Dandylinn

Trådstartare
vad ska man vara extra noga med att kolla upp när man skaffar medryttare på sin häst?
ska man kolla på hur bra personen rider , eller hur hon sköter hästen i övrigt ?
vad tycker ni medryttaren ska göra, rida , sköta eller både och ?

vad tycker ni ?
jag behöver lite tips..... :confused:

Sv: tips ??!

Jag tycker man skall kolla upp allt. När jag hade häst i kollektivstall ville jag ha en hästfri dag, och då hade jag en medryttare som både red, mockade och fodrade. Numera vill jag ha sällskap att rida, så då blir det bara ridning för ev. medryttare.

Man bör nog vara väldigt tydlig med att tala om vad man vill att medryttaren skall och inte skall göra.

Jag tror att det är viktigast att "kemin stämmer" mellan din häst och medryttaren, okunskap på något område brukar kunna kompletteras relativt lätt men det är svårare att kunna komplettera häst-människarelationen. Sedan skulle jag i alla fall ställa lite större krav på hanteringen av hästen från marken än vad jag gjorde på ridnivån så länge det bara handlar om att hästen ska få komma ut och röra på sig, då räcker det långt att ryttaren sitter hyfsat och inte rycker och sliter i hästen. Om det däremot handlar om att medryttaren ska hjälpa till att träna och förbereda hästen för tävling skulle jag lägga större vikt vid att medryttaren rider bra men när ryttaren rider så pass bra brukar h*n oftast ha rätt bra stallkunskaper också.
Hur mycket en medryttare ska göra beror nog väldigt mycket på vilken orsak som man vill skaffa medryttare för. Personligen tycker jag dock att det kanske är roligare att vara medryttare om man får vara med i den allmänna skötseln av hästen.

Jag håller med Borka om att man bör vara väldigt tydlig med vad man vill att medryttaren ska göra och inte göra. Jag anser att man bör skriva ett kontrakt med sådana saker specifierade och även om eventuell betalning m.m.

/Sara

gör så här : räkna hela kostanden för hästen, mat, skor veterinär, stallhyra ALLT! och sen delar du det i hur många dagar det är i en månad, och sen tar du det och gångrar det med hur många gånger hon rider i månaden, så få rdu en bra kostand, och så visa henne uträkningen om hon tycker att det är mycket eller så.

vad ska ingå? menar du vad hon ska få göra då eller? jag tycker att det är jätte trevligt med häst ägare som låter sina medryttare tävla! kanske inte en jätte stor tävling men en liten clearround i allafall!!!

sen har jag ett tips! om du är osäker på hur hon rider hästen etc, säg att du vill att hon ska ta en lektion i månaden eller så för DIN tränare, för då får hon ju rätt hj'älp om du förstår.

lycka till!!!

Tycker att man ska utgå från vad du vill ha hjälp med. Om det "bara" gäller motion/skogsridning så kanske det räcker att medryttaren har kontroll över hästen medan form m m inte är lika viktigt. Vill du ha hjälp med utbildning/träning så är ridningen viktigare.
Hanteringen från marken är ju alltid viktig.

Själv tar jag det för självklart att man som medryttare den dag man rider också mockar och gör i ordning foder.
Sådant som in- och utsläpp och stalltjänst får man ju komma överens om.

Hur mycket som man ska betala beror ju på vad som ska göras. Personligen tycker jag man kan ta mer betalt om medryttaren får träna än om det bara är motionsridning. Ska medryttaren hjälpa till med in/utsläpp, fodring m m så går priset ner. Tror inte jag kan ge någon summa, då det varierar så i landet vad det kostar med uppstallning m m.

Sedan - skriv kontrakt vad som ska göras och vad som inte får göras.

Viktigast är dock personkemin, mellan dig och medryttaren och inte minst mellan hästen och medryttaren.

Jag tycker det beror på vad du har för häst/vad den används till. Har du en tävlingshäst tycker jag du ska kolla medryttaren väldigt noga så hon/han inte "förstör" hästen som det lätt kan bli. Har du en häst som du bara motionsriden spelar det inte lika stor roll, då är kravet på medryttaren betydligt lägre enligt mig. I båda fallen är sättet som medryttaren sköter/handskas med hästen viktigt.:)

min medryttare sköter,mockar,tar in , rider och fodrar en gång per vecka.

hästen är till för både och dvs både skogsridning och träning.
tävla..det vill jag nog göra själv faktiskt.

vi har inte direkt kommit överens om pris än, men jag skulle vilja ha 200-300 i månaden eller hjälp med skötsel som utsläpp,fodring,mockning,utsläpp mm varannan helg.

hur mycket kan man begära ?
låter mina planer för mycket ?

tips! vill få detta att funka då min förra medryttare tyckte det var för dyrt.

tycker nog att det beror lite på rätt o slätt vanligt hästvett...
klart att han/hon ska kunna rida också men tycker att man ska ha lite "samma inställning" till hur en häst ska skötas, det finns ju 1000tals sätt och alla hästägara har ju alltid "rätt". viktigast är nog att man tänker lika o att man kommer överens. har man en tävlingshäst ska medryttaren ju inte förstöra hästen eller vara "farlig för sig själv" rida oansvarigt eller så i trafik typ. jag skulle vilja ha någon som jag kan lita på till 100% o som jag skulle känna mig säker på att jag tex kan lämna hästen ensam till om man ska på semester eller så. man vill ju inte känna att man ska behöva vara i stallet med sin medryttare bara för att man inte riktigt litar på den, då försvinner ju liksom hela poängen med att ha medryttare

Jag tycker att man ska kolla på helheten, som de flesta har sagt. Eftersom jag vet att jag själv inte rider perfekt, skulle jag inte kunna begära detta av en medryttare heller.:idea:

Men det med kostnader är lite olika..
När jag var medryttare själv, så fick JAG BETALT av hästägaren, och inte tvärtom, som det brukar vara. Detta tycker jag är helt rätt, även fast man som hästägare ibland behöver lite extra pengar, det har jag verkligen märkt nu..:smirk:
Detta beror självklart på Varför man skaffar en medryttare. Men om man vill ha en medryttare för att man själv inte orkar/hinner med sin häst så ska man inte ta betalt (om medryttaren också mockar och sköter allt på Sin dag).
Det är en stor hjälp att ha en medryttare, jag förstår inte varför man skulle ta betalt.:crazy:

Jag sätter pålitlighet och ansvarfullhet före bra ridkunskaper. Men det beror ju lite på vad du vill att medryttaren ska göra.

*lånar*
Varför vill du ha medryttare?

För att hjälpa dig med kostnader, eller tid? Eller både och?

Jag skulle nog kolla upp att hon är pålitlig. Du har ansvaret för hästen= du måste kunna lita på personen i fråga för att kunna njuta av din "hästfria" dag!

Jag håller med dej! Man kan inte ta betalt för total kostand delat med 30, som någon föreslog, om ryttaren inte har fri tillgång till att göra vad h*n vill på "sina dagar". Problemet när man bor på landet i alla fall är att de som bor nära har möjlighet att ha egna hästar, och det har de om de är duktiga. De andra kanske rider för dåligt. Hittar man då en duktig hjälpsam person kanske man t o m måste betala för hjälpen.
Sen är det en annan sak: För mej känns det svårare att begränsa hur får rida och ställa krav om personen betalar lika mycket (eller nästan lika mycket) som ajg som ägare. Ju mindre betalt ju lättare att ställa krav och säga att det är är tex skogsridning som gäller. Jag föredrar gratisryttare som är glada för att få rida en trevlig häst, jag kan då säga att du får göra det och det men inte det. Inget tjafs.
Det här blev lite rörigt ser jag :crazy: men jag tycekr det är en massa problem med medryttare. Om de tinte är någon man känner väl eller helst någon inom familjen/släkten.

Jag har precis hittat en medryttare som ska skogsrida mina hästar en gång i veckan. Jag tar inget betalt, men hon ska mocka till den hästen hon rider. Själv tycker jag det är rimligt.

Visst jag har en välutbildad häst, men hon kommer bara få rida ut i skogen. Träna osv får hon göra på ridskola eller liknande, jag har inte köpt häst för att andra ska träna den. :crazy:

Kommer jag på henne med att pressa min häst, flängrida osv så är det slut på det roliga. Jag bryr mig inte om ifall hon inte rider väldigt bra, bara hon har balans nog att sitta kvar, kan lösa svåra situationer och är ansvarsfull.

Jag kommer skriva kontrakt som ska följas, annars sägs det upp med omedelbar verkan.

//E

Ta betalt :confused:
Man kan väl inte ta betalt för att någon sköter/rider ens häst, det är ju helt orimligt :crazy:
Ingen ska väl ha betalt egentligen...
Jag menar...
Medryttaren gör allting åt ägaren, vilket gör att ägaren kan vara ledig från "hästägandet" ett tag.
Medryttaren får i gengäld rida och bättra på sin ridning.
Så att någon skulle betala...nja...det låter lite konstigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 938
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama