Tips till känsliga sulor/hovar

Agent Orange

Trådstartare
Min häst har nu haft 4 hovbölder på mindre än 3 månader. Har tidigare haft mycket fina och "normala" hovar men dock ömmat vid tappskor osv. Hästen har blivit känsligare i sulorna med åren och kan även bli öm efter skoning.

De senaste hovbölderna har kommit efter att att hästen trampat på en vass sten vid uteritt.. Upplever inte att han varit SÅHÄR känslig för sånt innan..

Söker därför efter något preparat/tillskott som kan göra hovarna mer motståndskraftiga. Funderar på biotin, b-vitaminer eller "hoof aid".

Någon som har något bra tips?!

Sv: Tips till känsliga sulor/hovar

är du helt säker på att han har fått hovblöder av vassa stenar?

En hovböld uppstår för att det kommer in bakterier inuti hovkapseln. detta sker oftast genom att bakterier får fäste och skapar en ingångskanal via lamellranden - som är täckt av en sko, om hästen är skodd...

Det som uppstår vid tramp på vassa stenar är blödningar, jämförbart med en blånagel. Det gör ont, men blir ingen böld utan bara en blödning.

Det är inte så konstigt att dt blir en del hovbölder när det är blött i marken. Blötan gör hornet mer poröst och därmed lättare för bakterier att få fäste i. Och i blöt mark finns det gott om bakterier...

Min häst har nu haft 4 hovbölder på mindre än 3 månader. Har tidigare haft mycket fina och "normala" hovar men dock ömmat vid tappskor osv. Hästen har blivit känsligare i sulorna med åren och kan även bli öm efter skoning.

Har det skett några andra förändringar mer än att hästen blivit äldre? Typ ändrad miljö,foder,bruk, ex...

Med risk för att få halva buke på mig - hur är hästen verkad och skodd? Trångskoning, platta tunna sulor, höga, trånga eller understuckna trakter osv ställer till det rejält... Kan det hjälpa att låta honom gå med boots istället för skor en period så att hoven får stärka sig utan att ha skor på som låser fast den i ett visst läge?

Jag tycker helt enkelt det låter som om hoven tappat det mesta av sin naturliga "styrka" och förmåga att växa som den vill så att säga. Med tanke på att den till och med ömmar efter skoning skulle jag nog börja i den änden istället för att ge olika tillskott. Tillskott hjälper ju tyvärr bara om det finns ett behov av dem - dvs en brist eller ett underskott i kroppen.

Kan det hjälpa att låta honom gå med boots istället för skor en period så att hoven får stärka sig utan att ha skor på som låser fast den i ett visst läge?

I vilket visst läge menar du att skor låser fast hoven???

...

Jag tycker helt enkelt det låter som om hoven tappat det mesta av sin naturliga "styrka" och förmåga att växa som den vill så att säga...

Hur tänker du nu? Tror du på fullt allvar att hoven/sulan blir svagare och omformad i tillväxtzonen av att ha sko?
Det är inga kinesiska babyflickor, där man lindade fötterna för att de skulle vara små när flickorna blev vuxna, vi pratar om här. :p
Så länge du inte påverkar tillväxtzonen av horn, så kan du inte påverka växtsättet, bara forma utväxten... och mig veterligt sätts en sko inte på kronranden.

Enligt ditt resonemang så skulle mitt ena fullblod, som förr om åren var extremt ömfotad om hon tappade en sko (det var så till den milda grad att hon blev blockhalt om hon inte hade sko på sig), ha blivit ännu mer känslig eftersom hon konstant är skodd.
Tvärtom :angel:
Nu X antal år senare blir hon inte lika öm, vid tappsko kan hon markera lite, men traskar obekymrat på... :devil:

Som sagt... med risk att få halva buke på mig... Diskussionen om skons och sömmens påverkan eller inte påverkan på hoven har förts i oändlighet här på forumet så jag tänker inte gå in på den igen, även om det kanske var jag som tog upp det, och det dessutom på ett klantigt formulerat sätt i all hast. Jag pratade om hovmekanismen, och kommer inte att diskutera det vidare i den här tråden. Klantigt formulerat som sagt.

Jag är ingen rabiat anti-sko-fashist, så jag tror inte att det är några kinesiska babyflickor tack så mycket. Och nej, jag menade verkligen inte att tillväxtzonen försämras. Jag har haft och har både skodda och barfota hästar.

Dock var det en tanke och en idé som i alla fall jag skulle prova om det var min häst - att låta den gå barfota med boots istället för att sko om den nu till och med ömmar efter skoning. Ett annat förslag är att prova en sko som limmas på istället för att slå i söm. Något är ju uppenbarligen fel i och med alla hovbölder och liknande - annars hade inte trådskaparen reagerat och startat tråden. Ingen behöver ta till sig av mina tankar, det var enbart ett förslag bland alla andra.

Visst kan man ge biotin eller andra tillskott om man vill det, men som jag ser det är det mest att kasta pengarna i sjön om man inte vet vad man ska ge för tillskott, och vad hästen kan lida brist på. Om det är fel på hovarna - börja med att kolla hovarna och eventuella beslag, för att därefter söka vidare om problemet kvarstår... men det är ju bara mitt sätt och det finns säkert andra som har bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka