Tittig häst!

H

hoppryttare_Miró

hej jag undrar om ni har några spc tips på hur man får en tittig häst att bli mindre tittig på hinder, det ända jag kan tänka mig är att hopp hinder som är lite läskiga och många konstiga saker på hinderna. Men har ni några andra tips får ni gärna ge dem till mig.:)

Sv: Tittig häst!

Variation, variation, variation och tålamod.

Har du möjlighet ta ett språng över något "otäckt" flera dagar/vecka. Lågt och enkelt men tittigt, och gör inget dramatiskt av det.

Det är det enda som hjälper., vissa hästar ÄR känsligare och det tar mer tid innan de accepterar nya saker. En dag är det vardagsmat att hoppa vattenmatta och mur! Det är bara en lång väg dit, och den går oftast inte att skynda på.

Min ponny var otroligt tittig på hinder förut. Han vågade inte gå nära ett plank och hoppade inte hinder som innehöll plank lr grindar. Men nu är han inte det minsta tittig på träning. För att "få bort" tittigheten hoppade vi mycket (nästan bara) titthinder :)

Det är bara att träna,träna,träna på alla möjliga olika sorters hinder, åk även iväg och hoppa olika sorters hinder på olika ställen, så att man inte bara tränar hemma ...

Det finns som sagt inga genvägar,hoppa mycket titthinder,använd fantasin.Sätt fast gosedjur på hindrena,om du har möjlighet :D
Det är det enda som hjälper.

Sätt på en jordbländare .. :angel:
Plus alt. helstängt med för att få hästen fokusera framåt :angel:

Nej förlåt! Skojar bara ! :smirk: (Det är travutrustning) ;)

(Hoppas du tål skämt ! ;))

Min häst är också tittig. Även på vanliga hinder som inte anses som titthinder :angel: Men hon har nog lite dåligt självförtroende, så jag försöker träna på så mycket olika hinder som möjligt och oftast rätt så lågt. Och det viktigaste, jag intalar mej själv och henne att vi bara ska över det där hindret, och då brukar hon bli stärkt av mitt (påhittade) självförtroende! Ingen tvekan från min sida, även om jag kan vara fegis ibland!

Tack alla! Nu ska vi se om det blir någon skillnad...:)

sätt upp mål!, det är det viktigaste, har själv en jättetittig häst, och så blir det så här; hoppar han normalt över detta en gång är jag nöjd. och självklart hur mkt morötter som helst efteråt:D

tack för alla tips men jag har tänkt och funderat lite och så kom jag på att jag själv gjorde fel...Felet jag gjorde var att jag själv titta ner på hindert istället för fram och över hindert. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
167
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
962
Senast: ufot
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka