Tips vid lymfangit...

Ä

älskar_min_häst

Hej...

Har ni några tips på vad man kan göra yttligare så att svullnaden går ner vid lymfangit, än pencelinkurar och ut och skritta...

Tacksam för svar... :banana:

Sv: Tips vid lymfangit...

Jodopaxomslag. Blanda ut jodopax till svagt tefärgat mix och blöt upp bomull i det, ska täcka väl runt benet ( förutsatt att inte lymfangiten gått upp i hela benet), lägg filtpadd runt, linda och låt hästen stå med det över natten. Funkar bra även på ömma ben efter slag/sparkar, sår etc. Alt. kylslangar men då måste du ha tillgång till en dusch.

hej ja å varva med alsollösning det brukade jag göra när min märr svullna

Hej!
Har precis avslutat en behandling på min häst som haft lymfangit.
Förutom pc så har han stått med spritbandage på nätterna och det tar ner svullnaden fort.
Först gasväv som man dränker i asolsprit, därefter bomull och över detta ett bandage.
Linda ett stödbandage på det andra benet.
Hoppas det går bra.

Fick antibiotika av vet. Gav det sen själv i typ 5 dgr.
Jag la på kortisonbandage för svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka