Titta på galoppträning

C

ciija

...ja, precis det!:)
Ni som är med i galoppvärlden, kanske vet: skulle det uppfattas som himla märkligt om man kontaktade nån tränare (eller någon i stallet) och bad om att få titta på hur hästarna tränas? Ni ser hur modig jag är, törs inte ringa och fråga, så jag frågar er först ;).

Jag är extremt intresserad av galoppen, men har aldrig haft glädjen att vara i närheten av den. Tävlingar ger inte så fruktansvärt mycket, man ser hästarna så lååångt bort.

Så, vad tror ni? Ska jag ta mig i kragen och ringa nån tränare, eller det är bäst att glömma tanken, för den bara kommer att uppfattas som konstig?

Sv: Titta på galoppträning

Ja, det är väl bara att ta mod till sig och åka ned till stallet och fråga, mycket bättre än att ringa...se så.. skynda på nu.. ;)

Eller så kan du ju bara ta dig till Jägers eller Täby om du bor i närheten och ställa dig och titta en morgon! :idea:

Tack för era uppmuntrande svar! :)
Nog dyker jag upp på Täby nån gång (ungefär när på morgnarna brukar folk rida ut? Ni som vet?). Ser ni där en människa som står fastfrusen i backen och följer hästarna med längtan i blicken, så är det Ciija. Det är bara att vinka när ni susar förbi ;)

På Täby öppnar de flesta stallen runt 7 eller dessförinnan, och nån eller ett par timmar senare brukar det vara full rulle på banan. Se bara till att vara där innan lunch, för sen är det ganska dött.

Men varför tar du inte kontakt med en tränare och ber att få vara med i stallet (stallskötsel) i ett par veckor som någon sorts praktik eller dylikt? Då får du ju verkligen se och känna hur detär i galoppvärlden. Så började jag en gång för läääääääänge sen och det fungerade jättebra som inledning för mig! :)

Räkna med att dom rider ut första turen id 06.00 på morgonen och så har dom frukostrast vid 9 ca. Sätt dig på stallcafet och titta på hästarna o lyssna på allt skvaller, det brukar vara jättekul!!

Tihi, man kan lära sig massor om folks relationer till varandra och mellan tränare/jockeys m.m. om man bara sitter och lyssnar sådär! :rofl:

(Uuuuuusch, inte tjuvlyssna!)

Gisburne skrev:
Men varför tar du inte kontakt med en tränare och ber att få vara med i stallet (stallskötsel) i ett par veckor som någon sorts praktik eller dylikt? Då får du ju verkligen se och känna hur detär i galoppvärlden.

Det var ju det jag tänkt göra, att kontakta nån tränare just för att få komma och vara där i en kort period. Men dels vet jag inte hur allt funkar i galoppvärlden, dels är glappet mellan intresset och kunskap så stort, att jag blir så här ovanligt blyg för att prata med eller fråga de kunniga.

Det är märkligt ibland hur man fungerar!:D Man kan snacka oavbrutet om galoppnyheter med likadana noviser, men när man kan få ta del av de erfarnas kunskap, då backar man (läs: jag) ;).

Dock har jag hittills bara fått positiv och okomplicerad respons av galoppfolket: "ja kom och jobba lite då" *glad*. Men man vill ju lära sig mer om just galopphästar för att bli till nytta, inte klafsa runt och vara ett irriterande bihang:devil: Därför skulle det vara skönt att först komma och titta på träningar och - DEN STORA BAKTANKEN - tjäta in sig på en-två veckors stall-och ridjobb när man är på plats!:D

Det blir bara intressant att se hur jag får ledigt från jobbet (men det fixar jag), och ännu mer spännande, var jag hittar nånstans att bo under det eventuella (om jag har tur) veckojobb på stallet. Om någon kan känna igen sig - hur löste ni boendeproblematiken? Ställde ni in resväskan hos kompisar/släkt i närheten :idea: , eller kom på någon annan bra idé? Föreställ er att ni bor 40 mil från den närmaste galoppbana eller stall.

Ha, nu känner jag mig riktigt på hugget och kan inte tänka på nåt annat än galopp! :eek:

toughcookie skrev:
Sätt dig på stallcafet och titta på hästarna o lyssna på allt skvaller, det brukar vara jättekul!!

Säkert, särskilt när man inte hänger med! Då räknas inte tjuvlyssningen till dödssynder, för man kan inte sprida skvallret vidare:idea:. Detta finns då med i min "bra-att göra" lista, när jag kommer dit :D

Senast ändrad av en moderator:

Kom ner till mig vetja! Jag behöver hjälp och Nariaat är väldigt nice att rida, 2-åringen har kommit in i nån sorts jag-är-bäst-och-behöver-inte-dig-matte-för-att-springa-period! Suck, dessa barn, skratt! :D

Himmel! Jag blir alldeles till mig, vilka vänliga, varma och härliga ni är, hela bunten! :love:

Toughcookie: det vore jätteskoj att fika tillsammans!! Kommer till Täby på helgen, skulle vara kul om du är där och har lust och ta en kopp kaffe eller så! :)

Björkis: tusen tack! (Förresten, det går inte att skicka PM till dig:confused: ) Tar gärna en "Veckans galopprunda: Björkis stall" och knackar på din dörr i april, om du fortfarande inte har nåt emot då! ;) Unghästarna är härliga, även om de driver en till vansinne. Typiskt barn i trotsperiod! Ibland är det inte "jag-behöver-inte-matte", utan "jag-ska-bli-av-med-dig-matte" period, då LÄNGTAR man att småttingarna äntligen växer upp:D
Din Nariaat skulle jag verkligen vilja rida - av diskussionerna här att döma är han en riktigt trevlig prick - och lätt är jag också, runt 50;)

Tack tack, jo Nariaat är en solstråle! Kommer ALDRIG mer att få en sådan pålle, han är makalös. Han gör precis allt man ber om, att han sedan är hingst tänker man inte på, ställer du honom i gången så står han där, han bryr sig inte om att damerna står och trånar efter honom när man ska iväg och rida, han är aldrig elak mot sina hagkompisar, listan kan göras lång. Jag hoppas att han alltid kommer att vara såhär, men man vet ju aldrig, någon dag borde han ju komma på ordentligt att han faktiskt är hingst, visst morrar han åt damerna när han går i hagen, men aldrig någonsin har han gjort stort väsen av det. Han busar med Sport Star, äter sin mat och solar sig när det behagar, en prins helt enkelt.

Unghästar är ju som de är, periodvis, förra veckan va 2-åringen universums kung och tyckte han kunde göra precis som han ville, bita matte i armen, äta upp lindorna på natten, ha egen galoppbana i boxen, pulla så hårt att mattes vänsta hand gör ont, men han är en charmknutte på sitt vis. När han kom till mig hade han mer eller mindre bara gått på lösdrift, och va ett riktigt monster att hantera i början! :crazy:
Men nu är han snart "häst" han oxå :D
Han är trots allt bara en "snorunge" och har mycket kvar att lära sig. Tur att jag är född envis som en åsna, för i fel händer hade han blivit något av en problemhäst, han har en väldig vilja, men kanske är det den som i framtiden gör honom till min Breedersvinnare? Hi hi :rofl: . Jag älskar detta lilla busfrö :love:

Ska pm:a mitt nummer, ikväll bär det av till Täby, hemma går det inte att rida, isgata och sönderplogade vägar :mad:
Stannar nog till Fredag, har iaf packat med mig foder och utrustning för det. Hoppas bara att min hand mår bättre snart, har fruktansvärt ont i den, tror att jag klämt någon sena.

Tänk på att det är DÖTT på söndagar och banan stänger tidigt då.
men lördagar brukar det kunna hända en del då många amatörer kommer in och tränar då. Vill du se snabbjobb är tis och ons "säkraste" dagarna!!

Tänkte det! Söndagar är definitivt inte bästa valet. Men det är ju en helg, och jag är där ändå... Äsch! :p Då får jag svepa Täby nån tisdag då!

Undrar: kan man få titta in i något stall? Bara av ren nyfikenhet. Blir man utkörd, ja, då är det bara att traska sin väg. När man är där så vill man göra ALLT på en gång! :D Sedan behöver man ju inte alls härja där så mycket som man tror, men drömma och planera är kul.

i de flesta stallen får du nog komma in och se dig omkring lite!

toughcookie skrev:
det är bara att fråga, dom flesta tränarna är jättesnälla.

Vad bra! Då är stallbesök med i dagordningen. Hoppas jag hittar nån tränare där (det vore så praktiskt med klädkod!:idea: Man slipper hoppa på nån oskyldig människa och begära att få titta på hästarna! Ungefär som professorer i samhällsvetenskap har: en SVART T-shirt, diskretfärgat skjorta ovanpå, och slutligen grön-grå-brunrutig kavaj. Och skägg! Något liknande borde införas i alla sammanhang:D)

Men om du vill vara säker på att få komma och titta så kan du väl maila någon tränare som verkar intressant och boka en tid! Finns länkar på täbys hemsida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka