Tips till varm häst?

D

diskho

Min ponny, som säkert de flesta hästar, tycker det är väldigt kämpigt med värmen. Eller ja, han klarar det ju, men jag skulle så gärna vilja göra det lite bekvämare för honom.

Nu när det är som varmast och mest insekter i luften står han bara i vindskyddet och vilar. Men så fort det börjar bli svalare/regna/blåsa osv så passar han på att gå ut och beta. Det är inget fel på honom, för när det blir svalare är han hur pigg och glad som helst :)

Men problemet är ju att han blir lite hungrig eftersom han inte äter hela tiden (han är ju inte döhungrig, för då går han ju ut och äter ändå). Ska jag prova att ge honom lite hö då i vindskyddet? Och vattnet, kan man blanda i lite socker/morötter el. liknande så det blir "roligare" att dricka?

Han är väligt klok och förståndig, så han säger ju till om det blir för illa, och skulle han vara jättetörstig/hungrig så äter/dricker han ju ändå. Men jag tycker ändå att han ska få vara mätt :)

Sen till värmen. Ibland brukar jag spola av honom och lägga på ett täcke. Då får han lite skydd mot insekterna också, men problemet med det är ju att ett fleecetäcke är jättevarmt! Finns det något tunnare täcke eller något annat man kan göra? För lägger jag inte på täcke när jag spolat av honom är ju insekterna på honom ännu mer!

Ja, andra sommarvärme-tips är också välkomna :p

Sv: Tips till varm häst?

Jag är ganska säker på att hästar klarar av värmen mkt bättre än vad vi tror. Däremot så tycker i alla fall våra att bromsarna är plågsamma. Våra står nästan hela dagarna under stora träd. De går ut och betar ibland men går ganska snabbt in under träden igen. Om det är riktigt jobbigt tar jag in dem ett tag. Men annars oroar jag mig faktiskt inte över dem och absolut inte över att de inte får mat. Jag är faktiskt glad över varje stund de inte går och äter gräs. Det gäller alla fyra, inte bara de två lättfödda ponnyerna. Jag tror säkert att din häst äter det den behöver. Är den tunn eftersom du oroar dig? om den är det så är det klart en annan sak, likadant om den springer omkring oroligt i hagen pga flugorna.

Tunn är han väl inte, men ändå :p Han är ju inte fet.. Hoppas han äter på natten iaf :)

Släpper jag honom i en annan hage som inte har vindskydd springer han som tusan. Det märkte jag igår när jag skulle städa ur skyddet och släppte honom i den andra hagen för annars ska han bara vara med där inne och då är det ju omöjligt att göra rent :p

Men under tiden i den andra hagen sprang han bara runt, runt så att han blev svettig. Och han gnäggade åt mig och sprang till grinden när jag ropade på honom för han förstog väl att jag skulle byta tillbaka till vindskydds-hagen.

Spola av dem kan man ju göra, det brukar de tycka är skönt i värmen.
Köp ett insektstäcke som du kan lägga på efteråt. Det skyddar mot insekterna.. Fleece är ju alldeles för varmt nu.

Men är insektstäcke inte samma sak som exemtäcke då? För han har ju inte exem :p Men jag ska kolla efter det iaf, vore ju jättebra!

Fast det ett exemtäcke gör är att skydda mot solen och insekter. Vill man ha dom funktionerna kan man skaffa ett oavsett om man har exemtäcke eller ej! :p
Personligen dränker jag bara in i insektsmedel efter att hästen har blivit spolad/avsvampad och det räcker för att slippa insekterna, absolut inte täcke när det är varmt på sommaren (utom exemtäcke då såklart).

Lägga höet i skuggan låter bussigt mot hästen dom varma dagarna. Andra dagar är det kanske smartare att ha det längre brt för att trigga till lite mer motion?
Jag skulle inte ha oroat mig såvida inte hästen är mager, hästar är som sagt smarta nog att äta/dricka så mycket de behöver sålänge de har tillgång till tillräckligt. Om det är svalt i stallet kan man annars ta in hästen och låta den stå inne och knapra hö/dricka vatten en stund! :)

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag skulle gå och lägga mig igår kväll så var det som om hela kroppen gick på högvarv. Jag var klarvaken trots att jag var trött...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Hästvård Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst. Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 123
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka