tittar sig mot bröstet?

danilo

Trådstartare
en 6-årig vallack i stallet har en vana att titta och nafsa sig på bröstet, bakom armbågarna. jag tror att det gäller framför allt vänster sida.
jag vet ingen tidigare sjukdomshistoria som gäller just magen (mer haserna), han äter ingen medicin. färscht vatten varje dag.

eftersom det har pågått minst en månad så är det ju inte kolik, så vad kan det vara? :crazy:

Sv: tittar sig mot bröstet?

Se till att hästen kollas upp noga av veterinär!
Låter inte normalt.:(

Beteendet kan bero på smärta eller stress.

En häst som mår fysiskt och psykiskt bra beter sig inte så.

Börja med veterinär,se över allt annat också i dess miljö och hantering också.
Nåt får den att må dåligt .

mitt sto gör så också. vänster sida, vore intressant att höra vad folk säger. har däremot upptäckt att hon tycker det är skönt när man kliar henne precis bakom armbågen(muskeln där) och på muskeln framför sadeln vid bogbladet. kliar VARJE dag och det kliar JÄTTEMYCKET.
men jag vet inte om det är därför för jag kan stå på andra sidan och rykta och hon tränger nästan in mig i väggen för hon pekar

mitt sto gör så också. vänster sida, vore intressant att höra vad folk säger. har däremot upptäckt att hon tycker det är skönt när man kliar henne precis bakom armbågen(muskeln där) och på muskeln framför sadeln vid bogbladet. kliar VARJE dag och det kliar JÄTTEMYCKET.
men jag vet inte om det är därför för jag kan stå på andra sidan och rykta och hon tränger nästan in mig i väggen för hon pekar

Det är en sak om de visar var de vill bli kliade/ masserade och en helt annan sak om det har ett tvångsmässigt beteende.
Jag tror ni fattar vad jag menar.

Men TS skriver faktiskt ingenting om att det är ett tvångsmässigt beteende.
Jag har också ett sto som älskar att bli kliad på sidan - och om hon gått med täcke någon dag så vänder hon huvudet direkt och nyper sig själv rejält med tänderna så snart täcket kommit av.

Immer

Så gör mitt sto oxå...visar att det kliar där och när man kliat färdigt visar hon andra sidan oxå....
Detta gäller speciellt nu vid fällningstider...
Sen kan det även vara på sommaren, när sadelgjorden är varm och svättig...
Hoppas du hittar orsaken...

svarar till alla:

vad intressant att ni har liknande "problem", om det nu är ett sådant.

vad gäller den här killen så är det inte så att han visar att han vill bli kliad, för ofta kan man se att han är klibbig på flera ställen där efter att han varit i hagen utan täcke.

jag ska hålla lite mer koll på det nu och se hur mycket det gäller båda sidorna/ bara en, hur ofta, om han gillar att bli kliad där o.s.v. och tipsa ägarna om att kolla upp det.

Ja jisses, jag undrar jag... Det finns ju så många möjligheter. Är han inte nöjd med motion/ psykisk stimulans, är foderstaten knas, är hagen tokig, är hagkompisen fel (tror jag inte iof), är det något invärtes.

Men jag ska göra som du tipsade och hålla koll och fundera över vad det kan vara egentligen.

vad gäller den här killen så är det inte så att han visar att han vill bli kliad, för ofta kan man se att han är klibbig på flera ställen där efter att han varit i hagen utan täcke.

Det är sak samma med mitt sto. Hon kliar sig själv om inte matte är i närheten :D Jag har ägt henne i lite mer än sex år och hon har gjort likadant hela tiden.

Immer

Senast ändrad:

jaha, ja men då kanske det inte måste vara något farligt då, även om jag ska hålla lite koll. :)

har ditt sto hållit på så länge?

För några år sen hade jag en kille som var väldigt stressad när han kom till mig, han brukade bita sig själv i bogen när han var irriterad. Tror det var någon slags överslagshandling.

Sex år. Och hon mår fortfarande bra.
Nervös är hon inte heller, så det är inte fråga om överslagshandling.

Immer

ja nej det är inte en nervös handling, inget som har med bitande i bogen att göra som flera hästar brukar kunna göra ibland.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 930
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II