Tips till unghäst som "drar".

sadponyguerillagirl

Trådstartare
Jag köpte ny häst för ca 2,5 vecka sedan, han är 4 år. Han är underbar i all hantering, fin att tömköra. Men han ligger på i ridningen blir springig (Ej halt, genomkollad från topp till tå). Jag har varit hos min dressyrtränare Göran Liljestam och där fungerade allt jättefint. Vi han gjort vår hemläxa, och nu fungerar övergångarna från skritt till halt och halt till skritt och skritt till trav och trav till skritt både från backen och i ridningen.

Han är något okänsligt i munnen :( . Och vi börjar komma med rätta med det. Mjuka händer och rida mycket med sätet. Det går verkligen framåt.

Men galoppen är det vi har jobbigt med och han pullar mycket och blir jättestark, och jag vill inte dra i honom naturligtvis. Och jag tänker att imorgon på träningen lär det ju bli lite galopp. Även om det är en anpassad träning för "bebisar" Någon som har ett tips hur jag ska kunna "tygla honom" i galoppen utan att det blir dragkamp? Jag vill ju behålla den fina känslighet som den fantastisk häst har. Och givetvis ha kontroll över min häst. Kan jag ta någon form av gagbett eller skaffar jag mig bara ännu mera problem då?

Mycket tacksam för inflikningar/svar!

Sv: Tips till unghäst som "drar".

Hade liknande problem med en av mina hästar när han var ung. Var känslig och fin men när han blev ivrig pullade han hårt och lyckades dra mig ur läge. Så min tränare gjorde en halvgramman, eller vad man ska kalla det, till oss. Tog en töm som vi kortade av till lagom längd som vi sedan fäste från ringarna i sadeln (dom man sätter fast martingalen i) genom bettet och upp som en tygel. Fungerade utmärkt på min. Stoppade han från att pulla och ändå påverkade den inte han som en gramman. Efter ett tag lärde han sig att han inte kom någonstans med sitt pullande och jag kunde plocka bort den. :) Kanske värt att prova?

Haha förlåt om jag är dålig på att beskriva :) Har alltså en töm med ett spänne i var ände, istället för att sätta spännerna i bettet som ett par vanliga tyglar drar du dom genom bettringarna och fäster tömmen i dom små ringarna som finns fram på sadeln. Förstår du? Dom går alltså från handen, genom bettet och tillbaka till sadeln. Som en gramman men du fäster dom högre upp så du inte får gramman inverkan på samma sätt.... Usch vad svårt att förklara :) Blir som ett stopp så hästen inte kan dra.

Jag tycker det låter som att hästen inte riktigt har styrkan att hålla ihop en samlad galopp eftersom den är så ung och därför drar den och springer.
Jag har inga direkta tips eftersom jag inte sett hästen, så det kanske inte alls är det som är problemet. Men 3-åringar brukar jag rida rakt fram ute i skogen, stå i lätt sits och låta dem gå lite för fort hellre än att försöka samla galoppen för de kan inte det innan de har byggt upp den styrkan. En 4-åring ska man normalt kunna kräva en kontrollerad galopp av, men din häst kanske har svårt för just galopp.

Hursomhaver så borde din tränare kunna hjälpa dig på träningen eftersom han ser hur det ser ut. Om ni inte får galoppera på träningen, tycker jag ändå att du ska ta upp problemet med tränaren och höra vad han har för synpunkter.

Det har även slagit mig att han är svag i bakärran och när det blir för jobbigt, så blir det spring och pullande istället för att möta upp skänkel och hand. Vi jobbar mest i trav/ övergångar, klättrar. Jobbar från backen.

Men någonstans måste jag ju lära mig bemästra galoppen och få honom lydig och lyhörd utan att dra i honom då det strider mot mina principer.
Galopp blir det säkert ikväll. Men jag ska givetvis tala med tränaren och berätta och vårat galoppdilemma.

Hur gick träningen och vad sa träningen om galoppen?

Tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket för galoppen om du bara haft hästen 3 veckor, Rom byggdes som bekant inte på en dag, och det tar tid att bygga upp styrkan. Men jag är såklart ändå nyfiken på om det blev nån galopp på träningen? :)

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 839
Senast: banani
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Ridning Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara...
Svar
2
· Visningar
735
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?