-for-att-starta-foretag-577546

Du kan alltså vara tjänstledig i max 6 månader.......

Lagtexten finns härnedan
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19971293.HTM
 
Senast ändrad:
Sv: Tjänstledighet

Är säkert inga problem att gå ner i tjänst. Men det känns ändå bättre att ha kvar heltiden som trygghet.
 
Sv: Tjänstledighet

Om du vill minska din arbetstid utan att gå ner i lön så kan du försöka hitta något arbete där du kan jobba på icke kontorstider, t.ex. helger.

Jag arbetar inom kyrkan så jag arbetar redan tre helger av fyra :) Men tack ändå!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp