Barnardo

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips för hur jag ska rida min häst. Mitt mål är att få ner honom lite mer i vikt och jobba på att få en riktigt bra kondition.

Någon som kan ge roliga tips på hur man kan rida och träna? Intervaller, klättring eller vad behöver man göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips?

Jag skulle behöva lite tips för hur jag ska rida min häst. Mitt mål är att få ner honom lite mer i vikt och jobba på att få en riktigt bra kondition.

Någon som kan ge roliga tips på hur man kan rida och träna? Intervaller, klättring eller vad behöver man göra?
varierad motion :idea: allt anpassat efter hästen såklart...även "offroad" i skogen stärker hästen:)
 
Sv: Tips?

Mångsidig träning som passar hästen och bra foderstat är nyckeln till en bra kondis.

Jag tycker personligen det är hur kul som helst att rida i skogen :banana: ; förutom att det är bra mycket trevligare än ett ridhus så finns det många möjligheter till variation, man kan prova lite "terrängkörning", alltså inte bara gå på upptrampade stigar.
Klättring är bra för hästens rygg, muskelbyggande.
Finns det ett grustag i närheten är det en utomordentligt bra träning, dock är det väldigt påfrestande för hästen så det ska man inte göra alltför länge eller ofta.

Vill man rida i ridhus kan man träna bommar, hoppa eller rida på volter. Volter är bra, då kan man ställa hästen och mjuka upp den lite. :)

Det finns hur mycket som helst man kan göra. Det viktiga är att man tränar på ett sånt sätt som inte skadar hästen, träning ska vara nåt hästen förknippar med positiva minnen :)

Låna en bok på bibblan för att få lite uppslag. Man kan sno lite idéer från böcker där de rider in unghästar ;)
 
Sv: Tips?

Vilken foderstat har hästen, hur stor är den, ska den tävlas mm?
Ut och skritta långa turer gärna i kuperad terräng....det stärker hästen och ger en ökad grundkondition. Rakt ut i skogen utanför stigar mm är också bra.... klättra, hoppa lite kavaletti ...
 
Sv: Tips?

Låter himla bra! Jag föredrar definitivt att rida i skogen. Man kan ju träna dem där likaväl som i ett tråkigt ridhus :P
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp