Tips vid inridning

M

Mazarati

Har en 2,5 årigt halvblod. Han kördes in i sommras och nu kör jag honom 1-2 ggr i veckan. Går jätte bra.
För ca 6 veckor sedan bestämde jag mig för att sitta på honom för första ggn. Hade longerat med sadel många ggr innan och han var stencool. Hade givetvis en medhjälpare som höll i honom. Började med att hänga på honom, hoppade av, hängde igen... o.s.v. Sedan slängde jag över benet, vilket oxå gick bra, hoppade av igen och upp igen. Han var fortfarande stencool. Jag sa till min kära medhjälpare att vi provar att ta några steg. Hmm skulle jag inte ha sagt. Efter bara två steg reste han sig rätt upp och gjorde världens brall. Jag flög som en vante...:bump: Hoppade upp nästan direkt igen, men då satt jag bara.

Tyvärr slog jag i huvudet vilket resulterade i lätt hjärnskakning och en skallfraktur i bakhuvudet.

Nu till saken...; jag var inte en gnutta nervös när jag satt på honom första ggn. Men nu kan jag inte säga att jag längtar till att ta de där första stegen med honom igen...:D

Borde jag lämna iväg honom på inridning eller tycker ni att jag ska samla mod? Tips tack!

Sv: Tips vid inridning

Jag tycker att du ska fortsätta med inridningen själv. Men en fråga, var det första gången du hängde/satt på honom?
Jag brukar försöka hänga några gånger, sedan fortsätta att bara sitta några gånger och först därefter börjar vi även gå. Det kan ju bli lite mycket om man aldrig hängt på dom innan till att helt plötsligt sitta på dom och även gå;)
Prova att bara hänga några ggr och sedan att bara sitta några gånger tills han är trygg med det och därefter kan du gå vidare.
Det går säkert bra, men man får även räkna med några bakslag ibland:)
Det största fel man tyvärr ofta gör är att gå för fort fram, just för att hästen känns cool och trygg.
Ge inte upp, men försök ta lite i taget och bli inte för ivrig är mitt tips!

Nästa gång kan du ju hänga lite några steg, på varje sida, innan du börjar sitta.

Om du ska rida in själv eller inte är helt upp till dig.. är du nervös och rädd för att sitta upp kan du förstöra en hel del och göra det mycket svårare. Kanske någon annan kan bara sitta de första stegen (om du hittar någon villig) så kan du själv fortsätta med inridningen därifrån när du sett att det gått bra. (dvs när ditt undermedvetna lugnat sig av att se honom lugn med ryttare, inte att du slänger upp nån som ska ta värsta smällen ;)

Normalt sett är det inte speciellt svårt att rida in en häst som redan är inkörd. De är ju vana vid att ha saker här och där och att det tar emot. Jag tycker faktiskt inte att du skyndade på det hela för mycket.
Dock håller jag med Zeb om att du kan hänga ett par steg innan du sätter dej upp.
Jag brukar hänga ett bra tag innan jag sätter mej i sadeln. För att göra det enklare så sätter jag vänstra foten i stigbygeln och ligger över sadeln, annars blir det alldeles för tungt att hänga en stund medans man skrittar omkring.

Jag tycker att du ska testa en gång till, och det nu snart igen. Om du känner dej så nervös att du är rädd tycker jag att du ska skicka iväg hästen på inridning. Kom dock ihåg att det kommer ta ett tag för dej att våga rida hästen igen, även om det är bevisat att den är inriden, eftersom din hjärna kommer ihåg hur han var som oinriden.

Tack för tipsen! Ska försöka samla mig mod till att ta de där första stegen igen. Har suttit på honom tre ggr nu. Har gått jätte bra. Men jag bävar fortfarande lite för de första stegen. Gjorde rejält ont första ggn. :smirk:
Vill inte sätta upp någon annan på honom(om jag inte betalar för det förstås). Ska någon skada sig på honom så är det jag och ingen annan.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 913
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama