Tjäle och nya stolpar

norrland65

Trådstartare
Har ett problem.

Vi har 4 hästar på gården. Tre delar en stor hage, och nyförvärvet går ensam bredvid de andra tre. "Tråd i tråd" alltså. Vill inte släppa ihop dom ännu pga broddar. Vill inte få skador.

Men "mellantråden" håller på att vara för liten. Storhästen höll på att gå igenom idag...

Nu till min fråga. Här uppe är det -20 och djup tjäle. Hur f-siken får man ner stolp för att göra mer rejäl hage? Spett och slägga känns lönlöst. Borr? Skulle sån borr man här när man pimplar funka?? Något annat?

Hjälp.

Norrland

Sv: Tjäle och nya stolpar

Vi har använt såna där billiga plaststolpar med järnpinne längst ner. Har ni inte snö då, våra funkadei snö med :)

Värre var det att få upp dem ur tjälen. Vi gick med hett vatten i en timme o tinade upp jorden, vilken syn..

1. Stick ned plaststolpar i snön eller 2. Luta träpallar mot varandra och fäst en tråd överst. Har testat båda varianterna och det blir hyffsat stabilt om man inte har utbrytarkung :angel:

*svarar båda*

Tack för svar.

Kruxet är att vi har gula stolp som vi hann få ner innan tjälen satt sig alldeles. Problemet är att de är lite för korta. Vi har stora hästar. Skulle behöva mer rejält mellanstaket med tre fyra trådar. Ytterstaketet, eller hagen runt om, har 160-170 cm i höjd.

Men - sambon berättade just att de har en bergsborr på jobbet. Kanske kan den komma till pass. Tänkte att man kanske kan köpa några smalare stolp att slå ner?

Norrland (vintern är härlig men opraktisk.:) )

Förra vintern satte jag ett par stolp i gamla bildäck. Jag satte tunna plasstolp och fick använda några balsnören för att få det hyfsat. Det här var bara för att avgränsa bort en del av hagen.

Vår granne har nåt som liknar en borr som man kopplar på traktorn som borrar igenom det mesta. Vi brukar låna den, är jättesmidigt:). Men det är kanske svårt att få tag på en sån... Man vill ju gärna att stolparna kommer ner ordentligt annars kan det ju lätt lägga sig om hästarna trycker lite.

hur många stolp är det som fungerar? kan det fungera med någon slags hinderstödsvariant?

Jag köpte vita stolpar, satte ner dom i snön, skyfflade ändå mera snö runt om och sen hällde vatten, så jag frös fast dom. Får dock komma ihåg att passa dom till våren................ ;)

Hinderstolpar har vi använt med samma princip, fördelen är att dom står bättre på våren

Med den utomhustemperaturen så hade jag ställt stolpar i vattenhinkar, stöttat dom så att dom står rakt och sedan låtit vattnet frysa...... Tadammm! Billigt material och stabila, stadiga stolpar... Utan att förstöra ngt material.... Passa dom när det börjar töa bara....

Häls Embla

Tack för svaren.

Iden med att frysa fast stolpen i isen var inte dum. Det kanske kan provas om bergsborren inte funkar. Det blir ju lite som hinderstödsliknande... Gäller bara att vara alert när det blir mildgrader igen. Den här vintern är ju ... svängande...

Ekedal - hur gjorde du med bildäcken, balsnörena och stolpen? Vore kul om du berättade mer.

Norrland

för ngn dag sen så gick ena stolpen sönder i min hage. vi gjorde upp en liten brasa :). Efter en timme kunde vi börja spetta där brasan hade legat, och fick i den nya stolpen. :) Hur länge man måste elda beror väl på hur långt ner tjälen krypit ner i marken.

*svarar båda*

Tack för svar.

Kruxet är att vi har gula stolp som vi hann få ner innan tjälen satt sig alldeles. Problemet är att de är lite för korta. Vi har stora hästar. Skulle behöva mer rejält mellanstaket med tre fyra trådar. Ytterstaketet, eller hagen runt om, har 160-170 cm i höjd.

Men - sambon berättade just att de har en bergsborr på jobbet. Kanske kan den komma till pass. Tänkte att man kanske kan köpa några smalare stolp att slå ner?

Norrland (vintern är härlig men opraktisk.:) )

japp den är helt åt hv alldeles för lång o kall...*s*

men kattstrypare och silvertejp är bra till mkt...jag brukar laga om nått går sönder just med detta har även en vinter "förlängt" stolpar med detta...så att höjden blir den normala trotts att de är dryga halvetern snö och staketet blir minimalt...*s*

cat

finns på granngården eller börjes tex o kostar ca 20 spänn styck har jag för mig. Ett helsike att få loss dem innan tjälen gått ur bara.

Det var en smart idé att frysa fast dem, det lär faktiskt funka ovanför sundsvallstrakten!

Man kanske kan elda stenar och sen lägga ut dem där man vill tina marken om man inte vill tända 20 små eldar?

Man kan också hälla cement i bildäck och sticka ner stolpen i detta. Fast då kan man inte banka ner stolpen i marken till våren! Bra vid "permafrost"! Vi har såna stolpar, och dom är bra att flytta runt, lite som man vill, men det är tungt.:rofl:

Okej, kanske vore en idé att investera sådana i vår hästhage där de tuggar på trästolparna.

om du ändå kan tänka dig att köpa plaststolp med metallkärna så är det superenkelt att borra hål för dem med en vanlig skruvdragare i marken och sedan stoppa ned stolpen:idea: . till sist häller du vatten kring hålet och de sitter superbra. de är ju dessutom långa och du kan ha många trådar.

Vad är kattstrypare?? :confused: :)

Norrland

:smirk: :)

det är såna där kabelsamlare eller vad de nu heter...har aldrig hört nått annat än kattstrypare...när du sätter ihop dom går de nämligen inte att öppna dom...de är liksom permanetn...och just till att skarva stolpar har jag kommit underfund med är dom super....dock skulle jag aldrig få för mig att använda dom på katten :smirk:

finns på alla ställen du kan köpa verktyg.

cat

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar