Tips vid lastning!!

E

emmie_karlsson

Jag har precis blivit ägare till ett halvblodsto som jag tidigare varit medryttare på. Och hon är enligt den tidigare ägaren "omöjlig" att lasta, i sommras försökte vi en gång, och då gick hon efter viss övertalan upp på rampen, men kom inte längre än att hon stod med framhovarna inne i transporten, innan hon kastade sig bakåt igen.
Grejen är att hon har innan tävlat medelsvår fälttävlan, vilket får mig att tro att hon lastats många gånger förut. Jag VET att hon inte är rädd, det är bara en av alla olater hon har. I sommras gav vi upp utan egentligen ha försökt, höll på knappt en timma, och jag har tidigare hållt på betydligt längre än så med andra hästar innan. Men då var det inte min häst och jag sa inget.

Men, nu är det min häst och jag har för avsikt att både åka iväg på träningar, tävlingar m.m. Har tänkt låna en transport till helgen och bara lasta in henne, låta henne äta frukost i transporten och lasta ur henne igen, som "träning" lixåm. Är detta en bra idé ? Och nu vill jag ha tips!!!! Allt är av värde, alla tips kan komma till användning!

Linor, lasta mot en vägg, muta med mat? Vad ska jag göra??

M..v.h. Emelie

Sv: Tips vid lastning!!

Jätte bra att träna... Min Lady åkte mycket när hon var ung men hade ett "uppehåll" i åkandet på ca 1½ år när vi tog hem henne. Då blev hon skit jobbig.

Ett tips som jag har provat på en kompis häst också, hur envis som helst, vill bara inte gå in...iaf, kör iväg transporten en bit ifrån stallet. Prova att lasta där...kompisens häst gick rakt in i transporten när vi lastade henne en bit ifrån stalllet. Sen gjorde vi det ett par gånger. Åkte en runda och "släppte av" henne vid stallet. samma sak dagen efter sen provade vi att lasta på stallplanen...då var det inga problem. Testa skadar ju inte... Glöm inte tålamodet bara...LYCKA TILL!

Det är bra att du har fått låna en transport att träna med.
Tvinga in hästen men liner tycker jag inte du ska göra,
den ska gå upp själv.
Locka med mat är väl ok, tänk på att när hon sätter hovarna på
rampen så ska hon inte frysa fast o stå där i 10min utan
då ska du backa av henne. Stå o tänka kan hon göra på backen,
på rampen ska hon vara när hon går upp.
Sätt inte krav på dig att hon ska upp till vilket pris som helst
utan tycker du att hon har varit mindre stressad vid träningen
så kan du gått sluta där o forsätta dagen efter.
Lycka till.

Jag tycker linor funkar bra, iaf till min. Du fäster dem i transporten (med säkerhetsknut) och sen korsar du dem bakom hästen. Det hjälpte mig, min häst fick en vacker dag för sig bara att hon minsann inte skulle in i transporten. Hon hade åkt hur mycket som helst innan, så det verkade bara som en fix idé, ren tjurighet.

Till lite rädda hästar är det säkert bättre att de får träna mycket i lugn och ro och lära sig att det inte är något farligt. Men till äldre tjurpållar tycker jag det funkar jättebra med linor...

Hur länge får du ha den? tycker själv att det bästa är att låta hästen bara gå in i transporetn så ofta som möjligt om man har en svår lastad häst så passa på att låta henne gå in i transporten på vägen till hagen/stallet och innan och äfter ridning = så ofta du kan, håll på med detta tills hästen går själv man in i transpotrn.

Lycka till.

inga linor, inga mutor, inga slag, inga arga röster.

mitt tips är att bara vänta ut henne, någon gång kommer hon tröttna och gå in. håll linan sträckt men inte för mycket tryck! när hästen tar ett steg framåt eller kanske bara väger över lite, lätta då genast på linan! och efter några sek. börja om igen.

Använd ett långt grimskaft som sitter fast i en ordentlig grimma. Vänd upp med ordentlig väg till transporten och stig på. Stannar hon eller kastar sig åt sidan så vänd ALDRIG om, låt henne gå upp därifrån hon nu själv flyttat sig till. DU står kvar på samma plats. Om hon fryser fast så backa henne och försök igen.
När du lasttränar så se gärna till att ha en transport med utgång fram och ta bort mellanväggarna. Om din häst ser att det finns en utgång på andra sidan kan du i värsta fall låta henne "springa" genom transporten och upprepa det tills hon går lugn och snällt.
En sista metod: Backa in henne, gå ut , vänd om ch försök gå rätt in.
Ett alternativ är att plocka med grimskaftet och göra det hårdare tills hon gör en ansats till att gå framåt.- då släpper du efter (eftergift)
Hoppas du lyckas.

Finns lite olika metoder, alla fungerar inte på alla hästar ;)
Kompisens häst var jättesvår att lasta. Hon tog dit en riktigt duktig westernryttare/tränare som hjälpte henne.
Han använde sg av ett spö som han petade på hästen med, gick han emot honom fick han sig ett rapp (han är ju ledtam :angel: ) och när han gick in i transporten slutade han såklart att peta på honom.
Detta funkade oerhört bra, på denna hästen. Jag skulle testa på min häst, men hon blev jättestressad och sprang runt runt.
Så jag tog ett långt grimskaft och gick in i transporten och la det ett varv runt bommen. Hon hängde med en bit, men när hon backade ut upptäckte hon att hon satt fast. Hon kastade sig och hängde i grinskaftet en stund, men märkte att hon fick eftergift när hon var mitt på lämmen. Då stannade hon och jag gick ut och klappade henne. Sedan följde hon med mig in. När hon försökte backa ut räckte det att ta lite i repet så kom hon in igen.
På min häst fungerade det utmärkt, men det betyder ibte att det skulle göra det på någon annan.

Så mitt råd till dig är att lära känna hästen så att du vet vad som skulle kunna fungare på den. Hitta dess svaga punkter. Är den bakrädd tex finns ingen anledning att lägga linor bakom rumpan.

Vår gamla Loppa var ett riktigt as att lasta när vi köpte henne. I somras så började jag åka med henne då tog det 1-4 timmar att lasta henne. Då insåg jag att vi var tvungna att läsa problemet. Jag visste att hon tidigare i sitt liv hade blivit utsatt för våld vid lastning så piska eller linor var inget alternativ!

Damen var så smart så hon vek in bredvid transporten och då var det ju omöjligt att få fram henne. Så jag parkerade tätt bredvid en maskinhallsvägg och det funkade för det var bara på ena sidan hon ställde sig. Jag använde mig av repgrimma för hon är expert på att dra sönder grimmor men den här lyckades hon inte med..Jag ställde mig i transporten o höll emot, eftersom repgrimma ger ett ganska stort tryck på hästens nacke så ger de lättare efter för trycket. Jag behövde bara göra på det här sättet ca 3ggr. Nu lastar min elvaåriga dotter Loppan utan problem. Det är bara att leda in henne också får hon massor av havre o fjäsk när hon har gått in, hon är väldigt svag för beröm o fjäsk.

Låna en boggietransport med urlastning fram och försök få hästen att gå igenom transporten. Kanske kan du få någon att gå före med en annan häst.
När detta fungerar - dvs när du har gjort det ett antal gånger under några dagar - kan du prova att låta hästen stanna inne i transporten. Ge den något att äta så att den är sysselsatt.
Så småningom - efter ytterligare några dagar - kan du stänga bakom hästen, medan den fortfarande står inne i transporten.

När sedan allt detta fungerar kan du köra korta sträckor med hästen, låt den alltid komma till något trevligt. (Själv körde jag 4 kilometer, vände tillbaks i en rondell och körde hem igen och så fick hästen gå direkt ut i hagen.)

Vi hade en problemhäst i vårt stall i somras, en fd ridskolehäst som är känd i hela norra Skåne som svårlastad. Jag gav ägaren samma råd som jag gett dej och efter två veckor åkte han i transporten som om han aldrig gjort annat i hela sitt liv. Ägaren har provlastat ett par gånger sedan dess, utan några som helst problem.

Det viktiga är att du själv är lugn. Stressa aldrig, sätt av hela dagen till det du tänkt göra.

Lycka till!

Immer

Hästen som jag är medryttare på var helt omöjlig att lasta förrut. När hon köpte honom höll hans dåvarande ägare höll på att lasta honom i 4 timmar och det slutade med att dem slog in hästen med longerspö. Hans ägare började då lastträna honom varje dag i tre månader. Första gången tog det henne 5 timmar innan han gick in. Det har tydligen lönat sig för när vi skulle flytta honom i går gick han in utan problem!! Då hade han inte åkt transport på ett halvår.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama