Tittig häst, knep?

heland68

Trådstartare
Funderar på hur man kan hantera en tittig häst på ett bra sätt? Är det bäst tror ni att jämnt försöka låta den stanna och titta på allt och själv upptäcka att det inte var farligt, för att sedan kunna fortsätta? Eller är det ett bättre alternativ att inte tillåta att den svänger hit och dit med huvudet, stannar o dyl utan istället hålla den "mellan tyglarna" och tvinga den framåt? Vad har ni andra för erfarenheter?
 
Sv: Tittig häst, knep?

Mina erfarenheter är att det beror på hästen. Vissa behöver få stanna och titta en stund innan de vågar gå. Andra behöver en "fast hand" och en ryttare som bestämt visar att det är Ok att gå förbi.
 
Sv: Tittig häst, knep?

ett bra sätt är ett jobba den så hästen får annat att tänka på. man får väl prova sig fram. min arab är tittig men oftast bara att hänga med i svängarna när hon skuttar på vägarna :)
viktigt att man själv är lugn och en visar att det inte är så farligt.
 
Sv: Tittig häst, knep?

På mitt fullblod hjälper det inte att driva på och "tvinga" henne förbi när hon stannar för hon tycker nåt är läskigt för då slutar det med att hon kan göra en tvärvändning på en 5-öring, och direkt efter rådjursskutt hit och dit. Då sitter man löst och det är vid dom tillfällen jag trillat av.
Hon behöver stå och titta en stund för att konstatera att "det var väl ingenting", sen brukar det inte vara nåt problem.
Däremot om det är ex lite småblåsigt och hon är allmänt tittig fungerar det bäst att sysselsätta henne lite, skänkelvikningar, öppnor osv.
Däremot när hon verkligen tycker att nåt är JÄTTELÄSKIGT (typ älg och så) brukar jag sitta av, lugna henne och leda förbi det som nu skulle kunna tänkas äta upp henne;)
 
Sv: Tittig häst, knep?

För det mesta så tycker jag det fungerar bäst om man inte gör för stor affär av det som hästen tycker är läskigt. Om det tex är en stor sten vid vägen som är farlig, driv på hästen framåt längs vägen, titta inte själv på stenen, prata inte överdrivet med hästen, utan visa med röst och skänkel att stenen inte är något ovanligt och inget som vi behöver bry oss om. Om man "går med" hästen och visar att "oj, här är något som vi måste titta på", så bekräftar man ju för hästen att det är något läskigt som vi måste undersöka noggrannare. Det kan man ju inte hålla på med hela ridturen, utan mitt råd är att försöka rida på som vanligt så mycket det går och ignorera det som hästen tittar på.
 
Sv: Tittig häst, knep?

Min ponny är helt bombsäker på att det bor häst-ätande krokodiler (som ääälskar D-ponnyer från Irland, spec. bruna med krokig bläs) i ena hörnet av våran paddock, där han rids minst 3 ggr/vecka, ofta mer... och det har han gjort i 2,5 år nu. Sen jag köpte honom alltså. :smirk:

Han är tittig i övrigt också, på allt som inte är hinder faktiskt. Hinder tittar han, som tur är, aldrig på.

Men på honom gäller det bara att ställa honom bort från det han tittar på och sysselsätta honom med ngt annat.
Jag har provat alla möjliga varianter, och det går inte över men han fjollar sig iaf minst om jag gör så.

Det blir bara mkt värre om jag stannar och låter honom titta. Då har han för sig att det där, det måste det ju verkligen vara något skumt med eftersom matte tycker det är viktigt att undersöka...

och jag får väl erkänna att, när vi ridit en timma i paddocken och alltså gått förbi "det läskiga hörnet" så otroligt många gånger man gör under en timma, och det fortfarande är lika läskigt, ja då har jag faktiskt blivit arg också.
Men det är INTE att rekommendera. Blir bara mkt värre... :crazy:
 
Sv: Tittig häst, knep?

Ser pållen ordentligt? Vår pålle har alltid varit väldigt tittig, påallt, vi har bara tyckt att han är fjantig .. Men sedan visade sig att han ser inte ordentligt på vänster ögat .. Inte så konstigt att saker såg farliga ut ..
 
Sv: Tittig häst, knep?

Min ponny är helt bombsäker på att det bor häst-ätande krokodiler (som ääälskar D-ponnyer från Irland, spec. bruna med krokig bläs) i ena hörnet av våran paddock, där han rids minst 3 ggr/vecka, ofta mer... och det har han gjort i 2,5 år nu. Sen jag köpte honom alltså. :smirk:

Han är tittig i övrigt också, på allt som inte är hinder faktiskt. Hinder tittar han, som tur är, aldrig på.

Men på honom gäller det bara att ställa honom bort från det han tittar på och sysselsätta honom med ngt annat.
Jag har provat alla möjliga varianter, och det går inte över men han fjollar sig iaf minst om jag gör så.

Det blir bara mkt värre om jag stannar och låter honom titta. Då har han för sig att det där, det måste det ju verkligen vara något skumt med eftersom matte tycker det är viktigt att undersöka...

och jag får väl erkänna att, när vi ridit en timma i paddocken och alltså gått förbi "det läskiga hörnet" så otroligt många gånger man gör under en timma, och det fortfarande är lika läskigt, ja då har jag faktiskt blivit arg också.
Men det är INTE att rekommendera. Blir bara mkt värre... :crazy:

Jo jag känner igen det. Värst var min valack som såg spöken i ett tomt ridhushörn när han blev arg på mej eller när han hade extrra energi. Ett tag trodde jag nästan vi hade spöken i ridhuset:crazy: Han stirrade - på ingenting:eek:
 
Sv: Tittig häst, knep?

Du har fått flera bra svar bl av baron linge. Gör inte stor affär av saker, låtsas om allt, vad som än händer, är det mest naturliga i världen.

Men kräv att hästen gör det du begär. Du ska helst inte vända hem någon gång utan genomföra det du har tänkt eller åtminstone få hästen att tro att du genomför det du ahr tänkt.

Sen beror det på häst, är den verkligen livrädd och osäker eller bara inte har lust att gå längre? Eller känner den sej ensam i världen med dej, du är ingen trygghet?

Finns massor av trådar om detta, mer eller mindre samma tema.

Oftast talar jag nog om att det här ska göras, här ska vi gå, och har hsäten mellan hand och skänkel och driver framåt.

Den ajg rider nu had ejag inte kommit många meter på om hon fått gehör för allt hon tyckte var fasansfullt i början. Hon gjorde det för att testa rang.

Börjad emed att att skhydda, försöka vända osv. Sen när det inte gick kastade hon åt sidan i trav och galopp. Då satte jag på sporrar och så var det inte lika kul. Då la hon på tävrnitar istället och kastade runt. Ur galopp.

Första gången sa jag till lite lagom. Andra gången fick hon pisk med vinklat spö:o

Efter det har vi inte haft några problem. Vi trivs ihop och hon har mycket stort förtroende för mej. Säger jag att något läskligt inte är farligt, med rösten eller med att lägga en hand på hennes hals, så går hon, alltid.

Tittig är hon och kommer alltid att vara, skulle jag tro, min valack var det i 23 år. Men hon får titta, bara hon går. Det var samma med honom.

Sen måste man behålla lugnet och kontakten med hästen, genom att prata eller röra vid den.

En sak jag upptäckte med den här är att hon anser människor vara väldigt trevliga och alltså är inget farligt om människor är inblandade.

När de sågade och spikade och byggde stort staket utmed vägen var det jätteläskigt. :eek: Men när jag tilltalade gubbarna och de svarade så slappnade hon av och bara gick. Människor är inte farliga:D
 
Sv: Tittig häst, knep?

Tack alla för svar :bow:

Var på kurs igår för Linus Andler (polishästtränare) och hans budskap påminner ganska mycket om vad flashlight och caste_bar säger om jag förstår det rätt. I många situationer måste hästen helt enkelt fram och det är det enda som gäller (kan t ex stå en barnvagn vid sidan eller en grupp människor) och så fort man är förbi, MASSOR av beröm. Jag är jätteglad för denna kurs, jag o hästen klarade mycket med Linus hjälp som jag aldrig trott var möjligt! En sån hästmänniska!
 
Sv: Tittig häst, knep?

Jag håller helt med! På min häst, som är/har varit, en väldigt tittig fröken, brukar jag titta åt helt motsatt håll, gärna lite innan hon börjar hoppa åt sidan. Dels skjutar jag då automatiskt min vikt åt det hållet där det läskiga är, och dels säger mitt kroppsspråk att det ju faktiskt finns något annat att titta på åt det andra hållet.
En annan sak att tänka på är att intedra åt sig tyglarna det första man gör, för då säger du oxå till hästen att "ja, opps! Passa dig, här var det verkligen läskigt!"
Det här har iallafall fungerat min häst, även om hon fortfarande tittar ibland så har helheten blivit mycket bättre, och vi kan komma fram överallt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 378
Senast: Barrow
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp