Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Niela

Trådstartare
Blir itne klok..Här sitter jag och letar efter ett hästsläp som min bil kan få dra.
Men då kommer vi till probemet.. vad får den dra då??

Så här står de i regg pappret

Bilens
tjänstevikt 1310kg
Maxlast 390kg
Totalvikt 1700kg
Skattevikt 1310

Kopplingsanordning
Högsta vikt vid bromsat släp 1200
Högsta totalvikt på släp för b-Körkort 1310

Så vad får min bil dra??

Om släpet väger 1300 och Jorunn 400 är detta oki??

Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Blir itne klok..Här sitter jag och letar efter ett hästsläp som min bil kan få dra.
Men då kommer vi till probemet.. vad får den dra då??

Så här står de i regg pappret

Bilens
tjänstevikt 1310kg
Maxlast 390kg
Totalvikt 1700kg
Skattevikt 1310

Kopplingsanordning

Så vad får min bil dra??

Om släpet väger 1300 och Jorunn 400 är detta oki??

Det beror på vad tjänstevikten på släpet är, för jag antar att 1300 är totalvilken? Din bil får inte dra mer än 1200kg vilket inkluderar släp OCH häst (bruttovikten)

Högsta totalvikt på släpet får vara 1310kg för B-kort. För när du kör med B-kort får inte släpets totalvikt väga mer än bilens tjänstevikt.

Dvs, du ska leta efter ett släp med tjänstevikt på max 800 och totalvikt max 1310, men då får du ändå inte lasta mer än 400kg i släpet för bilen får inte dra mer än 1200kg.
Hittar du ett släp med tjänstevikt på 700kg så får du lasta 500 osv... i praktiken..

Om du inte vill byta bil eller ta E-kort. Men E-kortet hjälper dig inte i det här läget när bilen inte får dra mer än 1200kg skulle jag säga..

Senast ändrad:

Man får olika svar fårn olika man blir helt snurrig..
Läste inne på agrias hemsida och där står det följande.

Tjänstevikt, bruttovikt och totalvikt
Släpvagnen:
Tjänstevikt: Släpvagnens vikt utan last, anges i registreringsbeviset.
Totalvikt: Släpvagnens tjänstevikt + den tyngsta lasten som släpvagnen är konstruerad för, anges i registreringsbeviset.
Bruttovikt: Släpvagnens tjänstevikt + aktuell last. Kan således vara vad som helst mellan tjänstevikt och totalvikt.

Bilen:
Tjänstevikt:Bilens vikt utan last, anges i registreringsbeviset.
Totalvikt:Bilens tjänstevikt + den tyngsta last som bilen är konstruerad för, anges i registreringsbeviset.
I registreringsbeviset står också hur mycket bilen får dra. För nyare bilar brukar även stå hur tungt släp bilen får dra om föraren har B-körkort.

B- eller BE-körkort?
Med B-körkort får man köra ett lätt släp, det vill säga med en totalvikt på högst 750 kg. Så gott som alla hästtransporterna är tyngre och då gäller två villkor. OBSERVERA att det är totalvikten som räknas, även om man kör med tom transport.

1. Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. Exempel: Är bilens tjänstevikt 1 300 kilo, får släpets totalvikt vara max 1 300 kilo. En fullastad transport får alltså inte väga mer än en tom bil.

2. Bilens totalvikt + transportens totalvikt tillsammans får inte överstiga 3500 kg. Exempel: Är bilens totalvikt 2 300 kilo får du bara dra 1 200 kilo (3 500 kilo-2 300 kilo = 1 200 kilo).
Här är det mycket vanligt att förare tror att det är bilens tjänstevikt som räknas men det är totalvikten som gäller på både bil och transport.

BE-körkort krävs om släpets totalvikt är större än bilens tjänstevikt eller om ekipagets totalvikt överstiger 3500 kg.

Källa: Svenska Ridsportförbundet

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så av vad jag får ut av detta så får jag dra 1310 släp med häst i som alltså inte väga mer än 1310

För jag har hittat en släp som inte väger mer än 510 kilo och jag har en liten C-ponny kan hon väga 400? Då blir det ju inte mer än 910 kilo

Den torde jag ju kunna få dra på både ditt svar och av Agrias

Om släpets totalvikt inte är högre än 1310kg så får du det ja. Däremot får du kanske inte lasta släpet med så mycket som det enligt pappren får lastas med (beroende av vad totalvikten är då) då din bil inte får dra mer än 1200kg.

aha.. Men så detta släp jag har hittat som väger lite över 500 bara får jag dra med hästen i med min bil??
För jag har en c-Ponny bara som kan väga max 400 snarare 320-350

Blir ju långt under 1200:D

Det är enhästars släp precis som jag vill ha=) Billig också:banana:

Så till helgen ska jag nog åka å hämta släpet..Fyy så skönt med eget släp=)

VÄG släpet. Gamla släp har dragit fukt och är ofta felvägda. Surt om det väger mer och du kör olagligt.

aha.. Men så detta släp jag har hittat som väger lite över 500 bara får jag dra med hästen i med min bil??
För jag har en c-Ponny bara som kan väga max 400 snarare 320-350

Blir ju långt under 1200:D

Det är enhästars släp precis som jag vill ha=) Billig också:banana:

Så till helgen ska jag nog åka å hämta släpet..Fyy så skönt med eget släp=)

Du måste också veta vad totalvikten är på släpet. Det står i regbeviset. För även om släpet i sig bara väger 500 kg så kan totalvikten vara tex 1400 kg och då får du inte ens köra det släpet tomt med din bil på B-kort.

Nu såg jag att du angivit att släpet vägde 1300 kg men jag antar att det är precis som Seabaz också påpekade totalvikten. I så fall är det okej.

Mvh

Tora

Denna är totalrenoverad
Dom har tagit bort allt förutom stålhöljet.
Träväggar golv ny el dragen nya däck ja allt så fult tror jag inte detär och inte så pass mkt som flera 100 kilo!

nä 1300 kilo släpet var bara ett exempel släp..
De jag kollat på vägde 500 nått och hon som ägde de sa att man fick max lasta 650 kilo med de då blir väl totalvikten 1150?? då får jag ju dra.

Vikten är totalvikt 1300 kg
och maxlast 760 kg så den får din bil dra.
Hör av dig om fortsatt intresse finns.

Så här skrev en anann jag mejat.

Så om totalvikten är 1300 får jag dra..
men sa inte någon här att jag bara fick dra 1200??

Haha fy så snurrigt!

Du får KOPPLA ett släp med totalvikt upp till 1310 kg. MEN när det är lastat och du ska köra iväg får det inte väga mer än 1200 kg (det är vad som kallas bruttovikt, totalvikt är släpets egen vikt - tjänstevikt - och maxlast).

Om släpet har totalvikt 1300 kg får du koppla det på din bil, även om du bara har B-kort. MEN du får inte lasta mer än att det har bruttovikt 1200 kg.

Väger släpet 550 kg får du lasta 1200-550=650 kg. Jag tycker fortfarande att du ska väga både hästen och släpet, det är förargligt att åka dit och bli av med körkort för att man slarvat med så enkla saker.

Totalvikten är väl endå släpets vikt OCH maxlast??

Alla jag mejlat säger att jag får dra ett släp som har totalvikt på 1300.
Alltså släpets vilt OCH hästen i lastat så får e inte väga mer än 1310

Kan inte väga ett släp har inge sån våg man måste ju kunna lita på släpets reggbevis står de att släpet väger tex 1000 så är de de jag går efter.

Totalvikten är tjänstevikten + maxlasten, ja.

Ja, släpets registrerade totalvikt får uppgå till 1310kg.

Ja och nej...

Kan inte väga ett släp har inge sån våg man måste ju kunna lita på släpets reggbevis står de att släpet väger tex 1000 så är de de jag går efter.
Det är inte många som har en sådan våg, man får åka till ett ställe som har. Det är du som åker dit för överlast/olovlig körning om släpet vid en kontroll visar sig väga mer än du tror.

Så, vad gäller din bil:

tjänstevikt 1310kg din bils vikt inklusive nödvändig utrustning för färd. Reservhjul, förare (70kg), varningstriangel etc ingår här. En lätt släpvagn får inte ha en högre totalvikt än denna vikt!

Maxlast 390kg Hit räknas passagerare, bagage, last på takräcke och släpvagnens kultryck.

Totalvikt 1700kg Vad bilen max får väga totalt, tjänstevikt + maxlast. En lätt släpvagn får inte väga mer än att bilens och släpets totalvikter understiger 3500 kg. Inget problem i ditt fall, dock.

Kopplingsanordning
Högsta vikt vid bromsat släp 1200 Bilens dragkrok får aldrig belastas med mer än så, oavsett vad ditt släp har för registrerad totalvikt.

Högsta totalvikt på släp för b-Körkort 1310 Oavsett vad släpet väger för stunden (=bruttovikt) så får den registrerade totalvikten inte vara högre än så.

Kruxet i ditt fall är att bilen får dra ett släp med högre registrerad totalvikt än vad dragkroken tål för bruttovikt. :idea:

Även om släpet har en tjänstevikt på 700 kg och en maxlast på 600 kg, så får du aldrig lasta mer än 500 kg. Därför är det så viktigt att du kontrollerar den verkliga vikten på ett äldre släp! Annars kanske du omedvetet överbelastar bilen, förutom att du tar en del rent juridiska risker.

Med din bil måste du alltså skilja på släpets registrerade totalvikt och dess bruttovikt vid varje tillfälle.

nej du kan inte lita på vad det står. Som Lovisa redan påpekat så drar äldre släp åt sig fukt som gör att de blir betydligt tyngre, samt att släp vägs in utan utrusatning som tex bommar o mellanvägg.
Åk o väg släpet först om du är rädd om pengar o kort, det kan bli en väldigt dyr affär annars.

Du får sätta ett släp med totalvikt 1300 på dragkroken på din bil. Men det får inte vara lastat till maxvikt eftersom Högsta vikt vid bromsat släp 1200 anger att släpet inte får vara lastet med mer än att vikten vid vägningen är maximalt 1200 kg.

Exempel: Släpets totalvikt är 1300, tjänstevikt 700. Då får släpet lastas med 600 kg men då din bils dragkula inte får belastas med mer än 1200 så får du bara ställa in 500 kg.

(... totalvikt är släpets egen vikt - tjänstevikt - och maxlast).

Well, det ju PRECIS det jag skrivit...

.. man måste ju kunna lita på släpets reggbevis står de att släpet väger tex 1000 så är de de jag går efter.

För inte allt för länge sedan hade en stor hästtidning gjort en undersökning. INGET släp stämde i vikt med det som stod angivet i reg.beviset. ALLA vägde för mycket.

Nu har jag ringt besiktningen och det är 1310 jag får dra TOTALT med släp och häst i..
Så släpets totalvikt får ej överstiga 1310..det vill säga släp OCH häst i får inte överstiga 1310

Skönt att få de uträtt:banana::bump:

Nästa vecka blir de hästsläps köp:banana:

Men släpet och hästen får fortfarande inte väga mer tillsammans än 1200 kg. Din bil får nämligen rent fysiskt inte dra mer än 1200 kg. Däremot så får släpets totalvikt vara 1310 kg.

Ditt exempel på vad bilen får dra och dess teoretiska totalvikt är inte så vanligt med väldigt lurigt. I de flesta fallen så får bilen dra mer än begränsningen på B-kort. I ditt fall så får bilen dra mindre än begränsningen på B-kort.

Så med andra ord så får du dra ett släp vars totalvikt får vara 1310 men TOTALT så får du bara dra 1200 kg.

Allt enligt de specifikationerna du har angett i ditt första inlägg:
Kopplingsanordning

Mvh

Tora

Du får KOPPLA 1310 kg totalvikt. Men BRUTTOVIKTEN får aldrig överstiga 1200 kg. Det står ju i klartext på reg.beviset!

Jag tror att det är dags att ge upp nu, det verkar inte gå in riktigt. ;)

Synd bara att det kan sluta illa för henne och hästen i värsta fall. Böter, körkortsindragning, tappat släp... :angel: :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om... 2
Svar
22
· Visningar
2 472
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Skola & Jobb Jag har snart min uppskrivning och börjar bli lite stressad. Antar att fler här har tagit körkort redan och kan hjälpa mig att reda ut...
Svar
7
· Visningar
13 184
Senast: rock_89
·
Utrustning Hej! Är det någon som vet om det går att ändra totalvikten på släpet och hur man i så fall gör? Jag har idag ett släp som har en... 2
Svar
29
· Visningar
29 164
Senast: Serendephis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka