Tjaffsig i munnen.

Merwen

Trådstartare
Jag har ett ganska stort problem med min häst , han är vääldigt tjaffsig i munnen och tycker inte alls om att ridas på bett.
Har kollat tänderna och så så det är inget fel så..

När jag rider ut rider jag på sidepull eftersom att han trivs välldigt bra på det , när jag tränar dressyr rider jag på hack som han också funkar välldigt bra på.

Men så fort man använder bett blir han välldigt spänd och "krullar ihop sig" , jag har provat tredelat & vanligt tvådelat men han är lika spänd endå.:(

Förra ägarna hade tydligen provat välldigt många olika men dom tyckte inte att dom hittade något han funkade bra på , men som sakt vill jag gärna prova själv för att skapa mig en egen uppfattning.

Anledningen till att jag vill rida honom på bett ibland är eftersom att jag så småning om vill börja tävla dressyr på honom , och vad jag vet är inte hack tillåtet att tävla på ?:confused:

Välldigt tacksam för tipps !:bow:

Sv: Tjaffsig i munnen.

Min ponny är oxå lite "orolig" i munnen.
Jag har bara provat olika 3 och 2 delade då det känns dumt att träna på ett batt som man sen inte får tävla på(dressyr).
Det som finkar bäst för honnom är 3 delat happy-mouth ganska hårt spänd nosgrimma + bettringar så att det ligger ordentligt stilla.
Nu har han äntligen börjat ta tag i bettet, men sen har jag ju oxå blivit bättre på att rida honom.
Lyckatill:)

Ett tips kanske kan vara att åka till som en sadelutprovare fast med bett istället..

Tack så mycket för tippset :)
Precis , det känns ganska onödigt att träna på ett bett som man sedan inte får tävla på..

Syrran provade pullarnosgrimma villket inte alls funkade , han spände och stressade upp sig ännu mer , så att späna igen munnen på honom är inget alternativ :/

Det är så tråkigt att han inte vill aceptera bettet , eftersom att han verkligen är jätte fin i dressyren på bettlöst. :/

Jag tror också på att ha ett bett som ligger stilla och bekvämt i munnen. Kanske ett rakt tränsbett vore något att testa? Sedan måste du nog rida mycket med vikt och säte och erbjuda mjukt och stilla stöd från handen. Du måste kanske ge honom lite tid på sig att väja sig vid bettet också.

Jo , jag har funderat på att testa ett raktgummibett.:idea:
Han har gått ganska mycket med bett hos förra ägarna , så det är inte det att han inte är van att ha det. Jag rider med mjuk hand och mycket vikthjälper , så jag tror inte att det är att jag är hård i handen .

Har du provat att vara dubbelt så mjuk och stilla med handen?
Är han tjafsig även vid longering?

Om jag skulle kunna vara mjukare i handen skulle jag vara det , men det känns som att jag bara låter honom "rinna iväg" då. :confused:

Longerat har jag bara gjort med kapson , och då har det gått bra.

Ok, jag förstår.
Jag vet att det är fruktansvärt svårt att ha en absolut stilla och mjuk hand samtidigt och har otaliga gånger fått rida med ett hoppspö som jag håller med båda händerna tillsammans med tyglarna för att lära mig hålla handen stilla.

Tänkte bara att om du longerat med bett och/eller inspänningstyglar och han accepterar det så kan man ju tänka sig att det inte är bettet han ogillar. Bara en tanke.

Hoppas du kommer på vad det är.

Min häst var inte heller så förtjust i bettet, så jag red helt på hack i några månader för att sen sakta gå över till bett igen.

Du tror inte att anledningen till att hästen är "tjaffsig" är just för att den har fått massa olika saker i munnen?
Eller att den har blivit riden med för hård hand - det är ju ett tecken på att hästen krullar ihop sig iaf!

Ta ett enkelt vanligt bett (jag kör på 3delat), som inte är så tjockt eller tungt och strunta i att rida med handen helt enkelt.
Ta ett steg i taget.
Börja med skritt på långa tyglar, och sen korta upp tyglarna vartefter så ska det nog gå bra.

Om det bara är så att hästen krullar ihop sig kanske du behöver ändra din ridstil lite? (därmed inte sagt att du rider dåligt lr fel)

Min ponny är precis likadan. Jag har ett tredelat muffbett på henne. Sen köpte jag precis en remontnosgrimma och satte på henne, spände den helt okej hårt och automatiskt låg bettet mkt mer stilla också. Remontnosgrimman används ju vanligtvis till unghästar för att de ska förstå att munnen ska vara stängd och inte hålla på att gå och gapa och släppa bettet. Min ponny blev en helt annan häst, även i formen :banana:
testa! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 802
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar