Tips vad gäller tjurighet? (Långt)

salladfinger

Trådstartare
Jag har ett travsto som jag så smått hade tänkt börja hoppa, Naturhinder funkar oftast och när hon väl kommit på vad det hela går ut på brukar det inte vara något problem med nåt litet kryss då och då. MEN. Hon lider av "prestationsångest" och slår hon i bommen eller att hon kommer fel så ger hon upp. Detta verkar jag ha blandat ihop med hennes "märr fasoner" och nu är det uppe i graden att hon bara kan bestämma sig för att nejfan. jag tror jag skiter i det. så gör hon det.

För någon dag sen hade jag en skicklig hoppryttare som skulle rida henne åt mig så skulle jag bygga "hindrerna" och titta hur hon gjorde med en annan ryttare på ryggen. det ridpasset slutade med att hon vann.
Jag hade lagt fram en björkbom, och ett björkhinder (kryss), så det inte skulle vara för mycket press på en gång. hon klev på bra över bomen och hoppade björkhindret 40 cm med viss övertalning tre gånger. Vi höjde till 50, hon slog i bommen en gång, sen hade hon bestämt sig att det räckte, vi tänkte att hon vart rädd så vi tog det lugnt och försökte övertala henne, men det gick ju uppenbarligen inte. Hon var inte rädd för hindret och lät sig ridas över allt annat men inte mot hindret. då stannade hon och blev stående. Jag provade hoppa upp, men ingen skillnad. hon stod där hon stod tills man vände henne åt ett annat håll.

Jaja, tänkte jag. men bommen ska hon över. Jag höll på en timma och hon stenvägrade att ens kliva över bomen som hade gått alldeles utmärkt i början. Efter en halvtimma ytterligare hade mitt tålamod tagit slut, det började regna, och bommarna blir förstörda av att ligga i regnet. Så jag gav upp.

Nu är frågan: Vad gjorde vi fel? och vad ska jag tänka på nästa gång?

Sv: Tips vad gäller tjurighet? (Långt)

sänk kraven.

hästen måste tycka det är roligt, annars är det ö.h.t ingen mening att försöka hoppa in den.
nu vet jag inte hur mkt riden den är över huvud taget, men det är ju uppenbarligen så att hon tycker det är obehagligt när hon slår i och känner sig osäker rent allmänt.

rid bara bommar ett tag framöver. låt henne kliva över enstaka bommar, rid "banor" med markbommar osv. Ett bra sätt att öva bort tittighet är även att svänga mellan bommar, dvs gå emellan två bommar eller rid serpentiner mellan en hel rad utlagda bommar. På det sättet upptäcker hon att det kan vara ganska roligt och inte är farligt. Om hon är osäker och snubblig skulle jag inte rida kavaletti serier än, då risken att hon slår i och trasslar är stor så länge hon är tveksam och spänner sig.

regeln som alltid gäller runt inhoppning av hästar/ovana hästar - tappar du bjudningen går man tillbaks ett steg och får tillbaks bjudningen.

Tycker inte att du har verkat ställa så stora krav på hästen, och om den beter sig ovilligt redan på hinder på 40-50 cm är det ganska tydligt att den inte är intresserad av att hoppa. Och då ska den väl slippa?

Låt den vila från det ett tag o testa sen igen om du vill. Har du prövat att löshoppa den?

ja, vi har provat löshoppa henne och det var hon med på, I vanliga fall brukar hon tycka det är helt okej med små kryss också. men tjurigheten tar över när hon "inte känner för det"

sänk kraven.

hästen måste tycka det är roligt, annars är det ö.h.t ingen mening att försöka hoppa in den.
nu vet jag inte hur mkt riden den är över huvud taget, men det är ju uppenbarligen så att hon tycker det är obehagligt när hon slår i och känner sig osäker rent allmänt.

farligt. Om hon är osäker och snubblig skulle jag inte rida kavaletti serier än, då risken att hon slår i och trasslar är stor så länge hon är tveksam och spänner sig.
.

Hon brukar vara med på noterna i vanliga fall, så det är inte så att jag tvingar henne över. hon är inte alls snubblig av sig men touchade med ena bakbenet så det "klonkade" och det var ingen kavaletti serie utan jag hade lagt markbommen en bit bort på samma linje och red volter över denna när vi värmde upp utan problem, ursäktar om jag beskrivit otydligt

Nejdå jag trodde inte att du red cavaletti, jag skrev om det allmänt, ifall du skulle gå tillbaks till bara markbommar.

jag tror inte det är tjurighet eller dumhet. Hon tycker det är obehagligt och blir osäker när hon slagit i.

grejen är den att hon ÄR tjurig. hon är verkligen det, och hittils har jag precis som du bara tagit det för osäkerhet och låtit henne hållas, men det har uppenbarligen bara gjort saken värre :s dagen efter red vi ut och då skulle hon inte flytta i sidled eller ta täten, fast jag bad henne. hon är brunstig nu och det gör ju inte saken bättre men nu är det som att hon vet att när det gäller hinder är det hon som är ledaren. vilket hon inte ska vara.. så jag behöver hjälp med hur jag ska ta tillbaka ledarskapet i hoppsammanhang utan att hon ska behöva bli orolig eller förknippa hinder med maktkamp, det är inga problem att bara rida omkring bland bommar utan att kräva något, då är hon inte brydd i dom alls så det funkar inte heller :s

som sagt, gå tillbaks till grunden.
du kan ju inte tvinga henne på den här nivån (eftersom du säger att du inte rår på henne och hon har vunnit). då får du gå tilblaks till ett steg där du KAN påverka henne.

sen så handlar det ju faktiskt inte om ledarskap i den bemärkelsen just i ridningen tycker jag. visst ska hästen respektera dig och vara lydig, men du kan ju aldrig oavsett om du lyckas bestämma över den få den att tycka att det är roligt om den inte tycker det. då får man backa en nivå och se om man därigenom kan FÅ hästen att tycka det är roligt. Det ska ju vara ett samarbete mellan er.
sen så tycker jag ändå inte det låter som tjurighet i och med att hon hoppar tills hon slår i, och sen blir motvillig. Hon kanske UPPTRÄDER tjurigt, men det behöver inte betyda att det är tjurighet som styr henne, obehag är väl mkt troligare är det som utlöser tjurigheten.

vissa hästar tycker inte det är roligt att hoppa. Punkt slut.

Senast ändrad:

Jaja, tänkte jag. men bommen ska hon över. Jag höll på en timma och hon stenvägrade att ens kliva över bomen som hade gått alldeles utmärkt i början

Du skulle slutat efter hon gott över bommen, berömt henne där. Då hade hon kommit ihåg att hon var duktig och att det inte va så farligt och fått en possetiv upplevelse. Nu höll du på för länge hon tröttnade och kommer nu bara ihåg det negativa.

Det måste vara roligt och ställ inte högre krav än vad hästen klara av. Inte kul att få en häst som springer sin väg när man ska hämta den ur hagen, för att den inte tycker om att vara med en:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

tror du att hästen blir mer villig om du håller på en och en halv timme att få den över hindret??:eek:

tror du att hästen blir mer villig om du håller på en och en halv timme att få den över hindret??:eek:

nej självklart inte och det var fel från min sida men jag är envis och har jag bestämtmig ska det gå, vilket uppenbarligen inteär så bra i alla lägen :( Tack för råden, ska tänka på det :bow:

Börja med att bara trava över bommar och cavaletti. När det går bra kan du höja hindrerna till ett par decimeter. Forsätt så. Det gäller att ha tålamod med henne. :)

Börjar med frågan :D Om hon nu inte har några problem med bommarna tycker jag att du ska jobba på bjudningen. Som någon annan sa, beröm henen när det väl går och låt henne sluta där. Tror att när honslår i blir hon osäker på sin egen förmåga, dessutom är det säkert obehagligt att "klonka" i bommen. Ta det från det att du har sista ordet, men var konsekvent och se det från hennes vinkel. Sedan har jag sett några enstaka inlägg med kritik. Herregud! Sluta gnäll på hennes tillvägagångssätt, hon ber ju om hjälp, inte att få en massa skit för HUR hon gör, hon vill ju faktiskt förändra det. Det vara llt för mig ^^ lycka till nu :banana:

Du skulle slutat efter hon gott över bommen, berömt henne där. Då hade hon kommit ihåg att hon var duktig och att det inte va så farligt och fått en possetiv upplevelse. Nu höll du på för länge hon tröttnade och kommer nu bara ihåg det negativa.

Det måste vara roligt och ställ inte högre krav än vad hästen klara av. Inte kul att få en häst som springer sin väg när man ska hämta den ur hagen, för att den inte tycker om att vara med en:smirk:

Gå över bommen och sedan sluta??
Om jag inte uppfattade saken fel brukade hästen hoppa små kryss ibland; och att den sedan vägrade att gå över bommen tycker jag mest låter som envishet (ej att det är läskigt). Visst kanske det är lite läskigt men hästen ska ändå lita på dej så pass mycket att den går över den "läskiga" bommen.

Om jag var som du skulle jag arbeta henne mycket från marken, öva på att göra läskiga saker och verkligenförstärka ditt ledarskap.

När du sedan kommer till hoppningen tycker jag det viktigaste är att inte ge upp! Du är den som bestämmer, säger du att hon ska göra något ska hon göra det oavsett om ni får stå där hela natten. Har du den attitiden ska du se att hon märker det.
Du får heller inte kräva för mycket. Gå då och då tillbaka även när det går framåt och gör något ni båda tycker är lätt inom hoppningen.

Du säger att hon vägrar att hoppa hindret hon slår i. Har du testat att berömma henne när hon slår i, kanske till och med ge henne en godisbit? Du ska självklart inte berömma henne för att hon slår i, men om du berömmer henne i början kanske hon fattar att det inte är så farligt och värt att göra ett nytt försök.

Lycka till :)

låter preicis som "gamla" burenka . Nu har Burenka en välig bjudning på hindrer och hoppar jättebra! hon klev inte enns över ne bom förut. Gör så att du lägger upp ett litet kryss och så står någon framför hindret ( en bit fram) och lockar med godis elr något som hästen tkr om. och när hon har hoppat så får hon en liten bit. sen tar du om det och så får hon mer. sen så hoppar du det två gånger ger henne, sen tre gånger och ger henne, sen fyra gånge roch ger henne osv. då förknippar hon hoppning som bra och upptäcker att det är ganska kul :)
du kan ju alltid testa, det funkade kanon bra med burenka och hon är väldigt ducktig nu också :):bump:

Gå över bommen och sedan sluta??
Om jag inte uppfattade saken fel brukade hästen hoppa små kryss ibland; och att den sedan vägrade att gå över bommen tycker jag mest låter som envishet (ej att det är läskigt). Visst kanske det är lite läskigt men hästen ska ändå lita på dej så pass mycket att den går över den "läskiga" bommen.

Lycka till :)

Det var lite i dom banorna jag resonerade också,

Tack för kloka svar, ska ut och göra ett nytt försök ikväll ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 465
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 529
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad heter den här?
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10