Titta på hennes hovar.

Sv: Titta på hennes hovar.

Att belastning sker på ett felaktigt sätt, varför? Det måste du själv ta reda på.

hästen är fel ställd VF så att den tramper och rulla över diagenalt, alså hästen landa på inner trakt arm och rulla över på vänster siden av tån.

Tilläga den har en inner balförsjutning HF.

Ja hon är sned och jag är så himla arg på mig själv att jag inte reagerat tidigare. Men jag kan inget om "hovslageri" utan har litat på min hovslagare att hon kunde detta oh dessutom är andra nöjda med henne. Redan förra vintern började jag fundera på hur hon såg ut, men tyvärr reagerade jag inte då. Nu känns det som det är riktigt illa och jag mår inte bra alls, hon har dessutom börjat få ont i ryggen och det tror jag beror på detta. Det är bara en månad sedan hon verkades och det ser ut så här. Nu kommer hovis på måndag och tar det värsta, jag ringde henne och sa att jag var missnöjd nu. Kommer att byta hovslagare nu och har redan en som lovat ta hand om henne som jag tror på. Tyvärr växer in te hovslagarna ´träd här uppe så man får ibland vara tacksam för att få tag i en bara....Vad som är lustigt är att hon gör bakhovarna fina, det är bara fram hon inte fixar :(

Du ska inte vara :rage: :arghh: el :cry:!!
hovslagern kan inte göra så mycket åt hästens fel ställning, en sån hov kav vara svor att jobba med.

H-n for hålla efter den HF så att få ner den balförsjutning!

Nu se jag bak ifrån VF att den inner trakt armen ligger lite långe ute, jag själv vilja dra in det lite mer om det går.

Jag anser att du har dåliga brodd. Om hårdmetallkärnan lossnar, så slits brodden ner.
Sliter hon skorna jämt på sommmaren?

Jag anser att du har dåliga brodd. Om hårdmetallkärnan lossnar, så slits brodden ner.
Sliter hon skorna jämt på sommmaren?

Ja hon sliter jämnare på sommaren, men hon såg aldrig ut så här förut. Så mycket som hoven "flyter" ut nu har den aldrig gjort innan. Men om det bara är en brodd som slits under hoven och de andra tre som är kvar är så gott som oslitna borde det ju bero på att hon är sned och inte så mycket om det är dålig kvalitet i brodden eller ?? Usch vad jag tycker det är svårt med hovslagare, nog borde väl en duktig hovslagare se detta och kunna korrigera det ?

Nu kan det ju också finnas andra orsaker till att hästen belastar sig felaktigt, det behöver då inte alls vara en fråga om hovslagare.

Nu kan det ju också finnas andra orsaker till att hästen belastar sig felaktigt, det behöver då inte alls vara en fråga om hovslagare.

Jodå det vet jag, men jag undrar ändå om det ser ok ut detta. Själv tycker jag inte att det ser bra ut. Det är bara en månad sedan hon verkades och nu måste hon komma och göra om det på måndag. Har ju haft hovslagare förut som kunde fixa henne, tror säkert att "min" hovslagare är duktig men kanske inte på problemhovar. Min andra häst gör hon så fin och har inte de problemen där.

Men om hästen har ont och snedbelastar sig så blir hovarna hur skeva som helst. Inget man kan lasta hovslagaren för.
Är du säker på att hästen är helt okey i kroppen?

Men om hästen har ont och snedbelastar sig så blir hovarna hur skeva som helst. Inget man kan lasta hovslagaren för.
Är du säker på att hästen är helt okey i kroppen?
Nej jag kan inte svära på att det inte skulle komma från något annat ställe. Får kanske kolla upp henne lite bättre. Men hon känns helt ok att rida och visar inget när jag longerar eller gör något annat med henne. Allt är som det alltid varit med henne. Har haft henne i många år och hade definitivt känt om det inte stod rätt till med henne. Men ska ta och kolla upp hennes rygg vidare ändå.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka