G

glittris

Jag ska börja tävla min ponny och undrar om någon har något tips? :banana:

Sv: tips???

Okej. Är det något speciellt du undrar över, kan ju bli lite mycket att skriva allt du ska tänka på? :)

En sak du ska tänka på är att inte bli för nervös, för då får man hjärnsläpp och glömmer banan:D

Mitt tips i hoppning är att NOGA gå banan! T.ex gå en gång med sällskap för att få tips mm, och sen gå banan en gång till själv. Blir man nervös och stressad kan man lätt glömma banan om man inte gick ordentligt och tog sig tid att lära sig den. Gå alltid samma väg som du ska rida!!
:)

Och strula inte till det och ändra vägar m.m. i sista sekund för då blir det bara pannkaka av alltihopen :D

tillägg: när du går banan, gå inte och prata med kompisar. Vet en hel del som gjort det och sen inte har någon koll alls på hur banan går.

Visst kan man väl prata med kompisar, men då beror det på VAD man pratar om.
Jag själv tycker kompisar är en jättebra idékälla att bolla idéer med.
Men det är klart, går man och pratar om vad man ska göra nästa helg så kommer man nog inte ihåg manan särskilt bra.

visst kan det vara en bra idékälla, men samtidigt kan det själpa mer än hjälpa. De har andra typer av hästar än en själv, hästar som klarar olika svängar och vägar olika bra. Går man med andra blir man mer eller mindre påverkad av deras vägval och går då inte efter det vägval som passar en själv och ens häst bäst. Men hur som helst syftade jag mest på att prata om annat än banan när jag skrev "gå inte och prata med kompisar".

Jopp, det har du rätt i att det mer kan stjälpa en hjälpa. Om vi tar mig som exempel. Jag tävlar inte så mycket själv, men jag brukar följa med min kompis som hästskötare. Går även banan med henne. Jag känner hennes häst, vet vilka svängar hon klarar av åså. Så vi går och bollar idéer hela tiden och det har då aldrig slutat med nå bortglömda banor hittils.. Jag tycker det beror mycket på VEM man går med, och oftast väljer man någon man har förtroende över och någon som man vet känner hästen!? Man ber ju inte lilla okunniga Lisa följa med en som aldrig sett en rida sin häst.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: Mli
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30