Titta på analysen....

Ridtjejen

Trådstartare
Analyserade mitt hö,och det var inte så bra.... har äldre hästar som knappt rids. Vad ska jag komplettera med om jag inte vill ha de dyra pelletserna som Krafft Rehab....

ANALYSRESULTAT
Fodermedlets sammansättning Per kg Per kg
och näringsvärde för häst foder ts

Torrsubstans (TS) För häst % 80,2
Omsättningsbar energi För häst MJ 7,8 9,7
Råprotein För häst gram 63 78
Smältbart råprotein För häst gram 34 42
Kalcium (Ca) För häst gram 2,3 2,9
Fosfor (P) För häst gram 1,3 1,7
Magnesium (Mg) För häst gram 0,8 0,9
Kalium (K) För häst gram 10,7 13,3
Kalcium/Fosfor (Ca/P) För häst Kvot 1,7

Sv: Titta på analysen....

Räcker det med lusern?
el ska man komplettera med mineraler också?
kolla det på hippocampus. Ca/P är ju hygglig så det är bara mängderna du får kolla då. Strunta i att hippocampus anser att du ger för mycket energi och protein. Eftersom du har äldre hästar kan de behöva mer av båda än vad hippocampus säger. När jag räknade till min gamla ponny så lade jag till arbete som motsvarade "hård träning" trots att han bara gick i hagen. Det passade bra förutom sista året då han hade svårt att hålla hullet i alla fall (han blev 32 år) Om hästarna inte klarar lusern (det finns de som inte gör det, så prova lite försiktigt) så kan man ta soja, betfor och vetekli istället (tänk på att vetekli innehåller mycket fosfor) naturligtvis i kombination med så hög grovfodergiva som möjligt.

Det finns ju faktiskt lättfödda gamlingar också.

Jag har en 21 åring som lätt blir fet och står i samma stall som en 28 åring som definitivit inte heller behöver överösas med massa mat.
I förra stallet stod en 24 åring som var rund som en tunna.

Beror ju hel på vad det är för häst.

Räkna också på vad som blir billigaste proteintillskottet.
Lusern beror ju på vilken sort man väljer. Detta är mina inköpspriser, kan ju variera.
Krafft lusernpellets 178:- för 25kg. 8,5MJ och 105g smb rp. Ca 6,80kr per 100g smb rp.
Kvarnbyfoders lusern 162:- för 25kg. 8MJ och 150g smb rp. Ca 4,30kr per 100g smb rp.

Men du kan ju välja soja (inte så miljövänligt), krafft muskel eller något annat.

Om du behöver mineralfoder eller ej beror på totalfoderstaten. Du kan räkna med att behöva tillsätta Selen.
// Linda

Det finns ju faktiskt lättfödda gamlingar också.

Jag har en 21 åring som lätt blir fet och står i samma stall som en 28 åring som definitivit inte heller behöver överösas med massa mat.
I förra stallet stod en 24 åring som var rund som en tunna.

Beror ju hel på vad det är för häst.
Nej, det är sant. Jag har bara erfarenhet av min egen gamling, men han började inte bli svårfödd förrän vid ca 28 års ålder. Så lite beror det ju på vad man anser som gammal;) Jag köpte också en bok som heter The older horse. Det var från den som grund som jag lade upp foderstaten till min. Men som sagt... Även i den boken ansågs ingen häst gammal förrän den var runt 25 sådär. Sedan är det ju individuellt också förstås. Kanske var fel av mig att anta att ts hästar började falla ur pga ålder:o

Jag tycker inte att det ser såå pjåkigt ut för en häst som inte tränas så mkt. Se till att täcka proteinbehovet bara och strunta i kvoten. Eventuellt kan man höja kvoten med lusern eller soja t.ex. om man har en häst som har lätt att falla ur. Jag tror också att du kan strunta i ifall hippocampus tycker att det blir för mkt energi eller protein. Jag tycker generellt att deras värden är vääääldigt låga. Jag vet inte många hästar som kan äta så lite som de rekommenderar och fortfarande må bra.

Mvh JV

Jo, det är ju olika vad man räknar som gammal. Jag räknar absolut inte min 21-åring som gammal än på flera år. När han är 30 kan jag sträcka mig till att säga att han är äldre, men kanske inte gammal. :p
Jag har goda förhoppningar om att min häst ska bli gammal, dvs. en bra bit över 30.

Men jag äv van vid att folk kallar sina hästar gamla så fort de är 17. :crazy:

i dagsläget ger vi de äldre hästarna som är närmare 25 år 1 ½ kg Krafft Rider vardera (de fick tidigare 1 kg Krafft Grund), samt så har de fri tillgång till hö, och jag vet ungefär att de äter ca 9-10 kg vardera per dag. Räknar jag på det foder jag ger dom så räcker det inte till... saknas smältbart protein,fosfor etc...
När det gäller lusern, ska man väl komplettera med mineraler också el?
vill ju ha det så enkelt som möjligt vid utfodring utan att behöva blanda och mixa.... de är inte tunna i typen ngn av dom,mer utav robust ponnytyp.. utan håller sig fina antingen de går på bete sommartid el går på lösdrift vintertid.... det är främst att man vill se till att de fortsätter vara så fina och får de ämnen de behöver... ger dom glucosamin och vitlök också för lederna och deras hosta. men man vill inte överfodra dom så de får kolik el nåt sånt med tanke på att de rids så sällan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama