tips vid longering!

Cilla

Trådstartare
vads kan och bör jag göra föra att hjälpa min häst att arbeta rätt vid longering?

jag vill inte sätta på henne en massa hjälptyglar, jag anser inte att jag har kunskapen till det. det som finns att tillgå är en halsförlängare, tömkörningsgjord, sadel, träns, longerkapson och 2 longerlinor.
hon lyssnar på vad jag säger och kan trava, galoppera och skritta fint i båda varven... (högergaloppen är väl inte hundra, men det är på gång!)
hon har stått och vilat hela sommarn och jag vill ge henne bästa förutsättningarna för att utveckla rätt muskler.

kan ni hjälpa mig?

Sv: tips vid longering!

hejsan. Har du provat löslongering? Jag gör det med min häst efterssom att han jobbar bättre då än när han går i lina... Lycka till!

testa löslongering eller låt bli. en häst runt runt i lina utan inspänning sliter mer än det gör nytta. sätt hellre igång hästen genom skogsridning.

förresten vem är du?! såg att vi bor i samma lilla stad

men hästen springer väl runt lika mycket oavsett om den är på lina eller inte?

vi rider henne i skogen, men jag vill att hon ska få arbeta upp ryggen utan vikt från ryttare.

vilka inspänningar ska man använda då?

inte samma sak alls. testa själv..

ja, självklart skulle jag pröva och använda mig av det om jag hade tillgång till ett ställe!!!!!!

men kan du förklara för mig vad det blir för skillnad? varför skulle det vara bättre att löslongera?

bl a att hästen får finna sig sin egen fria form. dessutom blir det ju samtidigt en bra ledarskapsövning..
du kan ju bara sätta upp en inhägnad inne i hagen du har nu och vara där

Jag kan bara rekomendera en metod det är den enda som jag tycker fungerar för att hästen ska jobba igenom hela ryggen och få med sig bakbenen. Det är en pessoasele (osäker på stavning) Slår allat annat. Mjuk men det ger superresultat och den tvingar inget.
Min förra häst hade mycket problem när jag fick hon att kunna jobba igenom sin rygg men detta hjälpte oerhört mycket. Testa detta så vet du att hästen går rätt för i andra inspänningsanordningar så är det så lätt att hästen bara kröker på nacken men bakbenen och ryggen jobbar inget.
Och att longera en häst utan att den går i form är i min mening ett fruktansvärt onödigt slitage på hästen. Jag tror jag såg billiga sådanna selar och på börjes egentligen är det en väldigt simpel annordning men ack så smart :)

AirPrins skrev:
Jag kan bara rekomendera en metod det är den enda som jag tycker fungerar för att hästen ska jobba igenom hela ryggen och få med sig bakbenen. Det är en pessoasele (osäker på stavning) Slår allat annat. Mjuk men det ger superresultat och den tvingar inget.

Du kommer snart bli påhoppad :bump:

Jag brukar tömköra för att han ska få jobba med ryggen utan mej på.. Det är rätt kul faktiskt. Då kan man ju göra lite alla möjliga övningar o slipper volten hela tiden. :)

Senast ändrad av en moderator:

vovicockokanon skrev:
du kan ju bara sätta upp en inhägnad inne i hagen du har nu och vara där

som sagt, jag skulle göra det om jag hade tillgång till det. :D
i hage nummer ett går det 6 andra hästar. :bump: (kan iof bli rätt kul...)
i hage nummer två, som för övrigt är precis bredvid hingsthagen :eek: finns det inget bra plant område, dessutom så är hela hagen fullt med 1 meter höst gammalt gräs.
en ridplan håller på att ställas i ordning, men den kommer inte att vara klar föränn till våren, tidigast! :cry:

AirPrins skrev:
Det är en pessoasele (osäker på stavning) Slår allat annat. Mjuk men det ger superresultat och den tvingar inget.

är det en sån här?

tycker den ser tveksam ut.... hur i hela friden ska den där kunna göra så att hästen finner en fin form?

Senast ändrad:

Little_Cowgirl skrev:
Jag brukar tömköra för att han ska få jobba med ryggen utan mej på.. Det är rätt kul faktiskt. Då kan man ju göra lite alla möjliga övningar o slipper volten hela tiden. :)

Min lilla pålla älskar att tömköras! :love:

men jag vill longera henne för att hon ska få arbeta runt, utan mig på ryggen. hon har mest bara gått rakt fram i skogen, och det är ungefär samma resultat som tömkörning ger.

fast jag tycker att om hästen klarar att bära sig i lungt tempo på en 8,10-metersvolt i galopp, så är hästen balanserad och har hittat en fin form. har jag fel i det?

nu kan inte tömköra men jag har sett att man kan tököra på volt. alltså du styr hästen runt dig o följer med lite grann runt. ni som kan är det rätt beskrivet? det kan du ju göra! eller be nån som kan först kanske som lär dig.

Ja precis fast den jag har sitter inte lika hårt.
Jag kan bara säga att min häst som hade ryggproblem och hade svårt att jobba igenom ryggen ordentligt. Detta hjälpte honom otroligt mycket. Det var bara ett tips. Det är det bästa som jag har provat och som jag har sett resultat både från massör och vetrinär. :)

Varför då. :confused: Det var bara ett tips om vad jag tycker har funkat för mig.

skrevs om detta i en annan tråd för inte så länge sen...

Jag säger åter igen det ser ut och fungerar som en fångströjja! och dessutom ville ju trådskaparen inte använda sånt här!
Vill man ha en glad och samarbetsvillig häst i det långa loppet är det väl ändå inte så smart att använda sig av sånt skräp. Tänk efter en stund och släng skiten!

Det är vad jag tycker...

Tömkör på volt? Varken ben eller psyke mår bra av att bara springa runt, runt, runt så som det blir med longering. Med tömkörningen kan du variera arbetet och få den absolut bästa träningen.

Tömkör/led hästen i skogen också, utan ryttare - ju eländigare terräng desto bättre. Ger oerhört bra resultat för såväl ben som rygg som huvud.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?